انفجار اکلاهماسیتی

مختصات: ۳۵°۲۸′۲۲٫۴″ شمالی ۹۷°۳۱′۰۱″ غربی / ۳۵٫۴۷۲۸۸۹°شمالی ۹۷٫۵۱۶۹۴°غربی / 35.472889; -97.51694
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از انفجار اوکلاهماسیتی)
انفجار اکلاهما سیتی
آسیب واردشده به ساختمان مورّا
موقعیتساختمان فدرال در شهر اکلاهماسیتی
مختصات
تاریخ۱۸ آوریل ۱۹۹۵
چهارشنبه ۹ صبح
کشته‌ها۱۶۸ نفر (از جمله چندین کودک)
زخمی‌ها۸۰۰ نفر
مرتکبانتیموتی مک‌وی

انفجار اکلاهماسیتی حادثه ای است که در آن یک ساختمان فدرال در اکلاهما سیتی در روز ۱۹ آوریل ۱۹۹۵ با انفجار مهیبی فروریخت. در این حادثه ۱۶۸ نفر که تعداد زیادی از آنان کودکان یک مهد کودک بودند، جان باختند.[۱][۲][۳]

با تحقیقات پلیس مشخص شد که تیموتی مک‌وی عامل این انفجار بوده‌است. در بازجویی‌ها وی علت این اقدام را انتقام‌جویی از مرگ ۸۰ تن از اعضای فرقه داودیه در حادثه واکو اعلام کرد.[۱] سه سال قبل از آن حادثه واکو رخ داده بود. تا قبل از وقوع حادثه ۱۱ سپتامبر انفجار اکلاهما سیتی بزرگ‌ترین حادثه تروریستی تاریخ ایالات متحده آمریکا به‌شمار می‌آمد و همچنین مرگبارترین حمله انجام شده به دست یک آمریکایی در خاک آمریکاست.[۲]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ Background information about the bombing of the Alfred P. Murrah Federal Building in Oklahoma City on April 19, 1995. (April 9, 2020). "Oklahoma City Bombing Fast Facts". CNN (به انگلیسی). Retrieved 2020-04-21.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ کلی لی کوپر (۱ اردیبهشت ۱۳۹۹). «بمب‌گذاری در اوکلاهما سیتی؛ روزی که تروریسم داخلی آمریکا را به لرزه درآورد». بی‌بی‌سی فارسی. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۳-۱۱.
  3. Ed Payne (April 19, 2010). "15 years later, victims, residents remember Oklahoma City bombing - CNN.com". CNN (به انگلیسی). Retrieved 2020-04-21.