آنیا آوشید

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

آنیا ویکتوریا آوشید (۱۳۰۰ در تهران - ۱۳۸۴) نخستین زن خلبان ایرانی بود که در شهریورماه ۱۳۲۳ توانست در باشگاه هواپیمایی کشوری دوره ی کامل خلبانی را بگذراند[۱].

زندگی‌نامه[ویرایش]

آنیا او دختر سرهنگ اسکندر آوشید بود.

وی اولین پرواز خود را در پس از شش ماه آموزش در فرودگاه دوشان‌تپه انجام داد.[۲] با شروع جنگ جهانی دوم آموزش وی نیز ناقص ماند، اما باشگاه خلبانی در اردیبهشت ۱۳۲۱ فعالیت خود را دوباره آغاز کرد و آموزش‌ها از سر گرفته شد.[۳] او اولین زنی است که توسط «ایرانین ایرویز» در سال ۱۳۲۵ استخدام شد و اولین پرواز خود را به عنوان کمک خلبان با هواپیمای DC3 انجام داد، اما پس از مدت کوتاهی به دلیل نامعلومی این حرفه را ترک کرد.[۴]

۲۷ شهریور ۱۳۲۲ بعد از اتمام دوره آموزشی پرواز و دوره‌های علمی، او و ۲۱ تن دیگر از دانشجویان مدرک پرواز خود را دریافت کردند.


سایر فعالیت‌ها[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. محمدزاده، خلیل (۱۳۷۶). «اولین‌های زنان در ایران». اولین‌ها در ایران. انتشارات ورق. ص. ۲۲۳. شابک ۶-۳-۹۰۷۳۷-۹۶۹ مقدار |شابک= را بررسی کنید: checksum (کمک).
  2. «نخستین زنانی که آسمان ایران را تصاحب کردند». ایندیپندنت فارسی.
  3. «نخستین زنانی که آسمان ایران را تصاحب کردند». ایندیپندنت فارسی.
  4. «نخستین زنانی که آسمان ایران را تصاحب کردند». ایندیپندنت فارسی.
  5. «اینا اوشید () ; Iranact.Com - Cinema - Artists».
  6. محمدزاده، خلیل (۱۳۷۶). «اولین‌های هنر و هنرمندان / فیلم و سینما». اولین‌ها در ایران. انتشارات ورق. ص. ۶۲. شابک ۶-۳-۹۰۷۳۷-۹۶۹ مقدار |شابک= را بررسی کنید: checksum (کمک).

منابع[ویرایش]