ژولامان شارشنبکوف

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ژولامان شارشنبکوف
اطلاعات شخصی
نام کاملژولامان شارشنبکوف
ملیت قرقیزستان
زاده۲۹ سپتامبر ۱۹۹۹ ‏(۲۴ سال)
شهرستان مناس، قرقیزستان
پیشهورزشکار
قد۱٫۶۱ متر (۵ فوت ۳ اینچ)
ورزشی
کشورقرقیزستان
ورزشکشتی فرنگی

ژولامان شارشنبکوف (به قرقیزی: Жоломан Назарбекович Шаршенбеков، زادهٔ ۲۹ سپتامبر ۱۹۹۹) کشتی‌گیر فرنگی‌کار تیم ملی قرقیزستان است.[۱]

از افتخارات وی می‌توان به کسب دو مدال طلا در مسابقات قهرمانی کشتی جهان ۲۰۲۲ و مسابقات قهرمانی کشتی جهان ۲۰۲۳ و دو مدال نقره در مسابقات قهرمانی کشتی جهان ۲۰۱۸ و مسابقات قهرمانی کشتی جهان ۲۰۲۱ اشاره کرد. وی سابقه حضور در المپیک ۲۰۲۰ توکیو را دارد.

فعالیت حرفه‌ای[ویرایش]

قهرمانی کشتی جهان ۲۰۱۸[ویرایش]

شارشنبکوف در وزن ۵۵ کیلو مسابقات قهرمانی کشتی جهان ۲۰۱۸ بوداپست حاضر بود که پس از غلبه بر سون هی-دونگ از کره جنوبی، نورایر حکویان از ارمنستان و اکرم اوزتورک از ترکیه به فینال رسید. وی در فینال به الدانیز عزیزلی از آذربایجان باخت و به مدال نقره وزن ۵۵ کیلوگرم رسید.[۲]

قهرمانی کشتی جهان ۲۰۲۱[ویرایش]

شارشنبکوف در وزن ۶۰ کیلوگرم کشتی فرنگی قهرمانی کشتی جهان ۲۰۲۱ اسلو شرکت کرد، او در این مسابقات ماکسیم کاژارسکی از بلاروس، ایراکلی ژیمیستاریشویلی از گرجستان و مراد ممدوف از آذربایجان را شکست داد و به فینال رسید. وی در دیدار نهایی به ویکتور کیوبانو از مولداوی باخت و به مدال نقره رسید.

قهرمانی کشتی جهان ۲۰۲۲[ویرایش]

شارشنبکوف در وزن ۶۰ کیلوگرم کشتی فرنگی قهرمانی کشتی جهان ۲۰۲۲ بلگراد شرکت کرد، او در این مسابقات کریستین کچسکمتی از مجارستان، ایلدار حفیظوف از آمریکا و آیدوس سلطانگالی از قزاقستان را شکست داد و به فینال رسید. وی در فینال ادموند نازاریان از گرجستان را شکست داد و مدال طلا را بدست آورد.

قهرمانی کشتی جهان ۲۰۲۳[ویرایش]

شارشنبکوف در وزن ۶۰ کیلوگرم کشتی فرنگی قهرمانی کشتی جهان ۲۰۲۳ بلگراد شرکت کرد، او در این مسابقات پاستاس پتراویچیوس از لیتوانی، پریدون آبولادزه از گرجستان، اسلام‌جان بهرام‌اف از ازبکستان و مهدی محسن‌نژاد از ایران را شکست داد و به فینال رسید. وی در فینال کنیچیرو فومیتا از ژاپن را شکست داد و مدال طلا را بدست آورد.


منابع[ویرایش]

  1. «دیتا بانک».
  2. «جدول مسابقات کشتی فرنگی‌جهانی ۲۰۱۸ وزن ۵۵ کیلوگرم».