گدایی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از تکدی گری)
گدایی

گِدایی عمل التماس از دیگران برای اعطای لطف، غالباً یک هدیه پولی، با اندک یا بدون انتظار متقابل است. گِدا، قدیو یا دَریوزه‌گر به شخصی قدوه گفته می‌شود که از این طریق درخواست کمک مادی با ایجاد حس ترحم از مردم پول می‌ستاند و این کار حرفه[مشکوک ][بی‌طرفی مورد مناقشه است.] وی محسوب می‌شود.[۱][۲][منبع بهتری نیاز است] گداها ممکن است در مکان‌های عمومی مانند مسیرهای حمل‌ونقل، پارک‌های شهری و بازارها فعالیت کنند. علاوه بر پول، ممکن است غذا، نوشیدنی، سیگار یا سایر اقلام کوچک را نیز درخواست کنند.

گدایی اینترنتی روش مدرنی است که از مردم می‌خواهند از طریق اینترنت به دیگران پول بدهند و نه حضوری. گدایی اینترنتی ممکن است شامل درخواست‌هایی توسط افرادی نیازمند برای کمک برای رفع نیازهای اولیه مانند مراقبت‌های پزشکی و سرپناه باشد و یا همچنین درخواست‌هایی توسط افراد غیر نیازمند از مردم برای پرداخت هزینه‌های تعطیلات، سفرهای مدرسه و سایر چیزهایی باشد که گدا می‌خواهد اما نمی‌تواند به راحتی از عهده آن برآید.[۳][۴]

تفاوت گداها با راهبان صدقه‌گیر در این است که برخی از این راهبان درخواست پول نمی‌کنند و امرار معاش آنها با ارائه انواع خدمات دینی، تربیت اخلاقی و حفظ فرهنگ جامعه متقابل است.

واژه[ویرایش]

در گفتار عامیانهٔ ایرانیان به شخص سمج و ضعیف‌نما که قداوت گری میکردند .اصطلاحاً «مثل گداهای سامره» گفته می‌شود. این به این خاطر است که گداهای شهر سامرهٔ عراق در میان ایرانیان مسافر در قدیم بخاطر سماجت و مزاحمت‌آفرینی زبانزد شده بودند.[۵][۶]

در ادبیات[ویرایش]

معروفترین اثر ادبی شاهزاده و گدا اثر مارک توین است. کتاب قدیو و غنی به قلم جمال عبدالناصر همتی (ج.ت)

نگارخانه[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. «مهاجرت و تکدی در شهر تهران: چالشها و الزامات سیاستی» (PDF). فصلنامه جمعیت. ص. ۲۵-۴۹.
  2. «با ترفندهای گدایی آشنا شوید!». وبگاه صراط نیوز. ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۱. دریافت‌شده در مه ۱۵, ۲۰۱۲.
  3. "GoFundMe CEO: One-Third of Site's Donations Are to Cover Medical Costs". Time. Retrieved 2020-10-17.
  4. McClanahan, Carolyn. "People Are Raising $650 Million On GoFundMe Each Year To Attack Rising Healthcare Costs". Forbes (به انگلیسی). Retrieved 2020-10-17.
  5. «"گدای سامرا"به چه کسی گفته می شود؟». www.pirastefar.ir. بایگانی‌شده از اصلی در ۳ دسامبر ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۱۲-۰۲.
  6. YJC، خبرگزاری باشگاه خبرنگاران | آخرین اخبار ایران و جهان |. «ریشه ضرب المثل «گدای سامره» از کجا آب می‌خورد؟». خبرگزاری باشگاه خبرنگاران. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۱۲-۰۲.