آکیتنیا گال

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
استان آکیتانیا گال
استان the امپراطوری روم
سال ۲۷ قبل از میلاد–قرن پنجم پس از میلاد

سال ۱۲۵ قبل از میلاد استان آکوئیتانیا گال واقع در غرب امپراطوری روم
مرکزمدیولانوم سنتونوم (بعدها به بوردیگالا) منتقل شد
تاریخچه
دوران تاریخیتاریخ باستان
• استان بعد از جنگ‌های گالی تأسیس شد
سال ۲۷ قبل از میلاد
• حمله ویزیگوت ها
قرن پنجم پس از میلاد
پسین
آکوئیتانیا پریما
آکوئیتانیا سکوندا
نومپاپیولانیا
امروزه بخشی ازفرانسه

گالیا آکویتانیا (تلفظ انگلیسی: /ˈɡæliə ˌækwɪˈteɪniə/، لاتین: [ˈɡalːi.a akᶣiːˈtaːni.a])،[۱] همچنین به عنوان آکیتانیا یا آکوئیتانیای گال شناخته می‌شود، استانی از امپراتوری روم بود. این ناحیه اکنون در جنوب غربی فرانسه امروزی قرار دارد، جایی که نام خود را به منطقه مدرن آکوئیتانیا داده‌است. با استان‌های لاگدانسیس گال، ناربونسیس گال و هیسپانیا تاراکوننسیس هم‌مرز بود.

نام کوماتا گال (در لغت به معنای "گال‌های مو بلند"است) اغلب برای تعیین سه استان دورتر گالی، یعنی لوگدونسیس گال، بلژیک گال، و آکیتانیا گال استفاده می‌شد، در مقابل براکاتا گال "گال‌های شلواردار"، اصطلاحی مشتق شده از bracae ("شلوار"، لباس بومی "بربرهاً شمالی) برای گال‌های استان ناربونسیس استفاده می‌شد.

قبایل آکیتانی[ویرایش]

چهارده قبیله سلتیک و بیش از بیست قبیله آکیتانی این منطقه را از دامنه شمالی پیرنه در جنوب تا رودخانه لیگر (Loire) در شمال در اشغال خود داشتند و در کنار یکدیگر زندگی می‌کردند. بیش از بیست قبیله آکیتانی وجود داشت، اما آنها کوچک و فاقد شهرت بودند. اکثر قبایل در امتداد ساحل غربی در مجاورت اقیانوس زندگی می‌کردند، در حالی که بقیه به داخل و به قله‌های کوه‌های سمنوس (Cemmenus)، تا تکتوساگس (Tectosages) رسیدند.

منابع[ویرایش]

  1. آکوئیتانیا، دیکشنری لاتین (شارلون تی لوئیس).