اعصاب انگشتی مشترک کف‌دستی عصب مدین

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
Common palmar digital nerves of median nerve
Sاعصاب سطحی کف دست.
اعصاب عمقی کف دست.
جزئیات
ازعصب میانی
شناسه‌ها
لاتینnervi digitales palmares communes nervi mediani
TA98A14.2.03.038
TA26465
FMA44840

اعصاب انگشتی مشترک کف‌دستی عصب مدین (انگلیسی: Common palmar digital nerves of median nerve)

  • عصب مدین (median nerve) پس از عبور از زیر رتیناکولوم فلکسور (Flexor retinaculum) یا لیگامان عرضی مچ دستی (transverse carpal ligament) به دو شاخه لترال و مدیال تقسیم می‌گردد.

شاخه لاترال یا خارجی (lateral portion) که کوچکتر است خود به چند شاخه تقسیم می‌گردد: ابتدا شاخه‌هایی به عضلات ناحیه تنار می‌دهد.

سپس دو شاخه به عنوان اعصاب مخصوص کف دستی (proper digital nerves) انگشت شست از آن جدا می‌شود و در دو طرف انگشت شست حرکت می‌کنند و دوطرف شست را عصب‌دهی می‌کند.

یک شاخه به نام شاخه مخصوص کف دستی (proper digital nerves) انگشت سبابه نیز از آن جدا می‌شود که در سمت رادیال انگشت ایندکس (index) یا سبابه یا همان انگشت دوم حرکت می‌کند. همین شاخه به عضله لومبریکال (Lumbricalis) اول نیز عصب می‌دهد.

شاخه داخلی (medial portion) که بزرگتر است نیز به چند شاخه تقسیم می‌گردد:

عصب مشترک انگشتی کف دستی (Common palmar digital nerves) یا (common volar digital nerves) که در فضای بین استخوانی دوم به طرف دیستال می‌رود و پس از رسیدن به وب دوم به دو شاخه انگشتی مخصوص کف دستی (proper digital nerves) تقسیم می‌گردد یکی از آنها به سمت مدیال انگشت سبابه و دیگری در سمت لترال انگشت سوم حرکت می‌کند و به آنها از حدعصب دهی می‌کند. از همین شاخه یک شاخه برای عضله لومبریکال (Lumbricalis) دوم نیز جدا می‌شود.

عصب انگشتی مشترک کف دستی (Common palmar digital nerves) بعدی شاخه دیگری است که در فضای بین استخوانی سوم به طرف به دیستال حرکت کرده و خود به دو شاخه انگشتی مخصوص کف دستی تقسیم می‌گردد که یکی از آنها سمت مدیال انگشت سوم و دیگری سمت لترال انگشت چهارم را عصب‌دهی می‌کنند. از همین شاخه یک شاخه برای عضله لومبریکال سوم نیز جدا می‌شود.

  • عصب اولنا(ulnar nerve) نیز پس از ورود به کف دست به دو شاخه تقسیم می‌گردد:

شاخه عصب انگشتی مخصوص کف دستی (proper digital nerves) که به لترال انگشت پنجم عصب می‌دهد.

شاخه مشترک انگشتی کف دستی (Common palmar digital nerves) که در فضای بین استخوانی چهارم به طرف دیستال می‌رود و پس از رسیدن به وب چهارم به دو شاخه مخصوص انگشتی کف دستی تقسیم می‌گردد که یکی از آنها به مدیال انگشت پنجم و دیگری به لترال انگشت چهارم عصب رسانی می‌کند.

منابع[ویرایش]