پرش به محتوا

پیش‌نویس:نظرخواهی/اصلاح وپ:عدم فعالیت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

طبق نسخهٔ فعلی وپ:عدم فعالیت اگر مدیری برای ۳۶۵ روز «فعالیتی نداشت» می‌توان به وی یک مهلت سی روزه داد تا به ویکی برگردد و اگر پاسخی نداد می‌توان درخواست عزل وی به دلیل عدم فعالیت را داد. این سیاست تا کنون منجر به عزل دو مدیر شده‌است؛ یکی کاربر:روزبه که در مهلت مذکور پاسخ نداد، و دیگری کاربر:Pouyana که در مهلت مذکور پاسخ داد اما گفت که مایل نیست دسترسی‌اش را حفظ کند.

اما همین سیاست توسط برخی مدیران دیگر به صورت مرزی دور زده می‌شود. همهٔ این مدیران البته عزیز دل هستند و در گذشته تأثیرات بسیار مثبتی بر دانشنامه گذاشته‌اند. اگر هم الآن که توان فعالیت مستمر ندارند دسترسی را پس بدهند، بعدها اگر امکان فعالیت مستمر برایشان حاصل شد طبق وپ:بازمدیر می‌توانند دسترسی را بدون نظرخواهی پس بگیرند. اما چنین نمی‌کنند و هر سال با چند تا ویرایش و چند تا حذف و انتقال در یک یا دو هفتهٔ پایان مهلتشان شرط فعالیت را به ظاهر برآورده می‌کنند.

در نظرخواهی اولیه در وپ:اجرایی اکثر کاربران با خلع مدیران از طریق نظرخواهی به دلیل عدم فعالیت مخالف بودند منتها موافق اصلاح سیاست هستند؛ هدف این نظرخواهی اصلاح وپ:عدم فعالیت است، متن فعلی چنین است:

«اگر مدیر یا دیوانسالاری بیش از یک سال (معادل ۳۶۵ روز) فعالیتی نداشت، می‌توان اختیارات مدیریتی را از وی بازپس گرفت. بدین منظور، ابتدا می‌باید در صفحهٔ بحث کاربری‌اش پیغامی برای وی گذاشت، و همچنین درصورت فعال بودن پست الکترونیک، با وی از این طریق هم تماس گرفت. اگر بعد از این کار، مدیر یا دیوانسالار ظرف مدت ۳۰ روز پاسخ نداد می‌توان درخواستی برای برکناری وی در تابلوی اعلانات دیوانسالاران[۲] یا فراویکی[۳] داد.

کسب دوبارهٔ اختیارت مدیریتی توسط کاربر برکنارشده بنابر روال معمول (نظرخواهی) بلامانع خواهد بود.»

پیشنهاد اول: عدم تغییر سیاست[ویرایش]

موافق[ویرایش]

مخالف[ویرایش]

نظرات[ویرایش]

پیشنهاد دوم: کاهش دوره عدم فعالیت به شش ماه[ویرایش]

  • اگر مدیری یا دیوانسالاری یک سال شش ماه (معادل ۳۶۵ روز ۱۸۰ روز) فعالیتی نداشت، می‌توان اختیارات مدیریتی را از وی بازپس گرفت.

موافق[ویرایش]

مخالف[ویرایش]

نظرات[ویرایش]

پیشنهاد سوم: محدود کردن تعریف فعالیت به فعالیت‌های مدیرانه[ویرایش]

  • اگر مدیر یا دیوانسالاری بیش از یک سال (معادل ۳۶۵ روز) فعالیتی فعالیت مدیرانه نداشت، می‌توان اختیارات مدیریتی را از وی بازپس گرفت.
  • فعالیت مدیرانه شامل مواردی است که در en:WP:MOPRIGHTS آمده‌است و نیازمند دسترسی مدیریت است. سایر فعالیت‌هایی که عرفاً توسط مدیران انجام می‌شود (مثل جمع‌بندی نظرخواهی‌ها) لحاظ میشود.

موافق[ویرایش]

مخالف[ویرایش]

نظرات[ویرایش]

پیشنهاد چهارم: فعالیت مستمر[ویرایش]

اضافه شدن متن زیر به وپ:عدم فعالیت:

  • اگر مدیری در مهلت ۳۰ روزه پاسخ داد و در ویکی فعالیتی مدیریتی کرد، انتظار می‌رود که بازگشتش در ویکی مستمر باشد.

موافق[ویرایش]

مخالف[ویرایش]

نظرات[ویرایش]