انتخابات ریاست‌جمهوری آذربایجان (۲۰۱۳)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
انتخابات ریاست‌جمهوری جمهوری آذربایجان (۲۰۱۳)
جمهوری آذربایجان
→ ۲۰۰۸ میلادی
۹ اکتبر ۲۰۱۳ (۲۰۱۳-10-۰۹)
۲۰۱۸ میلادی ←

مشارکت ۷۱٫۶۲٪
 
نامزد الهام علی‌اف جمیل حسنلی
حزب آذربایجان نوین شورای ملی نیروهای دمکراتیک
رأی‌های مردمی ۳٬۱۲۶٬۱۱۳ ۲۰۴٬۶۴۲
درصد رأی ۸۴٫۵۴٪ ۵٫۵۳٪

رئیس‌جمهور پیش از انتخابات

الهام علی‌اف
آذربایجان نوین

رئیس‌جمهور برگزیده

الهام علی‌اف
آذربایجان نوین

هفتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، جمهوری آذربایجان در روز ۹ اکتبر ۲۰۱۳ برگزار شد. ابتدا قرار بود که این انتخابات در ۱۶ اکتبر ۲۰۱۳ (۲۴ مهر ۱۳۹۲) برگزار شود که به دلیل مصادف شدن این روز با عید قربان انتخابات یک هفته به جلو کشیده شد.

دربارهٔ انتخابات[ویرایش]

مطابق قانون اساسی جمهوری آذربایجان انتخابات ریاست جمهوری در این کشور هر ۵ سال یک بار صورت می‌گیرد. در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۸ جمهوری آذربایجان، الهام علی اف از حزب آذربایجان نوین با اختلاف رای زیادی نسبت به سایر نامزدها (۳۲۳۲۲۵۹رای) به پیروزی رسید. در سال ۲۰۱۰ این حزب در انتخابات پارلمان جمهوری آذربایجان موفق به کسب ۷۲ کرسی شد.

انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۳ جمهوری آذربایجان، ۱۷ مهر ۱۳۹۲ برگزار شد که الهام علی اف از حزب آذربایجان نوین برای سومین دوره و با رای ۸۴٬۷۲ درصد آراء (۳۱۴۵۲۸۶رای) و با تفاوت فاحش آرا نسبت به نفر دوم، پیروز اعلام شد.

شرایط انتخابات[ویرایش]

الهام علی‌اف در سال ۲۰۰۹ دست به تغییر قانون اساسی زد و محدودیت دو دوره ریاست‌جمهوری را لغو کرد. گروه‌های حقوق بشری می‌گویند دولت آذربایجان پیش از برگزاری انتخابات، دست به سرکوب شدید مخالفان و منتقدان زده است.[۱] مکس فیشر می‌گوید قبل از شروع انتخابات، نتایج آن از طرف دولت اعلام شد.[۲] در ۱۰ اکتبر حسنلی اعلام کرد که نتایج انتخابات باید باطل شود، چرا که آزاد و عادلانه نبوده و کانال‌های تلویزیون همگی در دست دولت بوده است.[۳]

نامزدها[ویرایش]

تعداد ۱۰ نامزد در این انتخابات به رقابت پرداختند. برخی از این نامزدها عبارتند از:

پانویس[ویرایش]

  1. «الهام علی‌اف در انتخابات ریاست‌جمهوری آذربایجان 'پیروز' شد». بی‌بی‌سی فارسی. دریافت‌شده در 10/11/2013. تاریخ وارد شده در |بازبینی= را بررسی کنید (کمک)
  2. Fisher, Max. "Oops: Azerbaijan released election results before voting had even started" (به انگلیسی). washingtonpost. Archived from the original on 11 October 2013. Retrieved 10/11/2013. {{cite news}}: Check date values in: |تاریخ بازبینی= (help)
  3. «Azerbaijan Aliyev: Opponent Hasanli wants vote annulled». دریافت‌شده در 10/11/2013. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازبینی= را بررسی کنید (کمک)

منابع[ویرایش]