انتخابات سراسری اوگاندا (۲۰۲۱)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
انتخابات سراسری اوگاندا (۲۰۲۱)
اوگاندا
→ ۲۰۱۶
۱۴ ژانویه ۲۰۲۱ (۲۰۲۱-01-۱۴)
۲۰۲۶ ←

مشارکت ۵۷٫۲۲٪ کاهش
 
نامزد یووری موسونی بابی واین
حزب جنبش مقاومت ملی پلاتفرم اتحاد ملی
رأی‌های مردمی ۵٬۸۵۱٬۰۳۷ ۳٬۴۷۵٬۲۹۸
درصد رأی ۵۸٫۶۴٪ ۳۴٫۸۳٪

۲۰۲۱ پیش از انتخابات

یووری موسونی
جنبش مقاومت ملی

۲۰۲۱ برگزیده

یووری موسونی
جنبش مقاومت ملی

انتخابات سراسری اوگاندا (انگلیسی: 2021 Ugandan general election) در ۱۴ ژانویه ۲۰۲۱ برای انتخاب رئیس‌جمهور برگزار گردید. یووری موسونی با کسب بیش از ۵۸٫۶۴٪درصد آرا برای پنجمین دوره متوالی رئیس‌جمهوری اوگاندا شد. وی از ۱۹۸۶ تا کنون قدرت را در این کشور در دست دارد. میزان مشارکت مردم در انتخابات ۵۷ درصد بود.

در این انتخابات بابی واین از پلاتفرم اتحاد ملی رقیب موسوینی ۳۴٫۸۳٪ آرا را به خود اختصاص داد.

نظام انتخاباتی[ویرایش]

رئیس‌جمهوری اوگاندا در نظام انتخاب دومرحله‌ای تعیین می‌شود و نامزدهای شرکت کننده در دور اول انتخابات نیاز دارند تا حداقل به ۵۰٪ آرا دست یابند. در بند ۱۴۲ قانون انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۰ اوگاندا پیش‌بینی شده است که نامزدهای ریاست جمهوری بایستی از بدو تولد شهروند اوگاندا بوده و صلاحیت نمایندگی رانیز کسب کرده باشند.[۱] نامزدها همچنین باید از ذهن خوبی برخوردار بوده و نباید ارتباط رسمی با کمیسیون انتخابات اوگاندا داشته باشند. اما این محدودیت‌های مدت‌دار در سال ۲۰۰۵ لغو شد. نظارت بر انتخابات توسط کمیسیون انتخابات اوگاندا انجام می‌شود.

پارلمان اوگاندا در مجموع ۵۲۹ کرسی دارد، که در آن ۳۵۳ نماینده با استفاده از رای‌گیری سنتی (پس از انتخابات) در حوزه‌های انتخابیه به عنوان برنده منفرد انتخاب می‌شوند. با استفاده از همین روش، ۱۴۶کرسی به زنان اختصاص یافته است، به این منظور هر منطقه صاحب یک کرسی می‌شود.[۲] سرانجام، ۳۰ کرسی نیز به‌طور غیرمستقیم از طریق دانشکده‌های ویژه انتخاباتی برگزیده می‌شوند[۳]

به این ترتیب ۱۰ کرسی به ارتش، ۵ کرسی توسط جوانان، ۵ کرسی توسط بزرگان، ۵ کرسی توسط اتحادیه‌ها و ۵ کرسی نیز توسط افراد معلول اشغال می‌شود. در هر کدام از این گروه‌ها حداقل یک زن باید انتخاب شود (حداقل دو نفر برای گروه ارتش).[۴][۵][۶]

منابع[ویرایش]

  1. "Presidential Electons Act 2000 | Uganda Legal Information Institute". ulii.org. Archived from the original on 15 November 2020. Retrieved 2020-09-18.
  2. Goitom, Hanibal (2012-04-25). "Uganda: Proposal to Re-Introduce Presidential Term Limits | Global Legal Monitor". www.loc.gov. Retrieved 2020-09-18.
  3. "IFES Election Guide | Elections: Uganda President 2016". www.electionguide.org. Retrieved 2020-09-18.
  4. "Constitution" (PDF).
  5. "Electoral handbook" (PDF). Archived from the original (PDF) on 29 November 2020. Retrieved 18 January 2021.
  6. "IFES Election Guide | Elections: Uganda National Assembly 2021". www.electionguide.org.