اسکله موقت غزه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
اسکله شناور غزه، ۱۶ مه ۲۰۲۴

اسکله شناور غزه یک تأسیسات اسکله شناور است که پس از پیشنهاد و دستور رئیس‌جمهور ایالات متحده، بایدن، از ۷ مارس ۲۰۲۴ توسط نیروهای مسلح آمریکا در دست ساخت بود که در مه ۲۰۲۴ تکمیل شد.

ارتش آمریکا این اسکله را ویژهٔ کشتی‌های فراساحلی نوار غزه ساخت و سپس از طریق یک گذرگاه به ساحل متصل کرد تا بتواند محموله‌های دریایی را برای کمک‌های بشردوستانه به غزه ارسال کند. نقطه تخلیه به کریدور نتساریم می‌پیوندد.[۱] سازمان برنامه جهانی غذا مسئول دریافت و توزیع کمک‌ها است.[۲]

جوزف بایدن گفت که اسرائیل «هم باید سهم خود را انجام دهد.» وی همچنین گفت: «کمک‌های بشردوستانه نمی‌تواند یک ملاحظه ثانویه یا معامله‌ای باشد. حفاظت و نجات جان بیگناهان باید در اولویت باشد.»[۳] اسرائیل کمک‌های بشردوستانه را در قبرس قبل از ترابری و دوباره پس از تحویل در اسکله در پست‌های بازرسی در غزه بازرسی خواهد کرد. این اسکله روزانه ظرفیت دریافت ۱۵۰ کامیون کمک را دارد.[۴]

منابع[ویرایش]

  1. "What Israel's strategic corridor in Gaza reveals about its postwar plans". WAPO. 17 May 2024.
  2. Yeung, Jessie (May 17, 2024). "US military starts delivering aid to Gaza through floating pier". CNN.
  3. Borger, Julian (8 March 2024). "Biden announces US will build pier on Gaza shore for large-scale aid delivery". The Guardian. Retrieved 14 March 2024.
  4. Pelham, Lipika (26 April 2024). "Gaza pier: US begins building floating base to boost aid". BBC News. Retrieved 2 May 2024.