پیرزنی که تمام قوانین را زیر پا گذاشت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پیرزنی که تمام قوانین را زیر پا گذاشت
نویسنده(ها)کترینا اینگلمن سوندبرگ
عنوان اصلیDen lilla gamla damen som brot mot alla regler
برگرداننده(ها)کیهان بهمنی
کشورسوئد
مکان ناشر فارسی: ایران، تهران
موضوع(ها)داستان های سوئدی-قرن ۲۱ م.
گونه(های) ادبیرمان
تاریخ نشر
۲۰۱۲
تاریخ نشر فارسی: ۱۳۹۵
گونه رسانهچاپی
شمار صفحات۴۸۰ صفحه
‭۸۳۹/۷۳۸‬
کتابخانه کنگره‏‫PT۹۸۷۷/۱۲‭‬ ‭/ی۹‭پ۹ ۱۳۹۵‬

پیرزنی که تمام قوانین را زیر پا گذاشت (به انگلیسی: The little old lady who broke all the rules) و با عنوان اصلی (Den lilla gamla damen som brot mot alla regler) رمانی است نوشتهٔ کترینا اینگلمن سوندبرگ، نویسندهٔ سوئدی که در سال ۲۰۱۲، منتشر شد.

خلاصه داستان[ویرایش]

مارتا اندرسون، هفتاد و نه ساله رؤیای فرار از آسایشگاه و سرقت از بانک را در سر می‌پروراند. پیرزن که به هیچ وجه قصد ندارد باقی عمر خود را بر روی یک صندلی راحتی در گوشه ای از آسایشگاه بگذراند، تصمیم می‌گیرد به جای این کار، زندگی پرهیجانی را برای خود بسازد. بدین ترتیب او به همراه چهار دوست قدیمی خود دست به کار می‌شود. اعضاء این گروه پنج نفره که به باند بازنشسته‌ها معروف است، در ابتدا در برابر قوانین سخت گیرانهٔ آسایشگاه شورش می‌کنند. اعتراض اولیه گروه به ساعت خواب و غذایی است که در ظروف پلاستیکی به آنها داده می‌شود. با بالا رفتن جرأت گروه، اعضاء باند تصمیم می‌گیرند با نقشه ای دقیق ابتدا از آسایشگاه فرار کنند و در مکانی بهتر در استهکلم ساکن شوند. قدم بعدی اعضاء این گروه نیز این است که وارد جرگهٔ تبهکاران حرفه ای شوند.

نویسنده[ویرایش]

کاترینا (کترینا) اینگلمن سوند برگ (سوندبری)، نویسندهٔ سوئدی متولد سال ۱۹۴۸، یکی از محبوب‌ترین نویسندگان ادبیات عامه پسند تاریخی در این کشور است. سوند برگ که هجده اثر داستانی را در کارنامه ادبی خود ثبت کرده‌است، تحصیل کردۀ رشتۀ تاریخ هنر است و بیشتر عمر خود را صرف باستان شناسی دریایی و موزه کرده است. سوند برگ داستان های خود را با محوریت زندگی و تاریخ وایکینگ ها نوشته است. از جمله مشهورترین آثار او نقرۀ وایکینگ ها (۱۹۹۷) و طلای وایکینگ ها (۱۹۹۹) است که در مجموع تاکنون نود هزار جلد فروش داشته اند. فعالیت در این ژانر سبب شد تا سوندبرگ در سال ۱۹۹۹ جایزۀ ادبی وایدینگ را به خاطر نگارش رمان های تاریخی عامه پسند بدست آورد. مشهورترین اثر او پیرزنی که تمام قوانین را زیر پا گذاشت، پس از انتشار در سال ۲۰۱۲ به سرعت مبدل به اثری پرفروش شد و در مدتی کوتاه به هفده زبان ترجمه شد. موفقیت کتاب سبب شد نویسنده رمانی دیگر در ادامه این داستان بنویسد که این اثر نیز در سال ۲۰۱۴ با عنوان پیرزن دوباره شانس می آورد منتشر شد.

استقبال خوانندگان از جلد دوم، باردیگر خانم سوندبرگ راواداشت تا سومین قسمت این رمان را در سال ۲۰۱۷، با عنوان پیرزن دوباره قانون‌شکنی می‌کند منتشر کند.[۱]

منابع[ویرایش]

  1. «پیرزن دوباره قانون‌شکنی می‌کند». نشر آموت. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۲-۰۴.