پیش‌نویس:اسکلروکرونولوژی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

اسکلروکرونولوژی مطالعه تغییرات فیزیکی و شیمیایی در بافت‌های سخت موجودات زنده‌ای است که به صورت افزایشی رشد می‌کنند و به بررسی شرایط زمانی که در آن تشکیل شده‌اند می‌پردازد. اسکلروکرونولوژی عمدتا بر الگوهای رشد متمرکز است که نشان‌دهندۀ افزایش سالانه، ماهانه، دو هفته‌ای، جزر و مدی، روزانه و زیر روزانه است که تحت تأثیر تعداد زیادی از ضربان سازهای محیطی و نجومی قرار دارند. نمونه‌های آشنا عبارتند از رسوب‌گذاری نوارهای رشد روزانه در اسکلت‌های مرجانی یا حلقه‌های رشد سالانه در پوستۀ نرم‌تنان. اسکلروکرونولوژی مشابه گاهنگاری درختی ( dendrochronology) است، و به همان اندازه، در صدد استنباط صفات تاریخ زندگی جاندار و همچنین بازسازی سوابق تغییرات محیطی و آب و هوایی از طریق مکان و زمان است [۱].

کاربرد اسکلروکرونولوژی در علوم باستان‌شناختی[ویرایش]

در واقع اسکلروکرونولوژی یکی از روش‌های بررسی آب‌وهواشناسی است که در باستان‌شناسی محیطی کاربرد فراوانی دارد. برای مثال در ایران از روش‌های اسکلروکرونولوژی برای ارائه الگوی بازسازی شرایط آب و هوایی خلیج فارس در قالب پایان‌نامه کارشناسی ارشد باستان‌سنجی توسط سالار یزدان‌بخش به راهنمایی دکتر علیرضا کوچکزایی و دکتر محسن محمدی آچاچلویی استفاده شده است [۲].

  1. کوچکزایی, علیرضا, یزدانبخش, سالار, و محمدی آچاچلویی, محسن. (1400). مروری بر مطالعات اسکلروکرونولوژی صدف‌ها به منظور بازسازی شرایط آب‌وهوایی: الگوی رشد و سنجش نسبت ایزوتوپ‌های پایدار اکسیژن. دو فصلنامه کواترنری ایران, 7(3 و 4), 1024-1052. https://www.researchgate.net/profile/Alireza-Koochakzaei/publication/362699133_Review_of_sclerochronological_studies_of_seashells_to_regenerate_climatic_conditions_Growth_pattern_and_measurement_of_stable_oxygen_isotope_ratio/inline/jsViewer/630b8c0cacd814437fe2a061?inViewer=1&pdfJsDownload=1&origin=publication_detail&previewAsPdf=false
  2. https://civilica.com/p/467285/