حسین کریمان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
حسین کریمان
حسین کریمان
زادهٔ۱۷ آبان ۱۲۹۲
آهار
درگذشت۲۰ آذر ۱۳۷۲ (۸۰ سال)
تهران
آرامگاهقم
محل زندگیتهران
ملیتایرانی
آثارقصران
ری باستان
تهران در گذشته و حال

حسین کریمان (۱۷ آبان ۱۲۹۲-۲۰ آذر ۱۳۷۲)، نویسنده، ادیب، لغت‌شناس، مورخ و جغرافیدان ایرانی بود.[۱][۲]

زندگی‌نامه[ویرایش]

حسین کریمان نویسنده، استاد دانشگاه و ادیب. در سال ۱۲۹۲ خورشیدی در حومهٔ تهران (رودبار قصران) به دنیا آمد. تحصیلات ابتدائی و متوسطه را در تهران به پایان برد. از سال ۱۳۱۵ تدریس خود را در مدارس تهران مانند حافظ، منوچهری، ایمان و اتحاد آغاز کرد. در سال ۱۳۲۴ موفق به دریافت لیسانس در رشته ربان و ادبیات فارسی از دانشسرای عالی شد. در همین سال به قم رفت و تحصیل و تدریس خود را در دبیرستان حکیم نظامی این شهر آغاز کرد. در طول اقامت در قم به فراگیری علوم اسلامی در حوزه علمیه قم پرداخت. در سال ۱۳۳۵ دوره دکتری خود در رشته زبان و ادبیات فارسی را به پایان رساند و از سال ۱۳۳۹ به تدریس در دانشگاه شهید بهشتی (ملی سابق) پرداخت و تا پایان عمر بدان مشغول بود. دکتر حسین کریمان در ۲۰ آذر ۱۳۷۲ در سن هشتاد سالگی به سبب سکتهٔ قلبی درگذشت و در شهر قم به خاک سپرده شد.

آثار[ویرایش]

دکتر کریمان از مؤلفان «دائرةالمعارف تشیع» بود.[۳] از آثار وی: «جغرافیای شهرستان قم»؛ «طبرسی و مجمع البیان»، در دو مجلد؛ «ری باستان»، در دو مجلد؛ «قصران»، در دو مجلد؛ «آثار بازمانده از ری»؛ «تهران در گذشته و حال»؛ «سیره و قیام زید بن علی»؛ «فرهنگ نویسی در ایران»؛ «جغرافیای دره رودبار» و «پژوهشی در شاهنامه» است. علاوه بر اینها بیش از هشتاد مقاله و رساله در موضوعات دینی و علمی و ادبی و تاریخی نوشته‌است.او برای نگارش کتاب سیره و قیام زید بن علی برگزیدهٔ چهارمین دورهٔ کتاب سال ایران شد. [۴]

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. «به بهانه پنجمین سالگرد خاموشی حسین کریمان».
  2. «معرفی مشاهیر». بایگانی‌شده از اصلی در ۳۱ اکتبر ۲۰۱۲.
  3. «شب دائرة المعارف تشیع/ رونمایی از جلد پانزدهم و خاطره گویی اساتید». خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency. ۲۰۱۵-۰۸-۱۷. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۶-۰۲.
  4. «کتاب سال».

منابع[ویرایش]

«به بهانه پنجمین سالگرد خاموشی حسین کریمان». «معرفی مشاهیر». بایگانی‌شده از اصلی در ۳۱ اکتبر ۲۰۱۲.