آرایه‌شناسی عددی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

آرایه‌شناسی عددی یا تاکسونومی عددی (به انگلیسی: Numerical taxonomy)، یک سیستم طبقه‌بندی در سیستماتیک زیست‌شناختی است که به گروه‌بندی واحدهای آرایه‌شناسی با روش‌های عددی بر اساس حالت شخصیت آنها می‌پردازد.[۱] هدف آن ایجاد یک طبقه‌بندی با استفاده از الگوریتم‌های عددی مانند تجزیه و تحلیل خوشه‌ای به جای استفاده از ارزیابی ذهنی از ویژگی‌های آنها است. این مفهوم برای نخستین بار توسط رابرت آر. سوکال و پیتر اچ اسنیث در سال ۱۹۶۳ گسترش یافت[۲] و بعداً توسط همان نویسندگان توضیح داده شد.[۳] آنها این حوزه را به فنتیک تقسیم کردند که در آن طبقه‌بندی‌ها بر اساس الگوهای شباهت‌های کلی شکل می‌گیرند و طبقه‌بندی‌هایی که در آن طبقه‌بندی‌ها بر اساس الگوهای انشعاب تاریخ تکاملی برآوردشدهٔ گونه‌ها است.[۴]

اگرچه به عنوان یک روش عینی در نظر گرفته شده‌است، اما در عمل انتخاب و وزن‌دهی ضمنی یا صریح ویژگی‌ها تحت تأثیر داده‌های موجود و علایق پژوهشی پژوهشگر است. آنچه هدف‌گذاری شد، معرفی مراحل صریح برای ایجاد دندروگرام‌ها و کلادوگرام‌ها با استفاده از روش‌های عددی به جای سنتز ذهنی داده‌ها بود.

منابع[ویرایش]

  1. "Numerical Taxonomy (biology)". www.accessscience.com. McGraw Hill Ltd. Retrieved 13 April 2010.
  2. Sokal & Sneath: Principles of Numerical Taxonomy, San Francisco: W.H. Freeman, 1963
  3. Sneath and Sokal: Numerical Taxonomy, San Francisco: W.H. Freeman, 1974 by Tejanshu Ravesh
  4. In recent years many authors treat numerical taxonomy and phenetics as synonyms despite the distinctions made by those authors.