الکس رایدر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
الکس رایدر

دو صفر هیچ
مدرسه ی شوم
گذرگاه اسکلت
ضربه ی عقاب
عقرب
آرک اینجل
سر مار
اشک تمساح
بازگشت عقرب
رولت روسی
هرگز نگو مرگ
سلاح مخفی
نایت شید
نویسندهآنتونی هوروویتس
برگردانگیتا گرکانی
کشورانگلستان
زبانانگلیسی
ژانرجاسوسی تخیلی، مهیج (ماجراجویانه، اکشن)
ناشرWalker Books
وبگاهhttps://alexrider.com

الکس رایدر (به انگلیسی: Alex Rider) مجموعهٔ رمان‌های جاسوسی نوشتهٔ نویسندهٔ انگلیسی آنتونی هوروویتس[۱] است که در مورد یک جاسوس نوجوان به نام الکس رایدر می‌باشد. تا کنون ۱۳ رمان، ۶ رمان تصویری و ۷ داستان کوتاه از این مجموعه منتشر شده‌است. کتاب اول این مجموعه در سال ۲۰۰۰ در انگلستان منتشر شد و در سال ۲۰۰۶ فیلمی از آن اقتباس شد. این کتاب‌ها در انگلستان توسط انتشارات Walker Books منتشر شده‌اند.

لیست داستان‌ها[ویرایش]

  1. طوفان شکن (به انگلیسی: Stormbreaker) منتشر شده در ۴ سپتامبر ۲۰۰۰ در انگلستان
  2. نقطهٔ سفید (به انگلیسی: Point Blanc) منتشر شده در ۳ سپتامبر ۲۰۰۱ در انگلستان
  3. گذرگاه اسکلت (به انگلیسی: Skeleton Key) منتشر شده در ۸ ژوئیه ۲۰۰۲ در انگلستان
  4. ضربهٔ عقاب (به انگلیسی: Eagle Strike) منتشر شده در ۷ آوریل ۲۰۰۳ در انگلستان
  5. عقرب (به انگلیسی: Scorpia) منتشر شده در ۱ آوریل ۲۰۰۴ در انگلستان
  6. کشتی فرشته (به انگلیسی: Ark Angel) منتشر شده در ۱ آوریل ۲۰۰۵ در انگلستان
  7. سر مار (به انگلیسی: Snakehead) منتشر شده در ۳۱ اکتبر ۲۰۰۷ در انگلستان
  8. اشک تمساح (به انگلیسی: Crocodile Tears) منتشر شده در ۱۱ نوامبر ۲۰۰۹ در انگلستان
  9. بازگشت عقرب (به انگلیسی: Scorpia Rising) منتشر شده در ۳۱ مارس ۲۰۱۱ در انگلستان
  10. رولت روسی (به انگلیسی: Russian Roulette) منتشر شده در ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۳ در انگلستان
  11. هرگز نگو مرگ (به انگلیسی: Never say Die) منتشر شده در ۱ ژوئن ۲۰۱۷ در انگلستان
  12. سلاح مخفی (به انگلیسی: Secret Weapon) منتشر شده در ۴ آوریل ۲۰۱۹ در انگلستان
  13. نایت شید (به انگلیسی: Nightshade) منتشر شده در ۲ آوریل ۲۰۲۰ در انگلستان

دو صفر هیچ[ویرایش]

دو صفر هیچ یا موج مرگ (به انگلیسی: Stormbreaker)[۲] اولین کتاب از مجموعهٔ الکس رایدر می‌باشد که به ترتیب توسط گیتا گرکانی در سال 1385[۳] و تینا فلاحتی‌نوین[۴] در سال ۱۳۸۹ به فارسی برگردانده شده‌اند.

الکس رایدرِ ۱۴ ساله بعد از مرگ والدینش با عمویش زندگی می‌کند اما بعد از این که عمویش به طرز مشکوکی می‌میرد او به رازی پی می‌برد که زندگی‌اش را عوض می‌کند.

الکس که پسر بچه‌ای مدرسه‌ای است بعد از فهمیدن این راز به اجبار در مسیری قرار می‌گیرد که هیچ راه فراری از آن ندارد. مسیری که او را تبدیل به یک جاسوس سرویس امنیتی در انگلستان می‌کند. او در سازمان جاسوسی MI6 راه پیدا می‌کند و در هر قسمت از کتاب خواننده با ماموریت‌های هیجان‌انگیز او روبه‌رو می‌شود.

مدرسهٔ شوم[ویرایش]

مدرسهٔ شوم یا نقطهٔ سیاه (به انگلیسی: Point Blanc) دومین کتاب از مجموعهٔ الکس رایدر می‌باشد که به ترتیب توسط گیتا گرکانی در سال 1385[۵] و تینا فلاحتی‌نوین[۶] در سال ۱۳۸۹ به فارسی برگردانده شده‌اند.

الکس رایدر جاسوس نوجوان به مدرسه بر می‌گردد و سعی می‌کند با زندگی مخفیانه دوگانه و هم چنین تکالیف مدرسه دوگانه‌اش کنار بیاید اما سازمان جاسوسی انگلستان نقشه‌های دیگری برای او دارد…

گذرگاه اسکلت[ویرایش]

گذرگاه اسکلت یا جزیرهٔ اسکلتی (به انگلیسی: Skeleton Key) سومین کتاب از مجموعهٔ الکس رایدر می‌باشد که به ترتیب توسط گیتا گرکانی در سال 1387[۷] و شهناز صاعلی[۸] در سال ۱۳۸۷ به فارسی برگردانده شده‌اند.

آلکس رایدر چهارده ساله، جاسوس همیشه ناراضی درگیر خطرناک‌ترین جدال خود شده‌است. ژنرال روسی در یک جزیره شخصی نزدیک کوبا، سرگرم برنامه‌ریزی انفجاری برای بازسازی تاریخ است اما الکس یکه و تنها و فقط با بهره‌گیری از ابزاری ابتکاری باید او را در آخرین لحظات پیش از نابودی جهان فریب دهد.

ضربهٔ عقاب[ویرایش]

ضربهٔ عقاب یا حملهٔ عقاب (به انگلیسی: Eagle Strike) چهارمین کتاب از مجموعهٔ الکس رایدر می‌باشد که به ترتیب توسط مهدی قراچه‌داغی در سال 1386[۹] و گیتا گرکانی در سال 1387[۱۰] به فارسی برگردانده شده‌اند.

آلکس رایدر ۹۰ دقیقه فرصت دارد تا دنیا را نجات دهد. الکس که با اکراه برای سازمان جاسوسی انگلستان کار می‌کرد بار دیگر در سواحل جنوبی فرانسه احساس می‌کند که نوجوان معمولی است تا این که انفجاری وحشتناک در خانهٔ میزبانش رخ می‌دهد و سبب می‌شود او دوباره به دنیای خشونت بازگردد.

عقرب[ویرایش]

عقرب یا اسکورپیا (به انگلیسی: Scorpia) پنجمین کتاب از مجموعهٔ الکس رایدر می‌باشد که به ترتیب توسط مهدی قراچه‌داغی در سال 1386[۱۱] و گیتا گرکانی در سال 1395[۱۲] به فارسی برگردانده شده‌اند.

آلکس رایدر چهارده ساله، جاسوس همیشه ناراضی درگیر خطرناک‌ترین جدال خود شده‌است. ژنرال روسی در یک جزیره شخصی نزدیک کوبا، سرگرم برنامه‌ریزی انفجاری برای بازسازی تاریخ است اما الکس، یکه و تنها و فقط با بهره‌گیری از ابزار ابتکاری باید او را در آخرین لحظات پیش از نابودی جهان فریب دهد.

آرک اینجل[ویرایش]

آرک اینجل یا آرک انجل (به انگلیسی: Ark Angel) ششمین کتاب از مجموعهٔ الکس رایدر می‌باشد که به ترتیب توسط گیتا گرکانی در سال 1395[۱۳] و مهدی قراچه‌داغی در سال 1386[۱۴] به فارسی برگردانده شده‌اند.

الکس رایدر بازمی‌گردد و این بار بدون محدودیت. الکس هنگام بستری شدن در بیمارستان مصمم است تا پیشه جاسوسی‌اش را برای همیشه کنار بگذارد اما او را به اشتباه می‌ربایند…

سر مار[ویرایش]

سر مار (به انگلیسی: Snakehead) هفتمین کتاب از مجموعهٔ الکس رایدر می‌باشد که توسط کبری دانه‌کار در سال 1389[۱۵] به فارسی برگردانده شده‌است.

الکس رایدر تصور می‌کرد بعد از نابودی نقشهٔ تشکیلات تروریستی عقرب کارش با آن‌ها تمام شده‌است. اما او اشتباه می‌کرد. عقرب خطرناک‌تر از همیشه برگشته بود و…

اشک تمساح[ویرایش]

اشک تمساح (به انگلیسی: Crocodile Tears) هشتمین کتاب از مجموعهٔ الکس رایدر می‌باشد که توسط کبری دانه‌کار در سال 1390[۱۶] به فارسی برگردانده شده‌است.

این بار توطئه و نقشه‌ای حساب شده برای ایجاد فاجعه‌ای روبه‌رو هستیم که در آخر میلیون‌ها دلار پول را به جیب موسسه‌های امدادرسانی قلابی سرازیر می‌کند. الکس نقشهٔ آدم‌های بد را کشف می‌کند که باعث خشکسالی و قحطی در آفریقاست. او حتی توانست آنان را رسوا کرده و هویت واقعی‌شان را آشکار کند گرچه در طی مأموریت تقریباً تا دهان تمساح‌های گرسنه هم رفت…

بازگشت عقرب[ویرایش]

بازگشت عقرب (به انگلیسی: Scorpia Rising) نهمین کتاب از مجموعهٔ الکس رایدر می‌باشد که توسط کبری دانه‌کار در سال 1391[۱۷] به فارسی برگردانده شده‌است.

الکس رایدر می‌خواهد به زندگیش برگردد اما وقتی پا به دنیای موفق‌ترین جاسوس می‌گذاری فقط یک راه فرار داری آخرین مأموریت الکس مرگ‌آورترین آن هاست.

رولت روسی[ویرایش]

رولت روسی (به انگلیسی: Russian Roulette) دهمین کتاب از مجموعهٔ الکس رایدر می‌باشد که توسط سیامک دشتی در سال 1398[۱۸] به فارسی برگردانده شده‌است.

یاسن گرگوروویچ سرانجام به آنچه خود نمی‌خواست تبدیل شد. او تمام تلاش خود را کرد که چنین اتفاقی نیفتد. اما انگار قرار بود سرنوشت او تغییر کند که کرد. اکنون یاسن دیگر یک قاتل است. چه بخواهد چه نخواهد. یاسن عموی الکس را کشته بود. الکس بدون اسلحه در برابر یاسن که مسلح بود ایستاد و به او قول داد که سرانجام روزی انتقام عموی خود را از یاسن خواهد گرفت. الکس نمی‌دانست بین یاسن و پدر او چه گذشته بود. شاید اصلاً نمی‌دانست پدرش که بوده‌است. یاسن یک قاتل حرفه‌ای بود. اما آیا می‌توانست یک نوجوان چهارده ساله را بکشد؟

فیلم[ویرایش]

فیلم طوفان شکن یا تُندرشِکن (به انگلیسی: Stormbreaker) یا عملیات طوفان شکن به کارگردانی جفری سَکس در ۲۱ ژوئیه ۲۰۰۶ و با نویسندگی خود آنتونی هوروویتس با الهام از کتاب اول اکران شد.

سریال تلویزیونی[ویرایش]

فصل اول سریال الکس رایدر با هشت قسمت در ۴ ژوئن ۲۰۲۰ به سرپرستی گای برت از پرایم ویدئو آمازون پخش گردید که وقایع این فصل حول کتاب دوم به نام نقطهٔ سفید می‌باشد.

این سریال از تاریخ ۱۴۰۰/۱/۱۲ هر شب با دوبله فارسی از شبکه امید صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد .



منابع[ویرایش]

  • مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیای انگلیسی
  • سایت رسمی آنتونی هوروویتس anthonyhorowitz.com
  • سایت رسمی الکس رایدر alexrider.com
  • سایت نشر ایران بان ibpublication.com
  • سازمان اسناد و کتابخانهٔ ملی جمهوری اسلامی ایران nlai.ir
  1. "Alex Rider - Anthony Horowitz | Author | Alex Rider | Sherlock Holmes | James Bond". Anthony Horowitz is a British writer. His works include the Alex Rider series, Sherlock Holmes and James Bond novels and Foyle's War for television. (به انگلیسی). 2020-07-02. Retrieved 2020-07-02.
  2. «Stormbreaker». Alex Rider (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۷-۰۲.
  3. «دو ص‍ف‍ر ه‍ی‍چ». opac.nlai.ir. بایگانی‌شده از اصلی در ۲ ژوئیه ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۷-۰۲. کاراکتر zero width joiner character در |عنوان= در موقعیت 5 (کمک)
  4. «نشر ایران بان | ماجراهای الکس رایدر- موج مرگ جلد 1». www.ibpublication.com. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ ژوئن ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۷-۰۲.
  5. «مدرسهٔ شوم». opac.nlai.ir. بایگانی‌شده از اصلی در ۲ ژوئیه ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۷-۰۲.
  6. «نشر ایران بان | ماجراهای الکس رایدر- نقطه سیاه جلد 2». www.ibpublication.com. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ ژوئن ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۷-۰۲.
  7. «گذرگاه اسکلت». opac.nlai.ir. بایگانی‌شده از اصلی در ۳ ژوئیه ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۷-۰۲.
  8. «نشر ایران بان | ماجراهای الکس رایدر- جزیرهٔ اسکلتی جلد 3». www.ibpublication.com. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ ژوئن ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۷-۰۲.
  9. «نشر ایران بان | ماجراهای الکس رایدر- ضربهٔ عقاب جلد 4». www.ibpublication.com. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ ژوئن ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۷-۰۲.
  10. «حملهٔ عقاب». opac.nlai.ir. بایگانی‌شده از اصلی در ۲ ژوئیه ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۷-۰۲.
  11. «نشر ایران بان | ماجراهای الکس رایدر- عقرب جلد 5». www.ibpublication.com. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ ژوئن ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۷-۰۲.
  12. «اسکورپیا». opac.nlai.ir. بایگانی‌شده از اصلی در ۲ ژوئیه ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۷-۰۲.
  13. «آرک اینجل». opac.nlai.ir. بایگانی‌شده از اصلی در ۲ ژوئیه ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۷-۰۲.
  14. «نشر ایران بان | ماجراهای الکس رایدر- آرک انجل جلد 6». www.ibpublication.com. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ ژوئن ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۷-۰۲.
  15. «نشر ایران بان | ماجراهای الکس رایدر- سر مار جلد 7». www.ibpublication.com. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ ژوئن ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۷-۰۲.
  16. «نشر ایران بان | ماجراهای الکس رایدر- اشک تمساح جلد 8». www.ibpublication.com. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ ژوئن ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۷-۰۲.
  17. «نشر ایران بان | ماجراهای الکس رایدر- بازگشت عقرب جلد 9». www.ibpublication.com. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ ژوئن ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۷-۰۲.
  18. «نشر ایران بان | ماجراهای الکس رایدر- رولت روسی جلد 10». www.ibpublication.com. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ ژوئن ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۷-۰۲.