پرش به محتوا

بحث رده:سازمان‌های مذهبی ایران

محتوای صفحه در زبان‌های دیگر پشتیبانی نمی‌شود
افزودن مبحث
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آخرین نظر: ۱۲ سال پیش توسط Hashemzanganeh در مبحث طرح مسجد ما

طرح مسجد ما[ویرایش]

طرح مسجد ما که در سال جاری چهارمین دوره آن در حال برگزاری است به عنوان طرحی آموزشی، ترویجی با مأموریت تقویت فرهنگ عمومی و گسترش اخلاق اجتماعی مبتنی بر فرهنگ رضوی و با رویکردهای:
  1. ارائه خدمات فرهنگی اجتماعی در راستای مأموریتهای سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری مشهد در مساجد شهر
  2. کمک به نهادینه سازی مساجد و تقویت نهاد مسجد به عنوان اصلی ترین پایگاه فعالیتهای فرهنگی اجتماعی محلات
  3. بهره گیری از توان نیرو های مسجدی در زمینه شناسایی و رفع نیازهای فرهنگی محله

راهبرد اساسی این طرح، مشارکت فعال نیروهای متعهد و متخصص مساجد و بهره گیری از تشکل های فرهنگی مساجد در گسترش کیفی و کمی فعالیت های مذهبی و فرهنگی، بر مبنای پشتیبانی و حمایت فرهنگسراهای تخصصی مشهد، از مساجد است.

اهداف اجرایی این طرح نیز عبارتند از: تنوع بخشیدن به خدمات فرهنگی ارائه شده در مسجد ، افزایش مشارکت نیروهای فرهنگی در فضای عمومی مسجد ، ارائه آموزشهای موثربا موضوعات تخصصی فرهنگسراها در فضای مسجد .

فرایند اجرایی طرح به این صورت است که هر فرهنگسرا مطابق با موضوع فعالیت خود برنامه هایی را ارائه داده که مجموع آنها 110 برنامه شده و از این برنامه ها با عنوان خدمت فرهنگی در این طرح نام برده می شود.
هر مسجد که خواهان مشارکت در طرح باشد می تواند تعدادی از این برنامه ها را انتخاب کند و فرهنگسرای ارائه کننده طرح موظف است همه مواردی که برای اجرای آن خدمت فرهنگی مورد نیاز است برای مسجد اجرا کننده طرح برآورده سازد. هر فرهنگسرا دو نفر را به عنوان رابط و هر مسجد هم 13 نفر را به عنوان خادم محوری و فرهنگی معرفی می کند.
در حال حاضر 26 نفر رابط و 1900 نفر خادم زیر نظر دبیرخانه طرح مسجد ما فعالیت دارند. تنوع موضوعی طرح طیف متنوع مخاطبان را شامل می شود و این موضوع از ویژگیهای مهم طرح است.

ثبت نام مساجد در این طرح از طریق سایت مسجد ما (masjed-ma.ir) صورت می پذیرد.

در فاز اول چهارمین دوره طرح که 18 هفته است مساجد با انتخاب تعدادی از 110 برنامه باید هر هفته یک برنامه را اجرا کنند. در فاز دوم طرح که 22 هفته است نیز مساجد می توانند با انتخاب تعدادی از 110 برنامه هر هفته یک اجرا داشته باشند.
در مجموع 40 هفته ، 40 اجرا توسط مساجد اجرا خواهد گردید، در فاز دوم از مساجدی که توانمندی ویژه و استعداد نیرویی در اجرای طرح داشته باشند , می توانند مقدمات تشکیل کانون تخصصی با هدایت و راهبری فرهنگسراهای تخصصی داشته باشند، مساجدی که وارد این بخش می گردند از خدمات ویژه ای از جانب سازمان برخوردار خواهند شد .
در سال قبل 200 مسجد در طرح مشارکت داشتند و پیش بینی که امسال انجام گرفته این تعداد به 400 مسجد افزایش پیدا خواهد کرد.

Hashemzanganeh (بحث) ‏۱۴ ژوئن ۲۰۱۲، ساعت ۰۶:۲۷ (UTC)پاسخ