تجاوز به بلژیک

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
تجاوز به بلژیک
بخشی از اشغال بلژیک در جنگ جهانی اول
تصویری از کشتار جمعی غیرنظامیان در بلونی توسط اواریست کارپانتیه
موقعیتبلژیک
تاریخ۴ اوت ۱۹۱۴ (۱۹۱۴-08-۰۴)-۲۳ نوامبر ۱۹۱۸ (۱۹۱۸-11-۲۳)
هدفشهروندان بلژیکی
گونه حمله
جنایت جنگی، کشتار جمعی، بیگاری
کشته‌هاحداقل ۲۳۷۰۰ کشته
زخمی‌ها۳۳۱۰۰
قربانی‌ها۱۲۰۰۰۰ نفر تحت کار اجباری قرار گرفتند و به آلمان تبعید شدند[۱][۲]
مرتکباننیروی زمینی امپراتوری آلمان

تجاوز به بلژیک مجموعه‌ای از جنایات جنگی سیستماتیک، به ویژه کشتار جمعی و تبعید، توسط سربازان آلمانی علیه غیرنظامیان بلژیکی در طول تهاجم و اشغال بلژیک در طول جنگ جهانی بود.

بی‌طرفی بلژیک توسط معاهده لندن در سال ۱۸۳۹ که توسط پروس امضا شده بود تضمین شده بود. با این حال، طرح شلیفن آلمان مستلزم آن بود که نیروهای مسلح آلمان از طریق بلژیک پیشروی کنند (در نتیجه بی‌طرفی آن را نقض کردند) تا از ارتش فرانسه که در شرق فرانسه متمرکز شده بود، پیشی بگیرند. صدراعظم آلمان، تئوبالت فون بتمان-هالوگ، معاهده ۱۸۳۹ را به عنوان یک «کاغذ پاره» رد کرد.[۳] طول جنگ، ارتش آلمان به‌طور سیستماتیک درگیر جنایات متعددی علیه جمعیت غیرنظامی بلژیک، از جمله تخریب عمدی اموال غیرنظامیان شد. سربازان آلمانی بیش از ۶۰۰۰ غیرنظامی بلژیکی را به قتل رساندند و ۱۷۷۰۰ نفر در جریان اخراج، تبعید، حبس یا احکام اعدام توسط دادگاه جان خود را از دست دادند.[۴] سیم مرگ، که توسط ارتش آلمان برای کشتن غیرنظامیانی که سعی در فرار از اشغال داشتند، برای کشتن بیش از ۳۰۰۰ غیرنظامی بلژیکی استفاده شد و ۱۲۰۰۰۰ نفر مجبور به کار اجباری شدند و به آلمان تبعید شدند.[۱][۲] نیروهای آلمانی تنها در سال ۱۹۱۴ ۲۵۰۰۰ خانه و ساختمان دیگر را در ۸۳۷ جامعه ویران کردند و ۱٫۵ میلیون بلژیکی (۲۰٪ از کل جمعیت) از ارتش مهاجم آلمان گریختند.[۵]: ۱۳ 

پانویس[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ Cook 2004, pp. 102–7.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ De Schaepdrijver 2014, p. 54.
  3. Memoirs of Prince Von Bulow: The World War and Germany's Collapse 1909–1919, translated by Geoffrey Dunlop and F. A. Voight, Little, Brown and Company, Boston, 1932:

    هیچ شکی نیست که تهاجم ما به بلژیک، با نقض بی‌طرفی سرزمینی آن کشور و معاهده‌هایی که خودمان امضا کرده بودیم و جهان یک قرن به آن احترام می‌گذاشت یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین رخدادهای سیاسی بود. با سخنرانی بتمان-هولوگ در رایشس‌تاگ (۴ اوت ۱۹۱۴) بد به بدتر از همیشه تبدیل شد. شاید هیچگاه، هیچ دولتمرد دیگری در راس مردمی بزرگ و متمدن(...) سخنی وحشتناک تر از این بیان نکرده باشد. پیش روی تمام دنیا— پیش روی کشور خود، این سخنگوی دولت آلمان— نه از سوی بلژیکی ها! نه از سوی فرانسوی ها! اعلام کرد که با تهاجم به بلژیک اشتباه کرده‌ایم، اما ضرورت هیچ قانون نمی‌شناسد. (...) من متوجه بودم که با این بیانیه قاطعانه، ما در یک ضربه همه اعتبار خود را از دست داده بودیم؛ که این سخنان احمقانه باورنکردنی تمام جهان را مقابل آلمان قرار خواهد داد؛ و در همان غروب او به عنوان صدراعظم آلمان، در گفتگو با ادوارد گوشن سفیر بریتانیا، به تعهدات بین‌المللی که بلژیک برای بی‌طرفی خود بر آن تکیه می‌کرد، به عنوان "کاغذ پاره" اشاره کرد…

  4. Annuaire statistique de la Belgique et du Congo Belge 1915–1919. Bruxelles. 1922 p.100
  5. Lipkes J. (2007) Rehearsals: The German Army in Belgium, August 1914, Leuven University Press

منابع[ویرایش]

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا، «https://en.m.wikipedia.org/wiki/Rape_of_Belgium تجاوز به بلژیک»، ویکی‌پدیای انگلیسی، دانشنامهٔ آزاد. (بازیابی در ).

  • Cook, Bernard A. (2004). Belgium: A History. Studies in Modern European History (3rd ed.). New York: Peter Lang. ISBN 978-0-8204-7647-6.
  • De Schaepdrijver, Sophie (2014). "Violence and Legitimacy: Occupied Belgium, 1914–1918". The Low Countries: Arts and Society in Flanders and the Netherlands. 22: 46–56. OCLC 948603897.