اره ۵

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ارهٔ ۵
کارگرداندیوید هکل
تهیه‌کنندهگرگ هافمن
مارک بورگ
اورن کولز
فیلمنامه‌نویسپاتریک ملتون
مارکوس دانستن
بازیگرانتوبین بل
کستاس مندیلر
اسکات پترسون
بتسی راسل
مارک روستون
جولی بنز
کارلو روتا
مگان گود
لویی فره‌را
سارا پاور
موسیقیچارلی کلاوسر
فیلم‌برداردیوید آرمسترانگ
تدوین‌گرکوین گرویترت
شرکت
تولید
توزیع‌کنندهلاینزگیت
تاریخ‌های انتشار
  • ۲۳ اکتبر ۲۰۰۸ (۲۰۰۸-۱۰-۲۳) (استرالیا)
  • ۲۴ اکتبر ۲۰۰۸ (۲۰۰۸-۱۰-۲۴) (آمریکا و کانادا)
مدت زمان
۹۲ دقیقه[۱]
کشورکانادا
آمریکا
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۱۰٫۸ میلیون دلار
فروش گیشه۱۱۳٬۸۶۴٬۰۵۹ دلار[۲]

اره ۵ (به انگلیسی: Saw V) نام یک فیلم ترسناک آمریکایی-کانادایی محصول سال ۲۰۰۸ است[۳] که نخستین بار در ۲۴ اکتبر ۲۰۰۸ در آمریکای شمالی منتشر شد. این فیلم، به کارگردانی دیوید هکل، پنجمین فیلم از مجموعهٔ اره است. این فیلم انگلیسی‌زبان، در تورنتو و انتاریویِ کانادا فیلم‌برداری شد و مدت آن ۸۸ دقیقه است.[۴]

دیوید هکل در ارهٔ ۲، ارهٔ ۳ و ارهٔ ۴ طراح تولید و در ارهٔ ۳ و ۴ دستیار دوم کارگردان بود. او نخستین کارگردانی‌اش را در ارهٔ ۵ انجام داد.[۵]

خلاصه داستان[ویرایش]

پس از اینکه کاراگاه استرام به جف شلیک می‌کند و وارد اتاق می‌شود، می‌بیند که جیگ‌ساو مرده‌است. سپس در بر روی او قفل می‌شود و او یک در مخفی را در اتاق پیدا کرده و وارد مکان مرموزی می‌شود که در آنجا نواری از جیگ‌ساو را پیدا می‌کند که به او هشدار می‌دهد ماجرا هنوز تمام نشده و او باید تصمیم درست را بگیرد و کنکاش در مورد این ماجرا را ادامه ندهد. او این هشدار را نادیده گرفته و اتاق را ترک می‌کند و توسط یک ناشناس بیهوش شده و در یک تله گرفتار می‌شود، اما خودش را نجات می‌دهد گرچه مجروح می‌شود. از سوی دیگر، کاراگاه هافمن به‌عنوان کسی که این پرونده را رازگشایی کرده، مورد تقدیر قرار می‌گیرد و رئیس پلیس نیز اعلام می‌کند که این پرونده به پایان رسیده‌است. استرام پس از اینکه از بیمارستان مرخص می‌شود در مورد ماجرا تحقیق می‌کند و به هافمن مشکوک می‌شود و در ادامه پی می‌برد که او با جیگ‌ساو همدست بوده‌است. از سوی دیگر، پنج نفر دیگر در تله‌های جیگ‌ساو، که هافمن آن‌ها را مهیا کرده، گرفتار شده‌اند و هافمن نیز می‌کوشد ماجرا را طوری نشان دهد که همهٔ مدارک و شواهد علیه استرام باشد.

منابع[ویرایش]

  1. SAW V rated 18 by the BBFC
  2. "Saw V (2008)". Box Office Mojo. IMDb. Retrieved January 25, 2009.
  3. "BFI Film & TV Database - Saw V". British Film Institute. Archived from the original on 4 August 2011. Retrieved September 19, 2011. {{cite web}}: Check date values in: |accessdate= (help)
  4. سایت فارسی‌زبان فکسون
  5. SAW V and SAW VI Director Already Signed! بایگانی‌شده در ۵ دسامبر ۲۰۰۷ توسط Wayback Machine, Bloody Disgusting. Retrieved 2007-December 4.