پرش به محتوا

ال‌اچ‌اس ۱۱۴۰بی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ال‌اچ‌اس ۱۱۴۰بی
Artist's impression of the planet LHS 1140 b and its host star
کشف[۱]
کاشفMEarth Project
تاریخ کشف۲۰ آوریل ۲۰۱۷ (Published)
روش‌های یافتن سیاره‌های فراخورشیدی
ویژگی‌های مداری[۳]
۰٫۰۹۴۶±۰٫۰۰۱۷ AU
خروج از مرکز مداری<۰٫۰۴۳
۲۴٫۷۳۶۹۱۴۸±۰٫۰۰۰۰۰۵۸ d[۲]
انحراف۸۹٫۸۶°±۰٫۰۴°
ستارهLHS 1140
ویژگی‌های فیزیکی[۳]
میانگین شعاع
۱٫۷۳۰±۰٫۰۲۵ R
جرم۵٫۶۰±۰٫۱۹ M
میانگین چگالی
۵٫۹±۰٫۳ g/cm۳
دما۲۲۶±۴ K (−۴۷ درجه سلسیوس؛ −۵۳ درجه فارنهایت, دمای تعادل سیاره‌ای)

ال‌اچ‌اس ۱۱۴۰بی (انگلیسی: LHS 1140 b) یک سیاره فراخورشیدی است که در منطقه قابل سکونت محافظه کار کوتوله سرخ ال‌اچ‌اس ۱۱۴۰ می‌چرخد. در سال ۲۰۱۷ توسط پروژه MEarth کشف شد.[۱] آن را در رده سیارات فوق زمین قرار می‌دهد. در ابتدا تصور می‌شد که این یک سیاره سنگی متراکم است، اما اندازه‌گیری‌های تصفیه شده از جرم و شعاع آن چگالی کمتری پیدا کرده است که نشان می‌دهد احتمالاً یک جهان اقیانوسی است که ۹ تا ۱۹ درصد جرم آن از آب تشکیل شده است. ال‌اچ‌اس ۱۱۴۰بی به‌طور کامل در منطقه قابل سکونت ستاره می‌چرخد و ۴۳ درصد شار فرودی زمین را دریافت می‌کند.[۳] این سیاره ۴۹ سال نوری از ما فاصله دارد و از برابر ستارهٔ خود عبور می‌کند، که آن را به یک نامزد عالی برای مطالعات جوی با تلسکوپ‌های زمینی و/یا فضایی تبدیل می‌کند.[۱]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام Dittmann2017 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  2. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام Edwards2020 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ ۳٫۲ خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام Cadieux2023 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).

پیوند به بیرون[ویرایش]