ادیک هوانسیان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ادیک هوانسیان
زادهٔ۱۳۱۲
۱۹۳۳ (۹۱ سال)
گروزنی پایتخت چچن
ملیتارمنی‌تبار ایرانی
پیشهمجموعه‌دار سکه و اسکناس

ادیک هوانسیان (ارمنی: Էդիկ Հովհաննիսյան) یک مجموعه‌دار سکه و اسکناس ارمنی‌تبار اهل ایران است.

زندگی‌نامه[ویرایش]

در سال ۱۹۳۳ (۱۳۱۲) در گروزنی پایتخت چچن در یک خانواده ارمنی به دنیا آمد و در سال ۱۹۳۸ به همراه خانواده به ایران مهاجرت نمود. تحصیلات ابتدایی را در تبریز گذراند. هوانسیان تا سال ۱۹۴۸ ساکن تبریز بود سپس به تهران نقل مکان نمود. وی در سال ۱۹۵۰ ازدواج نمود و صاحب دو پسر و یک دختر می‌باشد. حرفه اصلی وی کفاشی بوده‌است اما از سال ۱۹۷۰ فعالیت در عرصه جمع‌آوری سکه و اسکناس خارجی را آغاز کرده‌است. ادیک هوانسیان متخصص مدال‌ها و پول‌های خارجی نیز هست. تا به حال چندین کلکسیون خود را به نمایش گذاشته. در موزه پول تهران، نمایشگاه چشمگیری از مدال‌ها و پول‌های گوناگون ادیک هوانسیان به نمایش گذاشته شده‌است. وی در جریان نمایش اسکناس‌های یکصد ساله منطقه قفقاز جنوبی در موزه اسقف اعظم آرداک مانوکیان مفتخر به دریافت لوح تقدیری از سوی محیط طباطبایی، عضو هیئت اجرایی ایکوم و نماینده موزه‌های ایران شده‌است. همچنین مراسم بزرگداشتی به منظور تجلیل از زحمات و فعالیت‌های وی، در۱۱ خرداد ۱۳۸۹، به همت مؤسسهٔ ترجمه و تحقیق هور، در محل باشگاه فرهنگی ورزشی آرارات تهران برگزار و لوح تقدیری نیز به وی اهدا شد.

منابع[ویرایش]

  • لازاریان، ژانت دیگرانوهی (۱۳۸۲). «گوناگون». دانشنامه ایرانیان ارمنی. تهران: انتشارات هیرمند. ص. ۴۸۹. شابک ۹۶۴-۶۹۷۴-۵۰-۳.
  • «نمایش اسکناس‌های یکصد ساله منطقه قفقاز جنوبی در موزه «آرداک مانوکیان»» (PDF). آلیک‌آنلاین. دریافت‌شده در ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۸.
  • هارطونیان، نارک (تابستان ۱۳۸۹). «مراسم بزرگداشت کارشناس و مجموعه دار اسکناس، سکه و تمبر، ادیک هوانسیان». فصلنامه فرهنگی پیمان. سال چهاردهم (۵۲). دریافت‌شده در ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۸.