بیوه شدن خانم هالروید

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

بیوه شدن خانم هالروید نمایشنامه ای از نویسنده انگلیسی دی اچ لارنس است. در سال 1911 نوشته شد و در سال 1914 به چاپ رسید. طرح نمایش از داستان کوتاه «عطر داوودیها»ی لارنس گرفته شده است.

چکیدۀ داستان[ویرایش]

خانم هالروید با یک معدنچی لاابالی که الکلی نیز هست، ازدواج کرده است. وقتی مرد جوانی که در همسایگی شان زندگی می کند به او ابرازعلاقه میکند؛ خانم هالروید به فرار از خانه می اندیشد، اما حادثه ای در معدن تمام برنامه های او را به هم میزند.

وقتی جسد هالروید به خانه آورده میشود و همسر و مادرش شستن او را آغاز میکنند، ما با جنبۀ دیگری از رابطۀ آقا و خانم هالروید حالا که دیگر دیر شده رویارو میشویم.

ربط نمایش با زندگی لارنس[ویرایش]

مانند سایر کتابهای لارنس، این نمایشنامه نیز با زندگی خود نویسنده پیوند دارد. هالروید نام شرکتی بود که برادر بزرگ لارنس برای آن کار می کرد و حادثه ای مانند آنچه برای هالروید رخ میدهد، برای پدر لارنس رخ داد که باعث لنگیدن یک پای او شد و نیز، عموی لارنس پیش از به دنیا آمدن او در حادثۀ انفجار در معدن جان خود را از دست داد. خانم هالروید در دنیای واقعی، زنعمو پالی لارنس بود که در خانه ای برینزلی نزدیک ایستوود زندگی می کرد.

اجراها[ویرایش]

بیوه شدن خانم هالروید بارها به روی صحنه رفته است و چند فیلم تلویزیونی نیز از آن موجود است، از جمله نسخۀ 1976 به کارگردانی سایمون لنگتون و نسخۀ بی بی سی (1995) به کارگردانی کیتی میچل و بازی زوئی وانامیکر و کالین فرث. این نمایشنامه به همراه نمایشنامۀ «عروس» و «جمعه شب یک معدنچی»، سه گانۀ نمایشنامه های معدنی لارنس به شمار می آید که حول محور زندگی معدنچیان شهرستانی می گذرد.

منبع[ویرایش]

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا، «The Widowing Of Mrs. Holroyd»، ویکی‌پدیای انگلیسی، دانشنامهٔ آزاد