ابن افطس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

ابن افطس که برخی منابع به افطس از او یاد کرده‌اند، حسین بن حسن بن علی، پسر الحسین بن علی بن ابی‌طالب است. او در قیام ابوالسرایا،مسئول فتح مکه بود.

نام و لقب[ویرایش]

نام او حسین بن حسن است و ملقب است به افطس یا ابن افطس. افطس به معنای کسی است که بینی پهنی دارد. به گفته فخرالدین طریحی، حسن بن علی را افطس می‌خواندند چرا که دارای بینی پهنی بوده‌است. به همین خاطر او را ابن‌افطس (فرزند پهن بینی) می‌خواندند.[۱]

سرنوشت[ویرایش]

گفته شده است که وی به فرمان ابوالسرایاُ فرماندار مکه بوده است. خبر حرکت وی به سمت مکه قبل از آنکه به مکه برسد، سبب شد تا مکه از عباسیان خالی شود. به این ترتیب وی بدون هیچگونه حمله نظامی، مکه را فتح کرد. مردم مکه نیز با وی نماز صبح را اقامه کردند.[۲] پس از در دست گرفتن قدرت در مکه، دستور داد تا پرده مکه را با پرده اهدایی ابوالسرایا که از جنس ابریشم بود تعویض نمایند. او همچنین به محمد بن مسلمه دستور داد تا با شکنجه عباسیان مکه، اموال چپاول شده در عصر عباسیان در مکه را بازپس بگیرد.[۳][۴][۵]

پانویس[ویرایش]

  1. «مجمع البحرين - الطريحي النجفي، فخر الدين - کتابخانه مدرسه فقاهت». lib.eshia.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۷-۱۰.
  2. «تاريخ الإسلام - ت بشار - الذهبي، شمس الدين - کتابخانه مدرسه فقاهت». lib.efatwa.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۷-۱۰.
  3. «تاريخ الطبري = تاريخ الرسل والملوك، وصلة تاريخ الطبري - الطبري، أبو جعفر - کتابخانه مدرسه فقاهت». lib.efatwa.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۷-۱۰.
  4. «تاريخ الطبري = تاريخ الرسل والملوك، وصلة تاريخ الطبري - الطبري، أبو جعفر - کتابخانه مدرسه فقاهت». lib.efatwa.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۷-۱۰.
  5. «تاريخ الإسلام - ت بشار - الذهبي، شمس الدين - کتابخانه مدرسه فقاهت». lib.efatwa.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۷-۱۰.