تندای آچیومه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
تندای آچیومه
زادهٔزامبیا
محل زندگیامریکا
محل تحصیلمدرسه حقوق ییل
پیشهاستاد دانشگاه

تندای آچیومه (انگلیسی: E. Tendayi Achiume ) استاد حقوق آلیسیا مینا و مدیر سابق دانشکده مؤسسه حقوق بشر پرومیس در دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس است. او از زمان انتصابش در سپتامبر ۲۰۱۷ تا نوامبر ۲۰۲۲، به عنوان گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور نژادپرستی، تبعیض نژادی، بیگانه هراسی و عدم مدارا مرتبط بود. او اولین زنی بود که از زمان ایجاد آن در سال ۱۹۹۳ به این سمت منصوب شد.

سال های ابتدایی زندگی[ویرایش]

او در زامبیا به دنیا آمده است.[۱] در دوران تحصیل یک معلم فیزیک الهام بخش داشت، و برای اولین بار به شغلی در فیزیک و مهندسی فکر کرد.[۲] او در کالج آتلانتیک در ولز حضور یافت، جایی که برای اولین بار به حقوق بین الملل علاقه مند شد.[۱] وی مدرک لیسانس خود را در دانشگاه ییل گرفت. او برای دکترای حقوقی خود به دانشکده حقوق ییل نقل مکان کرد، جایی که او همچنین گواهینامه مطالعات توسعه را به دست آورد.[۳] او در طول دوره آموزشی خود در زمینه مهاجرت بین المللی و حقوق پناهندگان تخصص داشت. او به ویژه به نقض حقوق بشر علیه پناهندگان زیمبابوه ای که به دنبال پناهندگی در آفریقای جنوبی بودند علاقه داشت.[۲] پس از اخذ مدرک دکترا، وی به آفریقای جنوبی نقل مکان کرد، جایی که او به عنوان منشی حقوقی برای دیکگانگ موزنکه و قاضی ایون موکگورو در دادگاه قانون اساسی آفریقای جنوبی کار کرد.[۴][۵] او همچنین به عنوان مدرس در دانشگاه ویت واترز رند در آفریقای جنوبی فعالیت داشته است.[۶]

فعالیت ها[ویرایش]

در طول همه گیری کورنا، وی افزایش نژادپرستی و بیگانه هراسی را که در کنار این بیماری گسترش یافت، مورد مطالعه قرار داد.[۷] در اکتبر ۲۰۲۳ وی به اتفاق سایر اساتید دانشکده های حقوق امریکا نامه ای خطاب به بایدن را امضا کرد که در این نامه از اقدامات اسراییل علیه مردم غزه انتقاد شده بود.[۸][۹]


منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ "UCLA law school assistant professor appointed to UN Human Rights Council". Daily Bruin. Retrieved 2020-06-04.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ "Emerging Scholar Profile: Achiume Combats Intolerance Internationally". Diverse (به انگلیسی). 2018-01-24. Retrieved 2020-06-04.
  3. "E. Tendayi Achiume '08 Named United Nations Special Rapporteur on Racism, Intolerance". law.yale.edu (به انگلیسی). Retrieved 2020-06-04.
  4. Madsen, Mikael Rask (2018-06-28). International Court Authority (به انگلیسی). Oxford University Press. ISBN 978-0-19-251504-9.
  5. "Tendayi Achiume – ACMS" (به انگلیسی). Retrieved 2020-06-04.
  6. "E. Tendayi Achiume | The New Humanitarian". www.thenewhumanitarian.org. Retrieved 2020-06-04.
  7. "A Conversation With U.N. Special Rapporteur E. Tendayi Achiume: COVID-19, Racism, and Xenophobia". Just Security (به انگلیسی). 2020-05-29. Retrieved 2020-06-04.
  8. "US legal scholars urge Biden to seek immediate ceasefire from Israel". The Guardian. Retrieved 17 October 2023.
  9. "Legal Scholars Demand Withdrawal of US Support for Attacks on Gaza". Retrieved 17 October 2023.