انتخابات پارلمان پرتغال (۲۰۲۲)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
انتخابات پارلمان پرتغال (۲۰۲۲)
پرتغال
→ ۲۰۱۹
۳۱ ژانویه ۲۰۲۲
۲۰۲۶ ←

نظرسنجی‌ها
مشارکت ۴٬۲۶۲٬۶۳۳ (۳۹٫۲٪ کاهش 9.5 pp)
 
حزب حزب سوسیالیست (پرتغال)[الف] حزب سوسیال دموکرات پرتغال حزب سیاسی پرتغال
رأی‌های مردمی ۲٬۵۳۴٬۷۲۰ ۵۴۱٬۵۵۴ ۳۸۵٬۵۴۳
درصد رأی ۴۷٫۱٪ ۲۹٫۳٪ ۷٫۲٪

 
حزب ابتکار لیبرال (پرتغال) حزب کمونیست پرتغال بلوک چپ پرتغال
رأی‌های مردمی ۲۶۸٬۴۱۴ ۲۳۶٬۶۳۰ ۲۴۰٬۲۵۷
درصد رأی ۵٫۰٪ ۴٫۴٪ ۴٫۵٪

(۲۰۲۲) پیش از انتخابات

آنتونیو کوستا
حزب سوسیالیست (پرتغال)

(۲۰۲۲) برگزیده

آنتونیو کوستا
حزب سوسیالیست (پرتغال)

انتخابات زودهنگام مجلس قانونگذاری پرتغال در ۳۰ ژانویه ۲۰۲۲ به منظور انتخاب اعضای مجلس جمهوری، پانزدهمین انتخابات مجلس قانونگذاری جمهوری سوم را برگزار کرد.[۱] پیش از این تمامی ۲۳۰ کرسی مجلس جمهوری در خطر بود.

در ۲۷ اکتبر ۲۰۲۱، بودجه پیشنهادی که توسط دولت اقلیت سوسیالیست ارائه گردید توسط مجلس جمهوری رد شد. بلوک چپ (BE) و حزب کمونیست پرتغال (PCP) که قبلاً از دولت حمایت کرده بودند، برای رد بودجه به احزاب راست پیوستند.[۲] در ۴ نوامبر ۲۰۲۱، مارسلو ربلو دسوزا، رئیس‌جمهور پرتغال، از برگزاری انتخابات زودهنگام در ۳۰ ژانویه ۲۰۲۲خبر داد،[۳] این سومین انتخاباتی بود که در پرتغال در طول همه‌گیری کووید-۱۹ برگزار می‌شد، به‌خصوص که پرتغال بایستی در سال ۲۰۲۱، انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخابات محلی برگزار می‌کرد.

در این انتخابات از حزب سوسیالیست پرتغال (PS) آنتونیو کاستا، نخست‌وزیر فعلی، اکثریت مطلق غیرمنتظره‌ای را در مجلس جمهوری به دست آورد که دومین مجلس در تاریخ حزب به‌شمار می‌رود.[۴] حزب سوسیالیست ۴۱/۷ درصد آرا و ۱۱۷کرسی را به دست آورد که یک کرسی بالاتر از حداقل لازم برای اکثریت است.[۵] حزب PS بیشترین آرا را در تمامی مناطق سرزمین اصلی پرتغال به دست آورد، اما نتوانست آراء مادیرا را به دست آورد.[۶] مفسران معتقد بودند که حزب سوسیالیست از انتقال آرای رأی دهندگان BE و ائتلاف دموکراتیک واحد (PCP-PEV) به حزب سوسیالیست سود برده‌است.[۷]

حزب سوسیال دموکرات (PSD) ضرر کرد و در نظرسنجی‌هایی که رقابت نزدیک با حزب سوسیالیست را پیش‌بینی کرده بود، عملکرد ضعیفی داشت و تنها PSD ۲۹/۳ درصد از آرا را به دست آورد که نسبت به سال ۲۰۱۹ کمی بیشتر است و ۷۶کرسی به دست آورد، که ۳ کرسی کمتر از انتخابات قبلی می‌باشد. PSD در مناطقی مانند لیرا و ویسو از حزب سوسیالیست پیشی گرفت و منطقه برانگانکا را تنها با ۱۵رای نسبت به حزب سوسیالیست به دست آورد. پس از انتخابات، روی ریو، رهبر حزب اعلام کرد که از رهبری استعفا می‌کند.[۸]

نامزد آرا %
ژائو کوتریم دی فیگوئرادو ۱۸۱ ۹۵٫۸
برگه‌های رای خالی/بی‌اعتبار ۸ ۴٫۲
میزان مشارکت ۱۸۹
منابع: نتایج

نظرسنجی[ویرایش]

رگرسیون محلی آرای مأخوذ
Vote share
PS
۴۱٫۶۸٪
PSD
۲۷٫۸۰٪
CH
۷٫۱۵٪
IL
۴٫۹۸٪
BE
۴٫۴۶٪
CDU
۴٫۳۹٪
CDS-PP
۱٫۶۱٪
PAN
۱٫۵۳٪
L
۱٫۲۸٪
MF
۰٫۹۴٪
AD
۰٫۵۳٪
Others
۱٫۵۸٪
Blank/Invalid
۲٫۰۷٪
Parliamentary seats
PS
۵۱٫۷۷٪
PSD
۳۱٫۴۲٪
CH
۵٫۳۱٪
IL
۳٫۵۴٪
CDU
۲٫۶۵٪
BE
۲٫۲۱٪
MF
۱٫۳۳٪
AD
۰٫۸۸٪
PAN
۰٫۴۴٪
L
۰٫۴۴٪

جستارهای وابسته[ویرایش]

  • انتخابات در پرتغال
  • فهرست احزاب سیاسی در پرتغال
  • سیاست پرتغال

یادداشت‌ها[ویرایش]

  1. توسط PSD و CDS-PP حمایت می‌شود

منابع[ویرایش]

  1. "Live: Polls close in Portugal as Socialist Costa tries to keep power". euronews (به انگلیسی). 2022-01-30. Retrieved 2022-01-30.
  2. "Parlamento chumba Orçamento do Estado ", SIC Notícias, 27 October 2021. Retrieved 27 October 2021.
  3. Ferreira, Ricardo Simões; Henriques, Susete (4 November 2021). "Marcelo marca eleições para 30 de janeiro". Diário de Notícias (به Portugese). Retrieved 31 January 2022.{{cite news}}: نگهداری یادکرد:زبان ناشناخته (link)
  4. "Portugal election: Socialists win unexpected majority". BBC News (به انگلیسی). 2022-01-31. Retrieved 2022-01-31.
  5. "Os eleitores deram ao PS a maioria absoluta que Costa pediu". Público (به پرتغالی). 2022-01-31. Retrieved 2022-01-31.
  6. "Distrito a distrito, quem ganhou e quem perdeu". Público (به پرتغالی). 2022-01-31. Retrieved 2022-01-31.
  7. "Maioria absoluta de Costa foi à custa de 344.861 votos da esquerda. Veja como quebrou quatro dogmas eleitorais". Expresso (به پرتغالی). 2022-01-31. Retrieved 2022-01-31.
  8. Dinis, Rito (31 January 2022). ""Auf Wiedersehen": como o voto útil em Costa acabou com a "utilidade" de Rio". Expresso (به پرتغالی). Retrieved 31 January 2022.

پیوند به بیرون[ویرایش]