پرش به محتوا

گونه‌های تفنگ ای‌آر-۱۵

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

تفنگ سبک AR-15 یک تفنگ نیمه خودکار سبک وزن است که بر اساس یا شبیه به طرح کلت AR-15 است. مدل Colt ویژگی آتش انتخابی سلف خود، ArmaLite AR-15 اصلی را حذف کرد، که خود مشتق کوچک شده ای از طراحی AR-10 توسط یوجین استونر بود. ارتباط نزدیکی با تفنگ M16 نظامی دارد.

تفنگ‌های سبک AR-15 در اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند و بسته به سازنده، امکانات مختلفی دارند.

پس از اینکه ارتش طرح را به نفع M14 رد کرد، ArmaLite پتنت و علائم تجاری هر دو را به شرکت تولید Colt در سال 1959 فروخت. پس از انقضای بیشتر پتنت های Colt AR-15 در سال 1977، بسیاری از سازندگان سلاح گرم شروع به تولید نسخه هایی از این تفنگ با نام های مختلف کردند. در حالی که اختراعات منقضی شده‌اند، Colt علامت تجاری را با نام AR-15 حفظ کرده است و تنها سازنده‌ای است که می‌تواند اسلحه‌های گرم خود را اینگونه برچسب‌گذاری کند.

از سال 1994 تا 2004، ممنوعیت تسلیحات تهاجمی فدرال، فروش کلت AR-15 و برخی از مشتقات آن را در ایالات متحده محدود کرد، اگرچه بر تفنگ‌هایی با ویژگی‌های فهرست‌شده کمتر تأثیری نداشت. پس از اینکه عبارت "تفنگ های ورزشی مدرن" که مترادف با سبک AR-15 استفاده می شود، در سال 2009 توسط بنیاد ملی ورزش تیراندازی ایالات متحده (NSSF)، یک انجمن تجارت اسلحه گرم ابداع شد، به سرعت توسط بسیاری از صنعت مورد استفاده قرار گرفت. بر اساس گزارش نیویورک تایمز، با شروع دهه 2010، تفنگ‌های سبک AR-15 به یکی از «محبوب‌ترین و شرم‌آورترین تفنگ‌ها» در ایالات متحده تبدیل شدند. این تفنگ‌ها تا حدی به دلیل استفاده از آن‌ها در تیراندازی‌های دسته جمعی بدنام شده‌اند. محبوبیت آن‌ها که توسط انجمن ملی تفنگ آمریکا به عنوان «تفنگ آمریکا» تبلیغ می‌شود، تا حدی به محدودیت‌های فعال یا پیشنهادهایی برای ممنوعیت یا محدود کردن آن‌ها نسبت داده می‌شود. بنابراین، آنها نمادی هستند که در خط مقدم بحث درباره کنترل اسلحه ایالات متحده قرار دارند.

منابع[ویرایش]