توماس کریسپ

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
توماس کریسپ
Thomas Crisp, VC
زاده۲۸ آوریل ۱۸۷۶
لوئستافت، سافک
درگذشته۱۵ اوت ۱۹۱۷ (aged 41)
دریای شمال
وفاداری بریتانیا
شاخه نظامی نیروی دریایی پادشاهی بریتانیا
سال‌های خدمت۱۹۱۵–۱۹۱۷
درجهSkipper
یگانRoyal Naval Reserve
فرماندهیHM Armed Smack Nelson
جنگ‌ها و عملیات‌هاجنگ جهانی اول
نشان‌هاVictoria Cross
Distinguished Service Cross

توماس کریسپ (به انگلیسی: Thomas Crisp) (زاده ۲۸ آوریل ۱۸۷۶–درگذشته ۱۵ اوت ۱۹۱۷) از فرماندهان نیروی دریایی انگلیس در جنگ جهانی اول بوده‌است. وی از کسانی است که پس از مرگ به دریافت نشان لیاقت صلیب ویکتوریا نائل آمده‌است.[۱]

زندگی[ویرایش]

توماس کریسپ در ۲۸ آوریل ۱۸۷۶ در لوئستافت، سافک متولد شد. کریسپ که پیش از جنگ جهانی اول و در زندگی عادی و غیرنظامی خود یک ماهیگیر ساده بود، نشان لیاقت صلیب ویکتوریا را به دلیل کشته شدن در جریان دفاع از ناو نلسون در سال ۱۹۱۷، که عهده‌دار مسئولیت آن بود، در برابر حمله یک زیردریایی آلمانی به دست آورد.

دولت وقت بریتانیا جان‌فشانی‌ها و فداکاری‌های توماس کریسپ در جریان این نبرد نابرابر را برای تقویت روحیه و اعتماد به نفس سربازان خود در جنگ جهانی اول و به ویژه در تابستان و پاییز ۱۹۱۷ بسیار مورد استفاده قرار داد. در این زمان بریتانیا متحمل شکست‌های سنگینی در نبرد پاشندیل شده بود. دیوید لوید جورج نقل دلاوری‌های کریسپ را در پارلمان بریتانیا با صدای بلند قرائت کرد. این کار جورج برای نزدیک به یک هفته تیتر اخبار بود.

منابع[ویرایش]

  1. The identity of the submarine involved in this incident has never been positively ascertained, but various sources list.

پیوند به بیرون[ویرایش]

  • "Thomas Crisp (1876 - 1917)". Find A Grave. 2003. Retrieved 10 November 2008.
  • Snelling, Steve (2002). "Heroes of the Bronze Cross". Eastern Daily Press. Archived from the original on 27 September 2007. Retrieved 10 November 2008.