گوست

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
گوست
توسعه‌دهنده(ها)بنیاد گوست
انتشار اولیه۱۴ اکتبر ۲۰۱۳ (۲۰۱۳-10-۱۴)
مخزن
نوشته‌شده باجاوااسکریپت
سیستم‌عاملبین-سکویی
پلت‌فرمنود.جی‌اس
نوعنرم‌افزارهای وب‌نوشت
مجوزMIT[۱]
وبگاهghost.org

گوست (به معنای شبح) یک بستر بازمتن وب‌نویسیِ نوشته شده به زبان جاوا اسکریپت است که تحت مجوز MIT طراحی شده. هدف گوست ساده‌سازی فرایند چاپ و نشر آنلاین برای تک تک وبلاگ نویسان و نشریات آنلاین است.

ایده بستر گوست در نوامبر ۲۰۱۲ در یک پست وبلاگی توسط John O'Nolan مطرح شد و بازتاب آن باعث شد یک نسخه اولیه از آن با همکاری هانا ولف ایجاد شود. اولین نسخه عمومی از گوست که در اکتبر ۲۰۱۳ منتشر شد، توسط یک کمپین موفق کیک‌استارتر تأمین مالی شد. این کمپین در ۱۱ ساعت به هدف ۲۵،۰۰۰ دلاری خود رسید و پس از ۲۹ روز توانست تا ۱۹۶،۳۶۲ دلار کمک مالی به دست آورد.

پلت فرم[ویرایش]

گوست با استفاده از Node.js نوشته شده که یک مفسر سمت سرور جاوااسکریپت بر اساس موتور V8 گوگل است.[۲]

امنیت[ویرایش]

در ۱۴ اردی‌بهشت ۱۳۹۹ (۰۳ مه ۲۰۲۰ م) گوست تایید کرد که هکرها با استفاده از یک آسیب‌پذیری به گوست حمله کرده‌اند. این حمله که شامل تارنمای ghost.org و بلاگ‌های خدمت Ghost Pro می‌شده، باعث نشده اطلاعات حساسی مانند اطلاعات حساب‌های بانکی یا رمزهای کاربران به دست هکرها بیافتد. گوست همچنین تایید کرد که هیچ‌یک از اطلاعات حساس کاربران لو نرفته است.[۳]

منابع[ویرایش]

  1. "The MIT License". Ghost.org. Archived from the original on 29 December 2014. Retrieved 29 December 2014.
  2. "Fancy Node.js-based blogging app Ghost goes live to backers". arstechnica.com. 2013-09-23. Retrieved 2014-01-30.
  3. Winder, Davey. https://www.forbes.com/sites/daveywinder/2020/05/03/ghost-confirms-hack-attack-750000-users-spooked-by-critical-vulnerability/ Forbes. Retrieved 2020-05-15.