پرش به محتوا

اسید کوجیک

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

کوجیک اسید یک ترکیب شیمیایی با فرمول شیمیایی C۶H۶O۴ است که از نام ژاپنی کوجی (koji) به معنای برنج پخته شده گرفته شده است. شکل ظاهری این ترکیب، پودر سفید مایل به زرد است. اسید کوجیک به طور وسیع در محصولات آرایشی، بهداشتی به عنوان سفیدکننده و روشن کننده استفاده می شود.[۱]

خطرات کوجیک اسید

درماتیت تماسی شایعترین عارضه جانبی اسید کوجیک است که می تواند خود را به صورت قرمزی، تحریک، خارش، حساسیت پوستی، تورم پوست و درد و ناراحتی نشان دهد. درماتیت تماسی بیشتر در کسانی که پوست حساس دارند و یا در افرادی که از محصولی با غلظت بالاتر از ۱ درصد اسید کوجیک استفاده می کنند، شایع است. استفاده طولانی مدت از کوجیک اسید ممکن است پوست شما را در معرض آفتاب سوختگی قرار دهد.برخی از کشورها این محصول را به دلیل ارتباط بالقوه با توسعه سرطان ممنوع کرده اند.

[۲]

  1. «Safety (MSDS) data for kojic acid». web.archive.org. ۲۰۰۷-۱۰-۱۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۵-۲۳.
  2. دوست, صهبا حسین; اسدزاده, عزیزه; ور, فاطمه شعله (1401-07-19). "بررسی برهم کنش ترکیب کوجیک اسید منو پالمیتات در مهار فعالیت آنزیم تیروزیناز قارچی" (به Farsi). ششمین کنفرانس ملی نوآوری و فناوری علوم زیستی شیمی ایران. {{cite journal}}: Cite journal requires |journal= (help); Check date values in: |date= (help)نگهداری یادکرد:زبان ناشناخته (link)