کونیگزگ

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کونیگزگ اتوموتیو ای‌بی
نوعاکتیه‌بولاگ (آبه)
صنعتصنعت خودروسازی
بنا نهاده۱۹۹۴؛ ۳۰ سال پیش (۱۹۹۴-خطا: زمان نامعتبر}})[۱]
بنیانگذارانکریستین ون کونیگزگ
دفتر مرکزیانگلهولم، اسکونه، سوئد
افراد کلیدیکریستین ون کونیگزگ (CEO)
محصولاتخودروی اسپورت
مشاوره‌های مهندسی
مالککریستین ون کونیگزگ
تعداد کارکنان~۴۰۰ (فوریه ۲۰۲۱)[۲]
منابع / پانوشت‌ها
[۳][۲]

کونیگزگ اتوموتیو ای‌بی (به انگلیسی: Koenigsegg Automotive AB; سوئدی: [ˈkø̌:nɪɡsɛɡ] (دربارهٔ این پرونده شنیدن)) یک شرکت سوئدی تولیدکننده خودروهای اسپورت با کارایی بالا مستقر در انگلهولم، شهرستان اسکونه، سوئد است.

این شرکت سوئدی شهرت جهانی را در سال ۲۰۰۶ و پس از ساخت خودروی سی‌سی‌اکس بدست آورد. خودرویی تماماً دست‌ساز که شتاب صفر تا صد سرسام‌آور ۳٫۲ ثانیه‌ای آن بسیاری از رقبا را کنار زد. از این خودرو تنها ۲۹ دستگاه ساخته شد که همانند دیگر محصولات کونیگزگ تمامی آن‌ها دست‌ساز بودند.

محصولات این شرکت سوئدی به شتاب بالا، پایداری باورنکردنی و فرمان‌پذیری خارق‌العاده شهرت دارند. یکی از ساخته‌های این شرکت سوئدی یعنی کونیگزگ یک:۱ که تنها ۷ دستگاه از آن ساخته شد می‌تواند تنها در عرض ۲۰ ثانیه به سرعت ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. در ژوئیه ۲۰۱۵ این خودرو توانست در عرض ۱۱٫۹ ثانیه سرعت خود را به ۳۰۰ کیلومتر برساند و به لطف دیسک‌های ترمز عظیم‌الجثه خود تنها پس ۱۷٫۹۵ ثانیه به حال سکون بازگشت. بدین ترتیب رکورد جهانی ۰ تا ۳۰۰ و ۳۰۰ تا صفر کیلومتر بر ساعت با دیگر توسط این خودرو شکسته شد.[۴] رکوردی که در کتاب رکوردهای جهانی گینس به نام کونیگزگ ثبت شده‌است.

این خودرو توانست رکورد سرعت بوگاتی ویرون را بشکند ولی شرکت بوگاتی قول داد تا در سال بعد، با خودروی جدید خود بوگاتی شیرون رکورد جدیدی به ثبت برساند. مدل کونیگزگ جمرا قادر است صفر تا صد را در ۱٫۹ ثانیه به ثبت برساند.[۵] جدیدترین مدل این شرکت کونیگزگ جسکو است که برطبق ادعای کونیگزگ توانایی رسیدن به ۵۰۰ کیلومتر بر ساعت را دارد.[۶]

منابع[ویرایش]

  1. "Official Web site of the Swedish super sports car manufacturer". Koenigsegg. Archived from the original on 2010-01-02. Retrieved 2010-04-17.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ "Koenigsegg – The Company". Koenigsegg. 2021-02-27. Archived from the original on 2021-02-27. Retrieved 2021-06-09. خطای یادکرد: برچسب <ref> نامعتبر؛ نام «KoenigseggCompany» چندین بار با محتوای متفاوت تعریف شده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  3. "Official Web site of the Swedish super sports car manufacturer". Koenigsegg. Archived from the original on 2010-01-02. Retrieved 2010-04-17.
  4. «رکورد خارق‌العاده 0-300-0 برای کونیگ‌زگ وان:1 | مجله پدال». دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۸-۱۴.
  5. "Koenigsegg Gemera's 600bhp triple heard in new testing video". Auto Express (به انگلیسی). Retrieved 2022-08-18.
  6. «کوئنیگزگ جسکو با ۱۵۷۸ اسب بخار قدرت و سرعت بیش از ۵۰۰ کیلومتر بر ساعت تولید شد». دیجیاتو. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۸-۱۴.

پیوند به بیرون[ویرایش]