انتخابات مجلس استونی ۲۰۲۳

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
استونی
→ ۲۰۱۹
۵ مارس ۲۰۲۳
Next ←

تمام ۱۰۱ کرسی مجلس استونی
۵۱ کرسی موردنیاز اکثریت
نظرسنجی‌ها
مشارکت ۶۳٫۵۳٪ (کاهش ۰٫۱۴٪)
  حزب نخست حزب دوم حزب سوم
 
رهبر کایا کالاس مارتین هلمه یوری راتاس
حزب حزب اصلاحات استونی حزب محافظه کار خلق استونی حزب مرکزی استونی
انتخابات پیش ۳۴ کرسی ۲۸٫۹۳٪ ۱۹ کرسی ۱۷٫۷۶٪ ۲۳٫۱۰٪, ۲۶ کرسی
کرسی‌های به‌دست‌آمده ۳۷ ۱۷ ۱۶
تغییر کرسی‌ها افزایش ۳ کاهش ۱ کاهش ۱۰
رأی‌های مردمی ۱۹۰۶۵۹ ۹۷۹۵۹ ۹۳/۲۴۳
درصد رأی ۳۱٫۲۴٪ ۱۶٫۰۵٪ ۱۵٫۲۸٪
نوسان افزایش ۲٫۳۱٪ کاهش ۱/۷۱ pp کاهش ۷٬۲۸٪

  حزب چهارم حزب پنجم حزب ششم
 
رهبر لاوری هوسار لاوری لنمتس هلیر-والدور سیدر
حزب استونی ۲۰۰ حزب سوسیال دموکرات (استونی) ایساما
انتخابات پیش بدون کرسی ۴٫۳۶٪ ۱۰ کرسی ۹٫۸۳٪ ۱۲کرسی ۱۱٫۸۴٪
کرسی‌های به‌دست‌آمده ۱۴ ۹ ۸
تغییر کرسی‌ها افزایش ۱۴ کاهش ۱ کاهش ۴
رأی‌های مردمی ۸۱۳۴۷ ۵۶۵۷۸ ۵۰۱۱۴
درصد رأی ۱۳٫۳۳٪ ۹٫۲۷٪ ۸٫۲۱٪
نوسان افزایش ۸٫۹۷٪ کاهش ۰٫۵۶٪ کاهش ۳٫۲۳٪

توزیع کرسی‌ها و بزرگ‌ترین حزب بر اساس حوزه‌های انتخاباتی

نخست‌وزیر پیش از انتخابات

کایا کالاس
حزب اصلاحات استونی

نخست‌وزیر بعد از انتخابات

اعلام‌نشده

انتخابات پارلمانی استونی در ۵ مارس ۲۰۲۳ به منظور انتخاب تمامی ۱۰۱ عضو مجلس استونی در این کشور برگزار گردید. حزب مرکزی استونی که به رهبری یوری راتاس، پس از انتخابات پارلمانی استونی در سال ۲۰۱۹ مأمور تشکیل دولت به عنوان نخست‌وزیر شد، متعاقباً در ژانویه ۲۰۲۱ به‌دنبال تحقیقاتی که در خصوص فساد در مورد وی شد سرنگون گردید. پس از آن کایا کالاس از حزب اصلاحات استونی یک دولت ائتلافی با حزب مرکز تشکیل داد، هرچند این دولت در ژوئن ۲۰۲۲ سقوط کرد. بعد از آن کالاس با اسامه و حزب سوسیال دموکرات دولت تشکیل داد و در سمت نخست‌وزیری باقی ماند. در ژانویه ۲۰۲۳، کمیته ملی انتخابات اعلام نمود ۹ حزب سیاسی و ده نامزد فردی برای شرکت در انتخابات پارلمانی ۲۰۲۳ ثبت نام کرده‌اند.[۱][۲]

طی دوره مبارزات انتخاباتی، موضوعاتی که به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین در ۲۰۲۲ و اقتصاد، بیشتر مورد توجه و بحث قرار گرفت، دفاع و امنیت ملی بود. افراد احزاب سیاسی رقیب نیز در مناظره‌های سازمان یافته در ژانویه و فوریه ۲۰۲۳ شرکت کردند. رأی‌گیری در سفارتخانه‌های خارجی از ۱۸ تا ۲۳ فوریه انجام شد، این در حالی بود که رأی‌دهندگان می‌توانستند در دوره پیش از انتخابات از ۲۷ فوریه تا ۴ مارس رای دهند. این انتخابات در نهایت منجر به پیروزی حزب اصلاحات شد که در مجموع ۳۷ کرسی به دست آورد،[۳] در حالی که حزب محافظه‌کار خلق استونی (EKRE) با ۱۷ کرسی در جایگاه دوم قرار گرفت. حزب مرکز نیز ۱۶ کرسی را به دست آورد و البته ۱۰ کرسی را از دست داد، در حالی که استونی ۲۰۰ با کسب ۱۴ کرسی، نمایندگی در ریگیکوگو را به دست آورد. این اولین انتخاباتی بود که بیش از نیمی از آراء به صورت الکترونیکی از طریق اینترنت به صندوق انداخته شد.

منابع[ویرایش]

  1. "Riigikogu grants Kallas mandate to form new government". Eesti Rahvusringhääling (به انگلیسی). 15 July 2022. Retrieved 7 February 2023.
  2. "Estonian parliament confirms PM Kallas to lead new government". Reuters (به انگلیسی). 15 July 2022. Archived from the original on 7 February 2023. Retrieved 7 February 2023.
  3. "Kaja Kallas: Coalition ready for Riigikogu vote on 15 April". Eesti Rahvusringhääling (به انگلیسی). 5 April 2019. Archived from the original on 1 December 2022. Retrieved 7 February 2023.

پیوند به بیرون[ویرایش]