پرش به محتوا

الله‌آباد (اقلید)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
الله‌آباد (اقلید)
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانفارس
شهرستاناقلید
بخشبخش حسن‌آباد
دهستانحسن‌آباد (اقلید)
مردم
جمعیت۲۴۳ نفر

الله‌آباد (اقلید)، روستایی از توابع بخش حسن‌آباد شهرستان اقلید در استان فارس ایران است. این روستا پیش از انقلاب با نام ایل آباد و سپس اله اباد شناخته می شد که پس از انقلاب به الله اباد تغییر نام یافت . ساکنان این روستا پیش از انقلاب ساکن قلعه ی تاریخی شهرآشوب بودند که باساخت کهنه قلعه (قلعه کهنه) به این روستا کوچ کردند و سپس ینگی قلعه (قلعه ی نو ) را ساختند که از قلعه ی کهنه فقط تپه و خرابه ی دیوار ها باقی مانده است . نقل است که پیش از شکل گیری قلعه ی بزرگ ، عشایر و ایلات رهگذر ، مرده های خود را در تپه ی این قلعه به خاک می سپردند که به نقل از بزرگانی که زمان ساخت قلعه را به یاد داشتند ، آثار و قطعات استخوان و جمجمه از دل خاک بیرون می آمد . این روستا پیش از انقلاب دارای یک دبستان به نام دبستان دولتی اله آباد و یک گرمابه ی عمومی سنگی بود که آثار گرمابه هنوز پابرجاست . زبان مردم این روستا ترکی و ازایل بزرگ قشقایی و طایفه ی فارسیمدان و تیره قرمشاملو هستند که خاستگاه آن ها منطقه ی هنا و پادنا می باشد که از گذشته های دور بر اثر اختلافات یا جست جوی مکانی بهتر برای زندگی ، به این مکان کوچ و ساکن شده اند . این روستا از شمال به رشته کوه های زاگرس ، از شرق به روستای شهرآشوب ، از غرب وجنوب غربی به روستاهای اردلی ، جعفرآباد و شهر حسن آباد و ازجنوب به روستای انگکبان محدود می شود . بین روستای اله آباد و شهرآشوب ، تپه ای قدیمی در کنار راه آسفالته اقلید به مرودشت قرار دارد که به کره یال (تپه ی گرد ) معروف است و بنا به گفته ی اهالی قدیمی محل ، شاه نشین و دارای عمارت و آبادی بوده و زیر این تپه چشمه ی آب روان در سال های پرباران و برف ، روان بوده که به چشمه باشی (سرچشمه)معروف است . در سال های اوایل انقلاب قطعه ستون سنگی در کنار قبرستان روستا افتاده بود که اهالی به آن رستم آغاجی (چوبدست رستم )معروف بود و شوربختانه دیگر از آن اثری نیست .

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان حسن‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۴۳ نفر (۶۷خانوار) بوده‌است.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.