اسکات پلی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
اسکات پلی
پلی در مرکز پخش سی‌بی‌اس در نیویورک، ۲۰۱۴
نام هنگام تولداسکات کامرون پلی
زادهٔ۲۸ ژوئیهٔ ۱۹۵۷ ‏(۶۶ سال)
سن آنتونیو، تگزاس، ایالات متحده
تحصیلاتدبیرستان کورونادو (لابوک، تگزاس)
محل تحصیلدانشگاه تگزاس تک
پیشهروزنامه‌نگار
سال‌های فعالیت۱۹۷۵–تا کنون
کارهای برجسته۶۰ دقیقه
اخبار عصر سی‌بی‌اس
همسر(ها)جین بون ۱۹۸۳ (ا. ۲۰۲۴)
فرزندان۲

اسکات کامرون پلی (به انگلیسی: Scott Pelley) متولد ۲۸ ژوئیه ۱۹۵۷) یک روزنامه‌نگار و نویسنده آمریکایی است که بیش از ۳۱ سال خبرنگار و گوینده اخبار سی‌بی‌اس بوده‌است. پلی نویسنده کتاب حقیقت ارزش گفتن در ۲۰۱۹، و همچنین خبرنگار مجله خبری ۶۰ دقیقه سی‌بی‌اس است. پلی از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ به عنوان مجری و سردبیر اخبار عصر سی‌بی‌اس خدمت کرد، دوره‌ای که پخش این برنامه بیش از یک میلیون و نیم بیننده اضافه کرد و به بالاترین رتبه خود در بیش از یک دهه دست یافت.[۱] پلی از سال ۱۹۹۷ تا ۱۹۹۹ به عنوان خبرنگار ارشد سی‌بی‌اس نیوز در کاخ سفید فعالیت داشت.

سنین جوانی و تحصیل[ویرایش]

پلی در سن آنتونیو، تگزاس به دنیا آمد،[۲] پلی در لوباک بزرگ شد، او در لوباک در دبیرستان کورونادو فارغ‌التحصیل شد و اولین شغل خود را در روزنامه‌نگاری در سن ۱۵ سالگی به عنوان ویراستار جوان مجله بهمن لوباک به دست آورد. او در این محل به درسش ادامه داد و در دانشگاه فنی تگزاس در لوبوک در رشته روزنامه‌نگاری تحصیل کرد.[۳]

حرفه[ویرایش]

مصاحبه پلی با پرزیدنت باراک اوباما در اتاق آبی (کاخ سفید)، ۲۰۱۱

اخبار سی‌بی‌اس[ویرایش]

فعالیت حرفه‌ای پلی در سی بی اس در سال ۱۹۸۹ در شهر نیویورک آغاز شد. بعداً به دالاس بازگشت تا از دفتر سی‌بی‌اس به پوشش امور ملی بپردازد. پلی جنگ ۱۹۹۰/۱۹۹۱ خلیج فارس را از بغداد گزارش کرده و پوشش می‌داد، و با سپاه هجدهم هوابرد در حمله به عراق و کویت همراه بود. او مأمور شد که در ۱۹۹۲ مبارزات انتخاباتی راس پرو و بیل کلینتون را پوشش دهد و همچنین از رویدادهای مهمی مانند بمب‌گذاری در مرکز تجارت جهانی در سال ۱۹۹۳، واقعه ویکو و بمب‌گذاری اوکلاهاما سیتی گزارش کند.

پلی از سال ۱۹۹۷ تا ۱۹۹۹ به عنوان خبرنگار ارشد سی‌بی‌اس نیوز در کاخ سفید خدمت کرد. در آن زمان، رئیس‌جمهور کلینتون توسط مجلس نمایندگان ایالات متحده استیضاح شد. در پوشش تحقیقات رئیس‌جمهور، پلی این خبر را منتشر کرد که مونیکا لوینسکی شاهد همکاری در تحقیقات انجام شده توسط دفتر مشاور مستقل شده‌است.

پلی با پرزیدنت جورج دبلیو بوش در دفتر بیضی.

۶۰ دقیقه و ۶۰ دقیقه ۲[ویرایش]

مصاحبه پلی با بن برنانکه رئیس فدرال رزرو

زندگی شخصی[ویرایش]

در سال ۱۹۸۳، پلی با جین بون، گزارشگر سابق تلویزیون و مدیر تبلیغات سی‌بی‌اس ازدواج کرد. آنها یک پسر و یک دختر دارند.

منابع[ویرایش]

  1. «Scott Pelley Bio, - CBS News». web.archive.org. ۲۰۰۷-۱۲-۲۴. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ دسامبر ۲۰۰۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۳-۰۶.
  2. Kohn, David (February 26, 2002). "Scott Pelley Bio". CBS News. Archived from the original on December 24, 2007. Retrieved May 5, 2009.
  3. Carter, Logan G. (Summer 2006). "Hall of Fame" (PDF). The Mass Communicator. College of Media & Communication, Texas Tech University. 31: 17. Archived from the original (PDF) on April 12, 2012. Retrieved July 1, 2015.

پیوند به بیرون[ویرایش]