آنا اسکمانی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آنا اسکمانی
Anna Eskamani
تصویر رسمی آنا اسکمانی
عضو مجلس نمایندگان فلوریدا
از حوزهٔ چهل و هفتم
آغاز به کار
۶ نوامبر ۲۰۱۸
پس ازمایک میلر
اطلاعات شخصی
زاده۲۰ مهٔ ۱۹۹۰ ‏(۳۳ سال)
حزب سیاسیحزب دموکرات

آنا ویشکایی اسکمانی (به انگلیسی: Anna Vishkaee Eskamani) سیاستمدار و عضو مجلس نمایندگان فلوریدا در کشور آمریکا است.[۱] او ۳۲ سال دارد و نخستین آمریکایی ایرانی‌تبار است که به مجلس نمایندگان فلوریدا راه می‌یابد.[۲][۳] او از حزب دموکرات آمریکا با استاکتوت رویز از حزب جمهوریخواه در منطقه ۴۷ فلوریدا رقابت کرد. آن‌ها برای کرسی‌ای که تاکنون در اختیار مایک میلر از حزب جمهوریخواه بود رقابت کردند که اسکمانی در انتخابات ۶ نوامبر ۲۰۱۸ توانست با کسب ۵۷ درصد آرا در مقابل رقیب خود به پیروزی برسد.[۴]

زندگی شخصی[ویرایش]

آنا اسکمانی از پدر و مادری ایرانی در شهر اورلندو در ایالت فلوریدا به دنیا آمده‌است و دارای یک خواهر به نام آیدا و یک برادر به نام آریا است. او در ۱۳ سالگی مادر خود را در اثر ابتلا به سرطان از دست داد.

اسکمانی در دوره کارشناسی، علوم سیاسی و مطالعات زنان و در دوره کارشناسی ارشد، مدیریت سازمان‌های مردم‌نهاد و مدیریت دولتی خوانده‌است. او دانشجوی دوره دکتری است و در یکی از دانشگاه‌های فلوریدا تدریس می‌کند.[۵]

نازنین بنیادی هنرپیشه و کاوه مدنی معاون سابق سازمان محیط زیست ایران انتخاب او را در توییتر تبریک گفتند. تبریک مدنی از این جهت اهمیت دارد که ایرانیان دو تابعیتی در ایران مجاز به کار در مشاغل دولتی نیستند.[۶]

پانویس[ویرایش]

  1. «آنا اسکمانی، دختر ایرانی ٢٨ ساله وارد مجلس ایالتی فلوریدا شد». پایگاه خبری تحلیلی انتخاب | Entekhab.ir. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۱۱-۰۷.
  2. فرزانه، سام (۲۰۱۸-۱۱-۰۷). «برای نخستین بار: راهیابی یک ایرانی–آمریکایی به مجلس نمایندگان فلوریدا» (به انگلیسی). BBC News فارسی. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۱۱-۰۷.
  3. «FLORIDA JUST ELECTED ITS FIRST IRANIAN-AMERICAN LAWMAKER TO THE STATE HOUSE». VICE News. ۷ نوامبر ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۲۱ نوامبر ۲۰۱۸.
  4. «موفقیت یک زن جوان ایرانی‌تبار در انتخابات ایالتی فلوریدا؛ آنا اسکمانی». صدای آمریکا. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۱۱-۰۷.
  5. «یک زن ایرانی به مجلس نمایندگان آمریکا راه یافت». همشهری آنلاین. ۱۶ آبان ۱۳۹۷. دریافت‌شده در ۷ نوامبر ۲۰۱۸.
  6. «"نخستین‌ها" در انتخابات آمریکا؛ پیروزی برای زنان و اقلیت‌ها». دویچه‌وله فارسی. ۷ نوامبر ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۱۸ نوامبر ۲۰۱۸.

پیوند به بیرون[ویرایش]