بحث مدیاویکی:Monobook.css/بایگانی

Page contents not supported in other languages.
افزودن مبحث
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

CSS اصلی[ویرایش]

جهت مقایسه، CSS اصلی که تغییرات بر اساس آن است، در نشانی http://fa.wikipedia.org/style/monobook/main.css آمده است. روزبه ۱۳:۱۴, ۱۷ اوت ۲۰۰۴ (UTC)

سلام خیلی بهتر می شد اگر از قلم tahoma استفاده می کردید. این قلم هم خوانا است و هم در تمام windows وجود دارد و در عین حال با سایر زبان ها نیز سازگار است. قلمی که در حال حاضر در حال استفاده است به نظر من اصلا خوب نیست. لطف کنید و رسیدگی نمایید. درود --سینا سالک ۲۳:۳۹, ۱۴ آوریل ۲۰۰۵ (UTC)

تغيير قلم[ویرایش]

با سلام و عرض خسته نباشيد از شما درخواست دارم قلم مورد استفاده را تغيير دهيد زيرا بسيار ناخوانا است

سلام

من نرم‌افزار ویکی‌مدیا را روی دستگاهم نصب کردم. متوجه شدم که با تغییرات زیر می‌شه با استفاده از همان قلم Tahoma صفحه‌ای زیبا داشت. دلیل بزرگ بودن قلم صفحه این است که از small استفاده شده در حالی که باید از x-small استفاده شود چون این قلم به خودی خود بزرگ است. خط ۳۸ از فایل اصلی main.css را اینطور تغییر می‌دهیم:

font: x-small tahoma;

در ضمن برای اینکه عنوانها هم قیافه خوبی داشته باشند می‌توان از قلم دیگری برای آنها استفاده کرد. در خط ۹۴ از فایل اصلی main.css این خط را اضافه می‌کنیم:

font: x-small sans-serif;

سایتهای زیادی و البته معروفی هم دارند از قلم tahoma استفاده می‌کنند (البته به صورت کوچک ، چون حالت بزرگ آن بسیار وحشتناک است).

استفاده از قلم کودک برای ویکی‌پدیا، ستمی بر تازه‌واردان است! چون آنها این قلم را ندارند و شاید چیزی هم درباره آن ندانند. حال بگذریم از زشتی و ناکارآمدی آن. --یوسف ۶ ژوئیه ۲۰۰۵ ۰۸:۱۳ (UTC)

با درود.

من هنوز که هنوز است همه «ی»ها را بزرگ و جدا میبینم! خیلی راه ها را امتحان کرده ام ولی مشکلم حل نشده. اگر پیشنهادی در این باره دارید خیلی خوشحال خواهم شد. --ماني ۶ ژوئیه ۲۰۰۵ ۱۲:۳۳ (UTC)

اول روشن کنید که از کدام قلم استفاده می‌کنید؟ دوم اینکه چه راه‌هایی را آزمایش کرده‌اید؟ سوم اینکه از آقای روزبه چه خبر؟! چون خودم هم چند تا سوال از ایشان دارم. --یوسف ۶ ژوئیه ۲۰۰۵ ۲۱:۲۷ (UTC)

درود.

این پیام قدیمی بود و مدتها است که مشکل «ی» ها در مرورگر من حل شده. با این حال از اعلام کمک شما ممنون هستم.

آقای روزبه گهگاه و خیلی کم به اینجا سر می زنند.

قربان شما. پاینده باشید. --ماني 18:02, ۵ دسامبر ۲۰۰۵ (UTC)

تغییر اندازهٔ فونت[ویرایش]

در حال حاضر ویکی‌پدیا از اندازهٔ فونت Small استفاده می‌کند. قبلاً پیشنهادی مبتنی بر این که این اندازه کمی درشت است و باید به x-small (یعنی یک مرتبه ریزتر) تبدیل شود از سوی بعضی از دوستان مطرح شده بود. کاربر کاوه هم پیشنهاد داده‌اند که اندازهٔ قلم را به جای x-small به مقدار %75 تغییر دهیم که کمی از x-small بزرگتر است. هدف از این نوشتار این است که نظرخواهی‌ای در این مورد انجام دهیم. برای اینکه راحت‌تر بتوانید مقایسه کنید و نظر بدهید، سه تصویر بارگذاری کرده‌ام که یک مقاله را در هر سه حالت نشان می‌دهد.

پرونده:Font-size-test-Small.jpg
حالت فعلی در IE
پرونده:Font-size-test-X-small.jpg
حالت X-small
پرونده:Font-size-test-75percent.jpg
حالت 75 درصد

لطفاً پس از بررسی هر سه حالت نظرات خود را در زیر بنویسید.

بعلاوه، کاوه پیشنهاد کرده‌اند که بد نیست که قلم مربوط به عنوان‌های اصلی مقاله به یک قلم دیگر مانند Times New Roman تغییر یابد. لطفاً در این زمینه هم نظر دهید.

نظرات[ویرایش]

قلم کنونی خیلی بزرگ است و در اکسپلورر تمام متن به نظر تیره می‌آید. x-small برای Tahoma ایده‌آل است، اما ممکن است بعضی کاربران لینوکس با Roya از این‌جا بازدید کنند و نوشته‌ها کوچک به نظر برسند. برای همین اندازه‌ی %75 را پیشنهاد می‌کنم که همه راضی باشند. کاوه 22:51, ۵ دسامبر ۲۰۰۵ (UTC)

من Times New Roman را برای پیش‌فرض اصلی پیشنهاد نکردم، صرفا برای نمایش بود. کاوه 05:03, ۶ دسامبر ۲۰۰۵ (UTC)

با درود! من هم با اندازهٔ ۷۵٪ موافقم. در مورد اینکه عنوانها به قلم دیگری باشد خیلی مطمئن نیستم. چون نمی‌دانم که آیا قلمهای دیگر مثلا (times new roman) ۱۰۰٪ با حروف فارسی سازگارند یا نه. خود من با times new roman «خانهٔ» را درست نمی‌بینم.به‌آفرید 23:05, ۵ دسامبر ۲۰۰۵ (UTC)

تصویر:Fonts dec05.png کاوه 23:41, ۵ دسامبر ۲۰۰۵ (UTC)
سپاسگزار. پس از ایراد از سوی من است!به‌آفرید 00:20, ۶ دسامبر ۲۰۰۵ (UTC)

من با اندازهٔ 75٪ موافقم کما اینکه اندازهٔ x-small هم خوب است (ولی ممکن است بنظر بعضی ریز برسد و بعلاوه برای قلم رویا ریز باشد). اما در مورد تغییر قلم‌های فکر می‌کنم باید با دقت بیشتر آن را انجام دهیم و بنظر من Times New Roman قلم مناسبی نیست. --شروین افشار 04:07, ۶ دسامبر ۲۰۰۵ (UTC)

من با قلم Roya در وضع فعلی هیچ مشکلی نمی‌بینم:
حسام 09:17, ۶ ژانویه ۲۰۰۶ (UTC)
موضوع بزرگی Tahoma در ویندوز است، انتخاب 75٪ به جای x-small به خاطر رعایت کاربران لینوکس است. امتحان کنید ببینید Roya در ۷۵ درصد در لینوکس چه وضعی دارد. در ویندوز که من مشکلی نداشتم. کاوه 20:48, ۶ ژانویه ۲۰۰۶ (UTC)
تصویر را ببینید، فکر کنم برای قلم roya تفاوت زیادی ایجاد نشود ولی x-small تقریباً نابود کنندست! من با ۷۵ فرق چندانی در لینوکس نمی‌بینم. ولی اصولاً اندازهٔ قلم خودش زیادی کوچک هست.
پرونده:Fontsize.png
حسام 21:55, ۶ ژانویه ۲۰۰۶ (UTC)
ممنون از بازرسی. بله اشکال از Tahoma است که در small این‌قدر بزرگ نشان داده می‌شود. کاوه 03:39, ۷ ژانویه ۲۰۰۶ (UTC)

با سلام اندازه قلم 75 درصد به نظر معقول است. استفاده از خط Timew new roman هم برای عنوانها درشت (عنوان صفحات و بخشها خصوصا سر آیندها) مناسب و شکیل به نظر میرسد .. هرچند که برای برخی حروف در بعضی سیستم عاملها مشکل ایجاد میکند. --علی ستاری 15:17, ۱۰ ژانویه ۲۰۰۶ (UTC)