تعاریف سفیدپوست بودن در ایالات متحده آمریکا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

ساختارهای حقوقی و اجتماعی که آمریکایی‌های سفیدپوست را تعریف می‌کنند و آنها را از افرادی متمایز می‌کند که توسط دولت و جامعه سفیدپوست محسوب نمی‌شوند، در طول تاریخ ایالات متحده متغیر بوده‌است.

زمینه[ویرایش]

در قرن هجدهم، «سفید» به عنوان یک اصطلاح نژادی در زمانی که به بردگی گرفتن آفریقایی-آمریکایی‌ها گسترده بود، کاملاً تثبیت شده بود.[۱] دیوید آر. رودیگر استدلال کرده‌است که برساختن «نژاد سفید» در ایالات متحده تلاشی برای فاصله دادن ذهنی برده داران از بردگان بود. فرایند سفید تعریف شدن از سوی قانون در اغلب در اختلافات دادگاه‌ها بر سر تلاش برای کسب تابعیت ظهور می‌کرد. قانون تابعیت سال ۱۷۹۰ تابعیت را فقط به «هر بیگانه ای که یک سفیدپوست آزاد باشد» ارائه می‌داد. حداقل در ۵۲ مورد، افراد از طرف مقامات مهاجرت از داشتن وضعیت سفیدپوستی محروم شدند و در دادگاه شکایت کردند تا عنوان سفیدپوست را به دست آورند.

تا سال ۱۹۲۳ دادگاه‌ها استاندارد «دانش عمومی» را تأیید کردند و نتیجه گرفتند که «شواهد علمی» ضدونقیض است. محقق حقوقی جان تهرانیان استدلال می‌کند که در واقع این یک استاندارد «مبتنی بر عملکرد» بود که مربوط به اعمال مذهبی، فرهنگ، تحصیلات، ازدواج بین افراد و نقش یک جامعه در ایالات متحده بود.[۲]

آمریکایی‌های سفیدپوست نژاد در ۲۰۰۰ (سرشماری ایالات متحده)[۳]
اصالت درصد
آلمانی آمریکایی‌ها
۱۵٫۲
آمریکایی‌های ایرلندی‌تبار
۱۰٫۸
آمریکایی‌های انگلیسی‌تبار
۸٫۷
آمریکایی‌های ایتالیایی‌تبار
۵٫۶
لهستانی‌های آمریکا
۳٫۲
فرانسوی
۳٫۰
اسکاتلندی
۱٫۷
آمریکایی‌های هلندی‌تبار
۱٫۶
نروژی
۱٫۶
اسکاتلندی-ایرلندی
۱٫۵
آمریکایی‌های سوئدی‌تبار
۱٫۴
5.6
1.6

گروه‌های قومی خاص[ویرایش]

آسیایی آمریکایی‌ها[ویرایش]

آمریکایی‌های آسیای غربی و آسیای میانه[ویرایش]

اداره سرشماری «مردم اصلی اروپا، شمال آفریقا یا خاورمیانه» را در زمره سفیدپوستان قرار می‌دهد.[۴] تحت فشار گروه‌های مدافع، اداره سرشماری در سال ۲۰۱۴ اعلام کرد که ایجاد یک گروه قومی جدید منا (MENA) را برای جمعیت‌های اهل خاورمیانه، آفریقای شمالی و جهان عرب، جدا از گروه «سفید» در نظر خواهد گرفت. در صورت تصویب توسط دفتر سرشماری، این دسته‌بندی نیز به تأیید کنگره نیاز دارد.[۵][۶][۷]

آمریکایی‌های عرب[ویرایش]

از سال ۱۹۰۹ تا ۱۹۴۴، اعضای جوامع عرب آمریکایی در ایالات متحده از طریق به رسمیت شناخته شدن رسمی به عنوان سفیدپوست خواهان تابعیت این کشور شدند. در این دوره، دادگاه‌ها در تعریف اعراب به عنوان سفیدپوست ضدونقیض عمل کردند، به بعضی‌ها شرایط تابعیت را اعطا کردند، در حالی که دیگران را رد می‌کردند؛ بنابراین، در نیمه اول قرن بیستم، بسیاری از اعراب به عنوان شهروندان «سفیدپوست آمریکایی» تابعیت کسب کردند شدند، در حالی که دیگران به عنوان «بیگانگان غیرسفید» اخراج شدند.

منابع[ویرایش]

  1. Roediger, Wages of Whiteness, 186; Tony Horwitz, Confederates in the Attic: Dispatches from the Unfinished Civil War (New York, 1998).
  2. John Tehranian, "Performing Whiteness: Naturalization Litigation and the Construction of Racial Identity in America," The Yale Law Journal, Vol. 109, No. 4. (Jan. , 2000), pp. 817-848.
  3. Adams, J. Q.; Pearlie Strother-Adams (2001). Dealing with Diversity. Chicago, IL: Kendall/Hunt Publishing Company. 0-7872-8145-X.
  4. "Definition of Race Categories Used in the 2010 Census" (PDF). United States Census Bureau. March 2011. p. 3. Retrieved September 8, 2013.
  5. Chow, Kat (25 October 2016). "New U.S. Census Category Proposed For People Of Middle Eastern, North African Descent". NPR.org (به انگلیسی). Retrieved 23 September 2017.
  6. Chow, Kat (11 March 2017). "For Some Americans Of MENA Descent, Checking A Census Box Is Complicated". NPR.org (به انگلیسی). Retrieved 23 September 2017.
  7. "Lobbying for a 'MENA' category on U.S. Census" Wiltz, Teresea.