آشغال (ترانه)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
«آشغال»
تک‌آهنگ شروین حاجی‌پور
زبانفارسی
تاریخ پخش۲۰ دی ۱۴۰۲
ژانربالاد[۱]
زمان۳:۳۰
ترانه‌نویس(ها)شروین حاجی‌پور
آهنگساز(ها)اشکان کاگان
تهیه‌کننده(ها)شروین حاجی‌پور

«آشغال» یک ترانه اعتراضی اثر شروین حاجی‌پور است. او متن این ترانه را بر اساس رخدادهای پیرامون انتشار ترانه «برای…» و فشارهای نهادهای امنیتی ساخته‌است.[۲][۳][۴] پیام مشخص او از انتشار این ترانه این است که وطنش را ترک نخواهد کرد.[۵][۶]

ترانه «آشغال» تا به امروز توانست نزدیک به ۵۰ میلیون بازدید را در صفحه اینستاگرام خودش کسب کند.[۷]

پیش زمینه[ویرایش]

حاجی‌پور در ۲۰ دی ۱۴۰۲ موزیک ویدیویی را منتشر کرد که با دوربین ثابت در حالت افقی-سلفی در یک اتاق (مشابه موزیک ویدیو آهنگ قبلی خود " برای ") ضبط شده بود. این ویدیو در ۲۴ ساعت اول پس از انتشار ۵۰ میلیون بازدید در اینستاگرام به دست آورد.[۸]

«آشغال» نوشته و تهیه کنندگی خود حاجی‌پور و آهنگ‌سازی اشکان کاگان است. این یک تصنیف راک نرم است که با گیتار الکترونیکی و پرکاشن همراه است.[۹]

منابع[ویرایش]

  1. "'Woman, life, freedom': L.A. protest over Iran draws thousands". Los Angeles Times (به انگلیسی). 2022-10-01. Retrieved 2022-10-03.
  2. «شروین حاجی‌پور: برای چندمین بار احضار شدم، شاید وطن برای ما مردم عادی نیست». BBC News فارسی. ۲۰۲۴-۰۱-۱۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۱۳.
  3. «شروین حاجی‌پور، خواننده ترانه اعتراضی «برای»، بار دیگر به دادگاه احضار شد». صدای آمریکا. ۲۰۲۴-۰۱-۱۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۱۳.
  4. فردا، رادیو (۲۰۲۴-۰۱-۱۲). «قوه قضائیه برای «چندمین‌بار» شروین حاجی‌پور را احضار کرد». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۱۳.
  5. ««آشغال» آهنگ جدید شروین حاجی‌پور؛ «از ایران نمی‌روم»». euronews. ۲۰۲۴-۰۱-۱۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۱۳.
  6. «شروین حاجی‌پور، از احضار دوباره خود به دادگاه خبر داد – DW – ۱۴۰۲/۱۰/۲۲». dw.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۱۳.
  7. «بازدید 50 میلیونی؛ شروین حاجی‌پور با «آشغال» هم رکورد زد». euronews. ۲۰۲۴-۰۱-۱۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۱۳.
  8. «از رکوردشکنی تا سنگی که برگشت». شرق. ۲۰۲۴-۰۱-۱۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۱۷.
  9. "Iranian Grammy Winner Releases Second Protest Song". Iran International (به انگلیسی). 2024-01-17. Retrieved 2024-01-17.