بروس دیکینسن

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از بروس دیکینسون)
بروس دیکینسن
دیکینسن در حال اجرا در کاستاریکا (۲۰۰۸)
دیکینسن در حال اجرا در کاستاریکا (۲۰۰۸)
اطلاعات پس‌زمینه
زاده۷ اوت ۱۹۵۸ (۶۵ ساله)
ژانرهوی متال،هارد راک
سال‌های فعالیت۱۹۷۶ تاکنون
وبگاه

بروس دیکینسن (به انگلیسی: Bruce Dickinson) خواننده، مجری برنامه‌های رادیو و تلویزیون، خلبان، مدیر ضبط، نویسنده و ترانه‌سرای انگلیسی است که بیشتر به‌عنوان خوانندهٔ گروه هوی متال آیرن میدن شناخته شده‌است.

او در سال‌های آغاز فعالیت هنری‌اش با چند گروه کم‌تر شناخته شده مانند استیکس[۱](۱۹۷۶)، اسپید (۱۹۷۷-۱۹۷۸) و شاتز (اوایل ۱۹۷۹) همکاری کرد. در اواخر سال ۱۹۷۹ به گروه هارد راک سامسون پیوست. دیکینسن که در زمان عضویت‌اش در سامسون با نام «بروس بروس» خطاب می‌شد در دوره‌ای که در آن گروه فعالیت می‌کرد به محبوبیت نسبی دست یافت. او به خاطر تفاوت سلایق موسیقی‌اش با اعضای گروه، سامسون را در سال ۱۹۸۱ ترک کرد. مدتی بعد به‌عنوان خوانندهٔ جدید آیرن میدن به آن‌ها پیوست و اولین کاری که با آیرن اجرا کرد آلبوم موفق The Number of the Beast بود که در سال ۱۹۸۲ منتشر شد. در طول دوران همکاری‌اش با آیرن میدن، آن‌ها یک مجموعه آثار به‌یادماندنی در عرصهٔ موسیقی متال عرضه کردند که به شهرت جهانی گروه منجر شد و باعث شد از بروس دیکینسن به‌عنوان یکی از تحسین برانگیزترین خوانندگان هوی متال تمام دوران یاد شود.

دیکینسن در سال ۱۹۹۳ برای پرداختن به پروژه‌های شخصی‌اش آیرن را ترک کرد و جای‌اش را به بلیز بیلی داد. او در فاصلهٔ سال‌های ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۸ چهار آلبوم شخصی منتشر کرد. کارهای او در یک بازهٔ زمانی تنوع وسیعی از سبک‌های راک و متال را شامل می‌شد. دیکینسن در سال ۱۹۹۹ به همراه آدرین اسمیت به آیرن میدن بازگشتند. از آن زمان تاکنون او فقط یک آلبوم شخصی به نام Tyranny of Souls در سال ۲۰۰۵ منتشر کرده‌است.

بروس پسرعموی بزرگ‌تر راب دیکینسن خوانندهٔ گروه آلترنتیو راک کاترین ویل نیز هست. بروس در زندگی خصوصی‌اش به‌عنوان فردی که مخالف سرسخت مواد مخدر است شناخته شده‌است. او در رده‌بندی «بهترین خوانندگان متال همهٔ دوران» که توسط نشریهٔ آمریکایی Hit Parader ارائه شده‌است رتبهٔ ۷ام را به‌خود اختصاص داد.

پانویس[ویرایش]

  1. با گروه آمریکایی استیکس اشتباه نشود

منابع[ویرایش]

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Bruce Dickinson». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۷ آگوست ۲۰۰۹.