تومکا و دوستانش

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
تومکا و دوستانش
کارگردانجانفیسه ککو
نویسندهناشو یورگاچی
بازیگران
  • انیا ژکو
  • ظهیرالدین دوکله
  • گنچ موشو
  • سوتیراچ چیلی
فیلم‌بردارفاروک باشا
شرکت
تولید
آلبافیلم-تیرانا
توزیع‌کنندهآلبافیلم-تیرانا
تاریخ‌های انتشار
۱۹۷۷
مدت زمان
۷۸ دقیقه
کشورآلبانی
زبانآلبانیایی

تومکا و دوستانش (به آلبانیایی: Tomka dhe shokët e tij) فیلم درام محصول ۱۹۷۷ آلبانی به کارگردانی جانفیسه ککو و نویسندگی ناشو یورگاچی است. این فیلم نمایانگر نشاطی است که تقریباً در تمامی آثار سینمای آلبانی در دوره دولت سوسیالیستی آلبانی دیده نمی‌شود.[۱]

این فیلم روایتگر گروهی از پسرانی آلبانیایی است که در سال ۱۹۴۳ برای دفاع از وطن خود در برابر ارتش اشغالگر آلمان مبارزه می‌کنند.[۲] انیا ژکو در نقش تومکا رهبر پسران مبارز ظاهر شده است. بیشتر صحنه‌های این فیلم در شهر برات آلبانی فیلمبرداری شده است.

مرکز ملی نگهداری سمعی و بصری کتابخانه کنگره که نسخه ترمیم شده این فیلم را در آوریل ۲۰۱۹ به نمایش گذاشته بود، تماشای آن را فرصتی نادر برای مشاهده تصاویری از جامعه‌ای دانست که برای دهه‌ها از بقیه جهان منزوی بود.[۲] این فیلم در سال ۱۹۷۸ جایزه ویژه هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان جیفونی را دریافت کرد.

داستان[ویرایش]

تومکا پسر کوچکی است که سرگرمی اصلی‌اش، بازی فوتبال با دوستانش است. در جریان جنگ جهانی دوم، پس از آنکه شهرشان توسط ارتش آلمان نازی تصرف می‌شود، سربازان آلمانی اردوگاه خود را در ورزشگاه شهر برپا می‌کنند. تومکا با کمک دوستان خود و والدینشان، اقدامات خرابکارانه‌ای را علیه سربازان سازماندهی می‌کند.[۳] تومکا و دوستانش با کمک به پارتیزان‌های محلی، جاسوسی می‌کنند، سگ نگهبان اشغالگران را مسموم می‌کنند و در یک اقدام خرابکارانه دیدنی به پارتیزان‌ها یاری می‌رسانند.[۱]

بازیگران[ویرایش]

  • انیا ژکو
  • ظهیرالدین دوکله
  • گنچ موشو
  • سوتیراچ چیلی

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ "Tomka dhe shoket e tij = Tomka and his friends". University of Wisconsin (به انگلیسی). ۳۰ ژانویه ۲۰۱۸. Retrieved 30 March 2024.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ""Tomka and His Friends" (Shqipëria e Re, 1977)". The Library of Congress (به انگلیسی). ۲۵ آوریل ۲۰۱۹. Retrieved 30 March 2024.
  3. "Tomka and His Friends". Letterboxd (به انگلیسی). Retrieved 30 March 2024.

پیوند به بیرون[ویرایش]