پیش‌نویس:اخلاق کمی سازی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

"این مقاله در حال ترجمه از ویکی انگلیسی است لطفا حذف نشود."

اخلاق کمی سازی مطالعه مسائل اخلاقی مرتبط با شکلهای مختلف کمیت مرئی یا نامرئی است. اینها می‌توانند شامل الگوریتم‌ها ، معیارها/ شاخص‌ها ، مدل‌سازی آماری و ریاضی باشند [۱] همانطور که در بررسی جنبه‌های مختلف جامعه‌شناسی کمی‌سازی اشاره شد. [۲]

با توجه به نظر اسپلند و استیونز [۳] اخلاق کمیت به شکل طبیعی از جامعه شناسی کمی سازی منشاء می گیرد، به ویژه در عصری که انتظار میرود دموکراسی، شایستگی، مشارکت، مسئولیت پذیری و حتی «انصاف» به بهترین وجه از طریق اعداد کشف و نگهداری می شود. . تئودور ام. پورتر [۴] در اثر کلاسیک خود به نام اعتماد به اعداد اشاره می کند که چگونه اعداد نیاز به واقعی بودن کمی را برآورده می کنند، و ممکن است برای این امر توسط بوروکراسی ها یا نهادها برای کسب مشروعیت و جایگاه محکم شناختی استفاده شود.

برای سارین و همکاران، [۵] مسائل اخلاقی زمانی به وجود می‌آیند که بازیگران اجتماعی ممکن است با روشن کردن جنبه‌هایی که می‌توانند از نظر اجتماعی مشروعیت داشته باشند، از کمیت‌سازی سوء استفاده کنند، در حالی که جنبه‌هایی را که نمی‌توانند مشروعیت بخشند، مبهم می‌سازند. به عنوان مثال، یک سرشماری با کمک هوش مصنوعی در هند ( Aadhaar ) ممکن است ظاهراً مشروعیت دولت را افزایش دهد، در حالی که در عین حال شهروندان اقلیت را نامرئی کند. [۵]

  1. A. Saltelli, “Ethics of quantification or quantification of ethics?,” Futures, vol. 116, 2020.
  2. E. Popp Berman and D. Hirschman, “The Sociology of Quantification: Where Are We Now?,” Contemp. Sociol., vol. 47, no. 3, pp. 257–266, 2018.
  3. W. N. Espeland and M. L. Stevens, “A sociology of quantification,” Eur. J. Sociol., vol. 49, no. 3, pp. 401–436, 2008.
  4. T. M. Porter, Trust in Numbers: The Pursuit of Objectivity in Science and Public Life. Princeton University Press, 1995.
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ S. Sareen, K. Rommetveit, and A. Saltelli, “Ethics of Quantification: Illumination, Obfuscation and Performative Legitimation,” Humanities and Social Sciences Communications 6, 1–5.