RIS

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

آرآی‌اس (به انگلیسی: RIS) یک پسوند نام پرونده است که توسط شرکت ریسرچ اینفورمیشن سیستمز [و ۱] گسترش یافته و برای ذخیرهٔ اطلاعات کتاب‌نگاشتی به کار می‌رود.

این قالب در تعدادی از نرم‌افزارهای مدیریت مرجع پشتیبانی می‌شود و بسیاری از کتابخانه‌های دیجیتال همچون آی‌تریپل‌ئی اکسپلور، اسکوپوس، ای‌سی‌ام پورتال، اسکوپ‌مد، ساینس دیرکت و اشپرینگر ساینس+بیزینس مدیا‌ قابلیت برون‌بری اطلاعات کتاب‌نگاشتی‌شان در این قالب را دارا هستند.

قالب[ویرایش]

قالب پرونده به این صورت است که اطلاعات مختلف از جمله نام نویسندگان، عنوان، سال نشر، تاریخ دستیابی و . . . می‌توانند در هر خط ثبت شوند. آغاز هر خط با یک کد شش نویسه‌ای است. برخی از این کدها مخصوص نوع خاصی از منابع هستند و برخی دیگر بین همه مشترکند. کد شش‌نویسه‌ای به این صورت است: <حرف بزرگ یا عدد انگلیسی><حرف بزرگ یا عدد انگلیسی><فاصله><فاصله><خط تیره><فاصله>. (خط تیره با کد انسی ۴۵ است)

اطلاعات الزاماً باید در خطوط جداگانه نوشته شوند و پایان هر خط باید به وسیلهٔ دو نویسهٔ بازگشت به ابتدای خط[و ۲] و سرخط (با کدهای انسی ۱۳ و ۱۰) مشخص شوند.

ترتیب برچسب‌ها[ویرایش]

نخستین برچسب هر پرونده الزاماً باید TY - و پرچسب پایانی ER - , باشد، اما دیگر برچسب‌ها می‌توانند به هر ترتیبی آورده شوند. همچنین برای برچسب‌هایی مانند نویسنده، امکان تکرار برچسب برای هر نویسنده وجود دارد.

برچسب کاربرد توضیحات
TY - نوع منبع نوع منبع خودش به وسیلهٔ حروف اختصاری دیگری مشخص می‌شود و بر نحوهٔ تفسیر موارد بعدی تأثیرگذار است، اگر مقدار مشخص‌شده تعریف نشده باشد، به صورت پیش‌فرض GEN (کلی) در نظر گرفته می‌شود.
A2 - نویسنده دوم نام نویسندگان در قالب نام خانوادگی، نام، پسوند نوشته می‌شود و می‌تواند تا ۲۵۵ نویسه باشد، استفاده از پسوند دلبخواه است
A4 - کمک نویسنده
AB - چکیده
AD - نشانی نویسنده
AN - شماره دستیابی
AU - نویسنده
C1 - سفارشی ۱
CA - برنگاشت
CN - شماره تماس
CY - شهر
DB - نام دادگان
DO - DOI
DP - فراهم‌کننده دادگان
ET - ویرایش
J2 - کوته‌نوشت
KW - کلیدواژه‌ها هر کلیدواژه باید در یک خط جدا بیاید و برچسب جداگانه داشته باشد، تعداد استفاده از این برچسب در یک پرونده نامحدود است
L1 - پرونده‌های پیوست
L4 - نمودار
LA - زبان
LB - برچسب
M1 - شماره
M3 - نوع اثر
N1 - یادداشت‌ها
NV - شمار سری‌ها
OP - انتشار اصلی
PB - ناشر
PY - سال سال یک عدد چهاررقمی است و برای سال‌های پیش از ۱۰۰۰ یک صفر در ابتدا استفاده می‌شود
RI - مورد بازبینی‌شده
RN - یادداشت‌های تحقیقی
RP - وضعیت بازچاپ باید قالب مشخصی داشته باشد
SE - نسخه
SN - شابک
SP - صفحه‌ها
ST - عنوان کوتاه
T2 - عنوان فرهنگ‌نامه‌ای
TA - نویسندهٔ ترجمه
TI - عنوان
TT - عنوان ترجمه‌شده
UR - نشانی وب محتوای این بخش محدودیتی از نظر اندازه ندارد، به غیر از امکان استفاده از چندین برچسب UR، امکان آوردن همگی در یک خط و جداکردن آن‌ها با ; نیز وجود دارد
VL - سری
Y2 - تاریخ دستیابی تاریخ‌ها در قالب س‌س‌س‌س/م‌م/رر/اطلاعات دیگر نوشته می‌شوند، مشخص‌کردن ماه و روز اختیاری است ولی استفاده از «/» اجباریست، مگر اینکه موارد بعدی همگی خالی باشند
ER - {چشم‌پوشی}

جستارهای وابسته[ویرایش]

واژه‌نامه[ویرایش]

  1. Research Information Systems
  2. carriage return

منابع[ویرایش]

  • ""RIS" Format Documentation" (به انگلیسی). The Thomson Corporation. Retrieved 08-]Oct-2013. {{cite web}}: Check date values in: |تاریخ بازبینی= (help)
  • Wikipedia contributors, "RIS (file format)," Wikipedia, The Free Encyclopedia, http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=RIS_(file_format)&oldid=546835849 (accessed October 8, 2013).