باغ تلو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
باغ تلو
نویسنده(ها)مجید قیصری
کشورتهران
ناشر
ناشر فارسی: نشر علم
تاریخ نشر
۱۳۸۵
شمار صفحات۱۷۲ صفحه
شابکشابک ‎۹۶۴۴۰۵۶۸۲۵
‫‭۸‮فا‬۳/۶۲
کتابخانه ملی ایران‭م۸۵–۱۷۳۱۴

رمان باغ تِلو نوشته مجید قیصری است. این رمان تحسین شده نمونه ای است از ظلمی که جنگ بر دوش زنان می‌نهد. این رمان در سال ۱۳۸۶ به‌طور مشترک با عقرب روی پله‌های راه‌آهن اندیمشک برندهٔ جایزهٔ مهرگان ادب شد.[۱]

توقیف[ویرایش]

این رمان نخستین بار از طرف نشر علم در سال ۱۳۸۵ منتشر شد و بلافاصله توقیف شد پس از ۱۴ سال این رمان توسط نشر کتاب کوچه تجدید چاپ شد که دوباره از طرف ارشاد «بدون هیچ توضیحی توقیف شده‌است»[۲][۳]

خلاصه داستان[ویرایش]

داستان رمان دربارهٔ دختری به نام مرضیه است که با شروع جنگ به عنوان امدادگر داوطلب راهی جنوب می‌شود. در همان ماه‌های نخست جنگ اسیر می‌شود. روزی که به عنوان قهرمان جنگی به ایران بازمی‌گردد و از وی استقبال می‌شود، ابداً منتظر تغییر نگاه‌ها به خود نیست. پرسشی بی پاسخ دربارهٔ اینکه آیا یک دختر جوان در دوران اسارت مورد تجاوز قرار گرفته یا نه در نگاه همه خواندنی است. چرخش‌های عجیب در رفتار و واکنش خانواده و جامعه با این زن جوان سرنوشت عجیب و تامل‌برانگیزی برای او رقم می‌زند.

پانویس[ویرایش]

  1. «آبکنار، قیصری، خورشیدفر و کربلایی‌لو جایزه مهرگان را به خانه می‌برند». ایبنا. ۱۲ آذر ۱۳۸۶. بایگانی‌شده از اصلی در ۵ ژوئن ۲۰۰۹. دریافت‌شده در ۱۵ مهر ۱۳۹۹.
  2. / «حرف‌های مجید قیصری دربارهٔ توقیف «باغ تلو»» مقدار |نشانی= را بررسی کنید (کمک). ایسنا. ۲ مهر ۱۳۹۹. دریافت‌شده در ۲۳ سپتامبر ۲۰۲۰.
  3. «رمان ضد جنگ «باغ تلو» پس از ۱۴ سال دوباره توقیف شد». رادیو فردا. ۲ مهر ۱۳۹۹. دریافت‌شده در ۲۳ سپتامبر ۲۰۲۰.