آبراهام ساپرشتین

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
تاریخ تولد: ۴ ژوئیه ۱۹۰۲لندن، انگلستان تاریخ درگذشت: ۱۵ مارس ۱۹۶۶ (در سن ۶۳ سالگی) شیکاگو، ایلینوی، ایالات متحده محل قرار گرفتن در آرامگاه: آرامگاه وست‌لان (Westlawn Cemetery) نورریج، ایلینوی، ایالات متحده شغل: مربیگری، مدیریت بسکتبال، کارآفرینی شناخته شده به عنوان: مالک تیم هارلم گلوبتراترز، کمیسر انجمن بسکتبال آمریکا جوایز: تالار مشاهیر بسکتبال نایسمیت (۱۹۷۱) تالار مشاهیر ورزش یهودی بین‌المللی (۱۹۷۹) تالار مشاهیر ورزش یهودی ملی (۲۰۰۵)

آبراهام مایکل ساپرشتین (به زبان ییدیش: אברהם מיכאל סאפערשטיין؛ ۴ ژوئیه ۱۹۰۲–۱۵ مارس ۱۹۶۶) بنیان‌گذار، مالک و با سابقه‌ترین مربی تیم هارلم گلوبتراترز بود. ساپرشتین یک شخصیت برجسته در بسکتبال و بیسبال سیاه‌پوستان در دهه‌های ۱۹۲۰ تا ۱۹۵۰، اصولاً پیش از ادغام نژادی در این ورزش‌ها بود.[۱][۲]

ساپرشتین بازی بسکتبال را متحول کرد و گلوبتراترز را از یک تیم ناشناخته که در حال گشت و گذار در مناطق روستایی کوچک در ایالات میان‌غربی ایالات متحده که در رکود بزرگ بود، به یک تیم پرقدرت تبدیل کرد که بهترین تیم در انجمن بسکتبال ملی (NBA) که تمامی اعضای آن سفیدپوست بودند، را شکست داد.[۳]او همچنین مفهوم شوت سه امتیازه (three-point shot) را معرفی کرد که به تدریج به یکی از اصول بنیادی بسکتبال مدرن تبدیل شد.[۴]

ساپرشتین در سال ۱۹۷۱ به تالار مشاهیر بسکتبال انتخاب شد و با قد ۵ فوت و ۳ اینچ (۱٫۶۰ متر) کوتاه‌ترین عضو مرد آن تالار شد.[۵] در سال ۱۹۷۹، او به تالار مشاهیر ورزش یهودی بین‌المللی وارد شد[۶] و در سال ۲۰۰۵ به تالار مشاهیر ورزش یهودی ملی وارد شد.

منابع[ویرایش]

  1. گرین، بن (۲۰۰۵). چرخاندن جهان: ظهور، سقوط و بازگشت به عظمت تیم هارلم گلوبتراترز. امیستاد.
  2. "پست ورزشی" (The Sports Post). ۱۹۴۶، آبه ساپرشتین و لیگ بسکتبال سیاه‌پوستان ساحل غرب. مارس ۲۰۱۶. بازیابی شده در ۱۰ ژوئیه ۲۰۱۶.
  3. "آسوشیتد پرس" (Associated Press). گلوبتراترز در یک بازی واقعی شرکت کردند که تاریخ را تغییر داد. ۱۷ فوریه ۲۰۰۸. بازیابی شده در ۲۳ ژوئن ۲۰۱۶.
  4. "لس‌آنجلس تایمز" (Los Angeles Times). چگونه بسکتبال به سه‌بعدی شد. ۶ مه ۲۰۰۸. بازیابی شده در ۲۳ ژوئن ۲۰۱۶.
  5. "تالار مشاهیر بسکتبال نایسمیت" (Naismith Memorial Basketball Hall of Fame). Hoophall.com. بازیابی شده در ۲۳ ژوئن ۲۰۱۶.
  6. "تالار مشاهیر ورزش یهودی بین‌المللی". بازیابی شده در ۱۰ ژوئیه ۲۰۱۶.