پرش به محتوا

اثر دمبر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

در فیزیک، اثر دِمبر (به انگلیسی: Dember effect) وقتی است که جریان الکترونی از یک کاتد که هم در معرض نور و هم بمباران الکترونی همزمان قرار می‌گیرد، از مجموع جریان فوتوالکتریک و جریان گسیل ثانویه بزرگتر باشد.[۱]

پیشینه[ویرایش]

این اثر که توسط هری دمبر (۱۸۸۲–۱۹۴۳) در سال ۱۹۲۵ کشف شد، به دلیل مجموع برانگیختگی‌های یک الکترون به دو روش است: روشنایی فوتونیک و بمباران الکترونی (یعنی مجموع دو تحریک الکترون را استخراج می‌کند). در مطالعه اولیه دمبر، او فقط به فلزات اشاره کرد. با این حال، مواد پیچیده‌تر از آن زمان مورد تحلیل قرار گرفته‌اند.

اثر فوتوالکتریک[ویرایش]

اثر فوتوالکتریک به دلیل روشنایی سطح فلز، الکترون‌ها را استخراج می‌کند (اگر انرژی فوتون بیشتر از تابع کار استخراج باشد) و الکترون‌هایی را که این فوتون‌ها انرژی برای استخراج ندارند، تحریک می‌کند.

در فرآیندی مشابه، بمباران الکترونی فلز، الکترون‌های داخل فلز را استخراج و تحریک می‌کند.

اگر کسی در نظر بگیرد ثابت و افزایش می‌یابد، می‌توان مشاهده کرد که حداکثر حدود ۱۵۰ برابر دارد.

از سوی دیگر با توجه به ثابت و شدت روشنایی افزاینده، جریان متمم، تمایل به اشباع دارد. این به دلیل استفاده در اثر فوتوالکتریک از تمام الکترون‌های برانگیخته شده (به اندازه کافی) توسط الکترون‌های اولیه است. .

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Karlheinz Seeger (29 June 2013). Semiconductor Physics: An Introduction. Springer Science & Business Media. pp. 151–. ISBN 978-3-662-05025-5.

مطالعه بیشتر[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]