جی ارلی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از Jay Earley)

جی ارلی دانشمند کامپیوتر و روانشناس آمریکایی و نظریه پرداز روانشناختی و اجتماعی است. ایشان دارای دو مدرک دکترا در رشته‌های کامپیوتر و روانشناسی هستند. ایشان رشته کامپیوتر را در کارنگی ملون خوانده‌اند و عضویت در هیئت علمی دانشگاه برکلی در کالیفرنیا را در سابقه خود دارند[۱]. همچنین مقالات متعددی در رشته کامپیوتر منتشر کرده‌اند[۲]. وی تجزیه کننده ارلی را در اوایل حرفه خود در علوم کامپیوتر اختراع کرده‌اند. [۳] [۴] او سپس تبدیل به یک روانشناس بالینی با تخصص در گروه درمانی و سیستم های داخلی خانواده درمانی (IFS) ، از جمله کار با منتقد درونی شد . دکتر جی ارلی، یک سیستم شخصیت موسوم به سیستم الگو و همچنین یک وب اپلیکیشن با نام سفر خود درمانی را برای درمان روانشناختی و تغییر رفتار ایجاد کرده است. [نیازمند منبع] ایشان حدود نیم قرن تجربه رواندرمانگری دارند. جی ارلی هم به تدریس مدل IFS به قشر عمومی برای خود درمانی اشتغال دارند و هم دوره‌های تخصصی را برای تربیت رواندرمانگران ارائه می‌کنند. دکتر ارلی، به تدریس و نوشتن ساده مفاهیم پیچیده روانشناختی و تکنیکهای درمانی شناخته شده است. علاوه بر این، ایشان مبدع یک مدل روانشناختی به نام مدل سیستم الگو[۵] هستند که روشی است برای فهم بخش‌های روان انسان، رفتار و ظرفیتهای سالم، پویایی درونی و مشکلات زیربنایی روانی. همچنین این مدل برای کشیدن نقشه روان یک فرد، درک نحوه رفتار افراد و ارتباطشان با دیگران و هدایت فرآیند درمانی IFS هم کاربرد دارد.

منابع[ویرایش]

  1. "Self Capacities". www.selfcapacities.com (به انگلیسی). Retrieved 2023-12-06.
  2. https://dl.acm.org/profile/81100364517
  3. Earley, Jay (1968). An Efficient Context-Free Parsing Algorithm (PDF). Carnegie-Mellon Dissertation. Archived from the original (PDF) on 22 September 2017. Retrieved 3 September 2020.
  4. Earley, Jay (1970), "An efficient context-free parsing algorithm", Communications of the ACM, 13 (2): 94–102, doi:10.1145/362007.362035
  5. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۴ مارس ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲۳ فوریه ۲۰۲۱.