آدریان هاسلر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آدریان هاسلر
نخست‌وزیر لیختن‌اشتاین
آغاز به کار
۲۷ مارس ۲۰۱۳
پادشاههانس ادام دوم، شاهزاده لیختن‌اشتاین
آلوئیس، شاهزاده ارثی لیختن اشتاین (regent)
قائم‌مقامتوماس زویفلهوفر
دانیل ریش[۱]
پس ازکلاوس تشوشچر
Member of the Landtag
دوره مسئولیت
۱۱ فوریه ۲۰۰۱ – مارس ۲۰۰۴
اطلاعات شخصی
زاده۱۱ فوریهٔ ۱۹۶۴ ‏(۶۰ سال)
فادوتس
ملیتلیختن‌اشتاین
حزب سیاسیحزب پیشروی مردم
همسر(ان)گوردون الکخ (ا. ۲۰۰۳)
فرزندان۲
والدینآرتور هاسلر
لیزلوت کودینگر
محل تحصیلدانشگاه سنت گالن

آدریان هاسلر (انگلیسی: Adrian Hasler؛ زادهٔ ۱۱ فوریهٔ ۱۹۶۴) سیاست‌مدار اهل لیختن‌اشتاین و نخست‌وزیر کنونی این کشور است. هاسلر یک اقتصاددان آموزش‌دیده است و رئیس پلیس لیختن‌اشتاین نیز بوده است. آدریان هاسلر در ۲۸ مه ۲۰۰۳ با گوردون الکخ (زاده ۵ سپتامبر ۱۹۷۳) ازدواج کرد و دو پسر به نام‌های پاسکال و لوییس دارد.

پیشه[ویرایش]

هاسلر در سال ۱۹۸۴ در رشته مدیریت بازرگانی گرایش امور مالی و حسابداری در دانشگاه سنت گالن پذیرفته شد، جایی که در سال ۱۹۹۱ از آن فارغ‌التحصیل شد. از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۴، او رئیس گروه مالی و معاون بانک ورواتانگز بود. او در سال ۲۰۰۱ به عنوان نماینده مجلس از حزب شهروندان پیشرو انتخاب شد و در مارس ۲۰۰۴، او استعفا داد تا رئیس جدید پلیس ملی لیختن اشتاین شود. در اول آوریل ۲۰۰۴، او جانشین رئیس پلیس موقت مارتین میر شد. و مارکو آسپالت در پارلمان به جای او منصوب گردید. در سال ۲۰۱۲ او به عنوان کاندیدای نخست وزیری انتخاب شد و در ۲۰۱۳ در انتخابات عمومی به پیروزی رسید.

منابع[ویرایش]

  1. "Mitglieder der Regierung des Fürstentums Liechtenstein 1862-2021". www.regierung.li. Archived from the original on 28 July 2023. Retrieved 19 November 2020.

پیوند به بیرون[ویرایش]