اطلاعات منبع‌باز

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

اطلاعات منبع‌باز[۱][۲] یا هوشمندی منابع آشکار[۳][۴] یا اطلاعات منبع آشکار[۵] (انگلیسی: Open-source intelligence) (اختصاری OSINT) داده‌هایی هستند که از منابع در دسترس همگانی گردآوری شده‌اند و در یک بافتار ارزیابی اطلاعات استفاده می‌شوند.[۶] گزاره «باز» در میان سازمان‌های اطلاعاتی به معنی آشکار و منابع در دسترس همگان است که در برابر منابع پنهان یا مخفیانه است. اطلاعات منبع آشکار ربطی به اطلاعات اشتراکی یا نرم‌افزار منبع آشکار ندارد.

سؤالی که دربارهٔ اطلاعاتی که جمع‌آوری می‌شوند وجود دارد، این است که چرا این داده‌ها اهمیت دارند؟ کاری که اوسینت یا اطلاعات منبع‌باز انجام می‌دهد این است که به این سؤال پاسخ داده و اطلاعات معناداری را دربارهٔ داده‌های جمع‌آوری شده ارائه می‌دهد.

همه ما از اطلاعات منبع‌باز استفاده می‌کنیم و احتمالاً حتی متوجه آن نیستیم. اکثر مردم، در فضای اینترنت نوعی ردپای دیجیتال از خود به جا می‌گذارند و با یک جستجوی ساده از نام یک شخص، بسیار سریع می‌توان اطلاعات مربوط به او را پیدا کرد. همین شکل ساده تحقیق در گوگل به نوعی استفاده از اوسینت محسوب می‌شود.

اطلاعات منبع‌باز با نام‌های مختلف برای صدها سال وجود داشته‌است. با آغاز عصر ارتباطات آنی و انتقال اطلاعات سریع، اطلاعات زیادی برای پیش‌بینی و کمک به اقدام از منابع غیر طبقه‌بندی شده و عمومی قابل کسب است.

یکی از عوامل زیرساختی مؤثر بر رواج کاربردهای هوشمندی منابع آشکار وجود اطلاعات قابل خوانده شدن توسط ماشین است، یعنی اطلاعات دستگاه‌های دولتی نباید به صورت پی‌دی‌اف منتشر شوند تا قابلیت استفاده مجدد در کارهای هوشمندی منابع آشکار را داشته باشند.[۷]

مراحل اوسینت[۸][ویرایش]

آماده‌سازی[ویرایش]

آماده‌سازی زمانی است که نیازها و الزامات درخواست ارزیابی می‌شوند، مانند تعیین اهداف تکلیف و شناسایی بهترین منابع برای یافتن اطلاعاتی که به دنبال آن هستید.

جمع‌آوری[ویرایش]

مهم‌ترین مرحله جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات از منابع مرتبط با بیشترین تعداد ممکن است.

پردازش[ویرایش]

پردازش زمانی است که داده‌ها و اطلاعات جمع‌آوری شده سازماندهی می‌شوند.

تجزیه و تحلیل و تولید[ویرایش]

این مرحله مربوط به تفسیر اطلاعات جمع‌آوری‌شده برای درک آن است، یعنی شناسایی الگوها.

انتشار[ویرایش]

این مرحله مربوط به ارائه یافته‌های منبع آشکار، یعنی گزارش‌های مکتوب، جدول زمانی، توصیه‌ها و غیره است.

هوشمندی زمین-مکانی[ویرایش]

تصاویر ماهواره‌ای و نقشه‌های موجود در اینترنت یکی از راه‌های اطلاعات منبع‌باز یا اوسینت است که به آن ژئوئینت (به انگلیسی Geospatial Intelligence (GEOINT)) گفته می‌شود. ژئوئینت به عنوان هوشمندی زمین-مکانی نیز شناخته می‌شود. در این تاکتیک با بهره جستن از تصاویر به دست آمده به بررسی تغییرات ایجاد شده توسط انسان در آن مناطق پرداخته می‌شود و منبعی برای کسب اطلاعات از تصاویر جغرافیایی است.[۹]

اطلاعات مکانی ژئوئینت اطلاعاتی دربارهٔ فعالیت‌های انسانی بر روی زمین است که از بهره‌برداری و تجزیه و تحلیل تصاویر، سیگنال‌ها یا امضاها با اطلاعات مکانی به دست می‌آید. ژئوئینت ویژگی‌های فیزیکی و فعالیت‌های ارجاع‌شده جغرافیایی روی زمین را توصیف، ارزیابی و به صورت بصری به تصویر می‌کشد. این فناوری شامل تصاویر، هوش تصویری (IMINT) و اطلاعات مکانی است.

هوشمندی زمین-مکانی چندین رشته مانند نقشه‌برداری، ترسیم نمودار، تجزیه و تحلیل تصاویر و هوش تصویر را ترکیب می‌کند. اگرچه معمولاً با زمینه نظامی مرتبط است، اما واقعیت این است که سازمان‌های غیرنظامی و بخش خصوصی که در زمینه‌هایی مانند مخابرات، حمل‌ونقل، بهداشت و ایمنی عمومی و املاک و مستغلات کار می‌کنند، از هوش مکانی برای بهبود کیفیت زندگی روزمره استفاده می‌کنند.

اساس ژئوئینت سازماندهی و ترکیب تمام داده‌های موجود در اطراف موقعیت جغرافیایی خود بر روی زمین و سپس بهره‌برداری از آن به منظور تهیه محصولاتی است که به راحتی توسط برنامه‌ریزان، پاسخ‌دهندگان اضطراری و تصمیم گیرندگان قابل استفاده باشد.[۱۰]

پانویس[ویرایش]

  1. منصوری، بهروز؛ علی‌آبادی‌فراهانی، شهاب‌الدین (۱۳۹۷). Open - source intelligence (OSINT) = اطلاعات منبع باز (OSINT). اراک - مرکزی: ارشک. شابک ۹۷۸-۶۰۰-۸۹۷۲-۱۵-۰.
  2. خانکی، فاطمه (۲۰۲۱-۱۲-۲۰). «آشنایی با Open-source intelligence». سکان آکادمی. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۲-۱۳.
  3. کتاب خودکارسازی هوشمندی منابع آشکار. ترجمهٔ محمدعلی میرزائی. رابرت لایتون، پل ای واترز. انتشارات دانشگاه عالی دفاع ملی تهران. ۱۳۹۸.
  4. چالش‌های امنیتی جدید: هوشمندی منابع آشکار در قرن بیست و یکم؛ رویکردها و فرصتهای جدید. ترجمهٔ احسان موحدیان، بهنام سرخیل، معصومه اشتری ماهنی. استیوارت کرافت، کریستوفر هابز، متیو کوران، دنیل سلیس بوری. دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی. ۱۳۹۸.
  5. اطلاعات منبع آشکار. سیدابراهیم آخوندی، نیروی زمینی ارتش ایالات متحده. مرکز آموزشی و پژوهشی شهید سپهبد صیاد شیرازی. ۱۳۹۳.
  6. "Open Source Intelligence" (PDF). Archived from the original (PDF) on 28 March 2018. Retrieved 15 July 2019.
  7. «در اهمیت سیاست‌گذاری برای «هوشمندی منبع آشکار»». عصر ارتباط. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۶-۲۸.
  8. «What is OSINT (Open-Source Intelligence?) | SANS Institute». www.sans.org. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۷-۰۴.
  9. پایگاه اطلاع‌رسانی فناوری گرداب، Gerdab IR | (۲۵ خرداد ۱۴۰۲). «GEOINT چیست و چطور در درگیری اوکراین تأثیر گذاشته‌است؟». fa. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۷-۰۴.[پیوند مرده]
  10. «SatCen Website». www.satcen.europa.eu. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۷-۰۴.

منابع[ویرایش]