پرش به محتوا

استراون استیونسون

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
استراون استیونسون
دوره مسئولیت
۱۰ ژوئن ۱۹۹۹ – ۲ ژوئیه ۲۰۱۴
پس ازایجاد سمت
پیش ازیان دونکن
اطلاعات شخصی
زاده۴ آوریل ۱۹۴۸ ‏(۷۶ سال)
بالانترا، ایرشایر، اسکاتلند
ملیتاسکاتلندی
حزب سیاسیحزب محافظه‌کار اسکاتلند
همسر(ان)پت استیونسون
فرزنداندو پسر و سه نوه دارد
وبگاه

استراون جان استیرتون استیونسون (متولد ۴ آوریل ۱۹۴۸) در بالانترا، اسکاتلند بود، او از خانواده‌ای آمده است که دارای پیشینه روابط تاریخی، از جمله ارتباط با رابرت لوئیس استیونسون، نویسنده «جزیره گنج» است.[۱][۲] او یک سیاستمدار اسکاتلندی است. استیونسون از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۴ عضو محافظه‌کار پارلمان اروپا از اسکاتلند و رئیس و معاون کمیته شیلات بود و علاوه بر آن عضوی از اعضای اجرایی حزب محافظه‌کار اسکاتلند بود. او همچنین رئیس هیئت روابط پارلمان اروپا با عراق و رئیس گروه بین‌المللی دوستان ایران آزاد (FoFI) است.

استیونسون رئیس انجمن اروپایی آزادی عراق (EIFA) و هماهنگ‌کننده کمپین برای تغییر ایران است.[۳] او ستون نویس روزنامه هرالد گلاسکو و مدرس بین‌المللی حقوق بشر است. استیونسون مدیرعامل اسکاتلند بیزینس انگلستان (SBUK)، یک گروه تجاری طرفدار اتحادیه است. او در مدرسه مستقل استراتالان و کالج کشاورزی غرب اسکاتلند تحصیل کرده است.

فعالیت سیاسی[ویرایش]

استیونسون در کالج کشاورزی غرب اسکاتلند تحصیل کرد و در ابتدا مدیریت مزرعه خانوادگی خود را تا قبل از ورود به سیاست برعهده داشت. او فعالیت سیاسی خود را در شورای محلی آغاز کرد و به مدت۲۲ سال ادامه داد،[۴] وی در شورای منطقه کایل و کریک و در شورای ایرشایر جنوبی کار خود را آغاز کرد. او برای سه دوره در انتخابات ۱۹۸۷٬۱۹۹۲ و ۱۹۹۷ مجلس شرکت کرد. وی سپس در سال ۱۹۹۹ به عضویت پارلمان اروپا انتخاب شد و در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۹ کرسی خود را حفظ کرد. استیونسون در انتخابات سال ۲۰۱۴ از پارلمان اروپا بازنشسته شد.[۵]

قربانیان تشعشعات سمی پالاتینسک[ویرایش]

استیونسون به عنوان نماینده پارلمان اروپا، یک کمپین بین‌المللی را برای افزایش آگاهی و کمک‌های ایمن‌سازی برای قربانیان تشعشعات در منطقه سمی پالاتینسکقزاقستان رهبری کرد، جایی که دولت اتحاد جماهیر شوروی ۶۰۷ کلاهک جنگ‌افزار هسته‌ای را از سال ۱۹۴۹ تا ۱۹۹۰ آزمایش کرده بود و میراث وحشتناکی از آلودگی، محرومیت، بیماری و مرگ را به جای گذاشته بود و استیونسون به پاس تلاش‌هایش، از آکادمی پزشکی دولتی سمی برای تشعشعات سمی پالاتینسک دکترای افتخاری علوم دریافت کرد و در سومین سفر خود به قزاقستان در سال ۲۰۰۳، شهروند افتخاری سمی پالاتینسک شد.

در سپتامبر ۲۰۰۴، استیونسون در یک مسابقه مقاله بین‌المللی که توسط بنیاد جان تمپلتون مستقر در ایالات متحده حمایت می‌شد، برای مقاله‌ای با عنوان «برای همیشه گریه کردن» که درد و رنج مردم سمی پالاتینسک را توصیف می‌کرد، برنده جایزه ۵۰۰۰۰ دلاری شد. استیونسون کل ۵۰۰۰۰ دلار را به مرسی کورپس اسکاتلند برای کمک به کار آنها در سمی‌پالاتینسک اهدا کرد.

او در سال ۲۰۰۶ کتابی با عنوان «برای همیشه گریه کردن» منتشر نمود که تجربیات خود را در قزاقستان شرح می‌دهد. این کتاب در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک عرضه شد و تمام عواید حاصل از فروش آن که مجموعاً بیش از ۲۰۰۰۰ دلار شد توسط استیونسون به بیمارستان کودکان در سمی پالاتینسک اهداء شد. در ژانویه ۲۰۰۷ رئیس‌جمهور قزاقستان نیز جایزه «شاپاگات» («رحمت») را به دلیل فعالیت‌های بشردوستانه استیونسون در سمی پالاتینسک به وی اهدا کرد.

زندگی شخصی[ویرایش]

همسرش پت استیونسون سردبیر سابق رادیو بی‌بی‌سی اسکاتلند است.[۶][۷] آنها دو پسر و سه نوه دارند.[۸]

منابع[ویرایش]

  1. "PROFILE – Master of Ballantrae: Struan Stevenson". POLITICO (به انگلیسی). 2002-06-19. Retrieved 2024-06-08.
  2. "Scottish Conservatives European Parliament". www.struanstevenson.com (به انگلیسی). Retrieved 2024-06-08.
  3. "Scottish Conservative friend of the Union". Struan Stevenson's official website. Retrieved 20 February 2019.
  4. "Struan Stevenson". Scottish Business UK (به انگلیسی). Retrieved 2024-06-08.
  5. European Parliament MEP's, Struan Stevenson
  6. Banks, Martin (19 June 2002). "PROFILE – Master of Ballantrae: Struan Stevenson". POLITICO.
  7. Luckhurst, Tim (10 January 2005). "Sands, clans and ill-thought plans". The Independent.
  8. "Struan Stevenson". Scottish Business. Retrieved 26 July 2022.

پیوند به بیرون[ویرایش]