باربارا بودیچون

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
باربارا بودیچون
Barbara Bodichon portrait by Samuel Laurence
نام هنگام تولدباربارا لی اسمیت بودیچون
زادهٔ۸ آوریل ۱۸۲۷
Whatlington, ساسکس، انگلستان، بریتانیا
درگذشت۱۱ ژوئن ۱۸۹۱ (۶۴ سال)
Robertsbridge, ساسکس، انگلستان، بریتانیا
ملیتبریتانیایی
دیگر نام‌هاBarbara Leigh Smith
پیشهمعلم، هنرمند و فعال حقوق زنان
شناخته‌شده برایCo-founder, Girton College, Cambridge
همسر(ها)Eugène Bodichon

باربارا لی اسمیت بودیچون (۸ آوریل ۱۸۲۷–۱۱ ژوئن ۱۸۹۱) یک معلم و هنرمند انگلیسی و یک فمینیست و فعال حقوق زنان در اواسط قرن نوزدهم بود.[۱][۲] او خلاصه تأثیرگذار خود را از قوانین انگلستان در مورد زنان در سال ۱۸۵۴ و مجله زنان انگلیسی در سال ۱۸۵۸ منتشر کرد. بودیشون در سال ۱۸۶۹ کالج گیرتون را در کمبریج تأسیس کرد. برادر او بنجامین لی اسمیت کاشف قطب شمال بود.

باربارا در اوایل زندگی‌اش، نیرویی از شخصیت و وسعت همدردی‌هایش را نشان داد که باعث شهرت او در میان بشردوستان و مددکاران اجتماعی شد. درآمد مستقل به او آزادی داد که معمولاً بسیاری از زنان از آن برخوردار نبودند[۳] و بودیچون و گروهی از دوستان لندنی در دهه ۱۸۵۰ شروع به ملاقاتهای منظم برای بحث در مورد حقوق زنان کردند و به «بانوهای لانگهام پلیس» معروف شدند. این گروه به یکی از اولین جنبش‌های سازمان یافته زنان در بریتانیا تبدیل شد. در سال ۱۸۵۴، او خلاصه مختصری از قوانین انگلستان در مورد زنان را منتشر کرد،[۴] که به ترویج تصویب قانون مالکیت زنان متأهل در ۱۸۸۲ کمک کرد.

منابع[ویرایش]

  1. "Bodichon: founder of the women's movement?". Law Gazette.
  2. "Barbara Leigh Smith Bodichon - National Portrait Gallery".
  3. Awcock, Hannah (29 December 2016). "Turbulent Londoners: Barbara Leigh Smith Bodichon, 1827-1891". Turbulent London (به انگلیسی). Retrieved 4 February 2020.
  4. "Barbara Leigh-Smith Bodichon, A Brief Summary of Laws Concerning Women, 1854". womhist.alexanderstreet.com. Archived from the original on 10 November 2015.