ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های برگزیده/رآکتور شیمیایی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بحث زیر پایان یافته‌است و به‌زودی بایگانی خواهد شد.
برگزیده شد

Gire 3pich2005 (بحث) ‏۹ مهٔ ۲۰۱۳، ساعت ۱۹:۰۶ (UTC)[پاسخ]

رآکتور شیمیایی

رآکتور شیمیایی (ویرایشتاریخچهبحثپی‌گیری)

نامزدکننده: قلی زادگان (بحثمشارکت‌ها) ‏۱۴ مارس ۲۰۱۳، ساعت ۰۹:۰۲ (UTC)[پاسخ]

گیر ۳پیچ I
با سلام. از مقاله خوبی که تدوین نمودید سپاسگزارم. قبل از اینکه این مقاله خوب را بخونم، چند نکته در نگاه اول نظرم را جلب کرد:
  • این است که بی‌جهت بخش جستارهای وابسته را شلوغ کردید. زمانی که ما در متن یک کلمه یا عبارت را حتی فقط یکبار لینک کرده‌ایم، دیگر حق نداریم آن را مجددا در بخش جستارهای وابسته مجددا ذکر کنیم؛ هرچند که به نظر ما خیلی هم مهم باشد. پس لطفا بخش جستارهای وابسته را سبک کنید و فقط مقالاتی که در متن از آنها نامی برده نشده باقی بمانند.
  • دوم اینکه در تاپیک واژه‌نامه، موردهای سوم و چهارم که معادل انگلیسی عبارات موجود در متن نیست که! پس عنوان تاپیک نقض شده است. یا باید دو مورد سوم و چهارم را حذف کرد! یا عنوان تاپیک را از واژه‌نامه به یادداشت‌ها تغییر دهید که عنوانی کلی می‌باشد.
  • لطفا معمولاهای موجود در متن را با افزودن تنوین اصلاح کنید.
  • نگاهی به متن انداختم ولی در مورد کاربرد راکتورهای شیمیایی در صنعت و اینکه چه صنایعی از اینها بهره می‌برند چیزی به چشمم نخورد. البته در آن جدول چیزهایی ذکر کردید ولی هم کم است و بیشتر به درد خود بچه‌های شیمی می‌خورد. من بیشتر دنبال ساخت یک تاپیک با چنین مضمونی و ذکر چندین کاربرد مهم و چه بهتر که در علوم نوین هستم.
  • در مورد تاریخچه استفاده از این دستاه‌ها و سیر تکامل آنها باید اطلاعاتی موجود باشد. آیا راکتورهای شیمیایی هم مثل جنگنده‌ها دارای نسل‌بندی هستند؟

فعلاً تا زمان خواندن دقیقتر مورد دیگری به چشمم نمیاد. موفق باشید.Gire 3pich2005 (بحث) ‏۱۸ مارس ۲۰۱۳، ساعت ۲۱:۲۶ (UTC)[پاسخ]

  1. موارد ویرایشی اصلاح شد.
  2. در مورد کاربرد راکتورها فکر کنم متن را با دقت مطالعه نکردید. چون هم در جدول به طور مفصل در موردش گفتم و هم در متن. مثلا مثال کراکینگ سیال بستر برای راکتورهای سیال بستر، راکتورهای ثابت بستر برای تصفیه خروجی کارخانه‌ها، راکتورهای بچ در صنایع داروسازی (با ذکر دلایل)، راکتورهای پیوسته در تولید مواد شوینده (با ذکر دلایل)
  3. در مورد تاریخچه هم مطلب معتبر و قابل ارجاعی ندیدن. البته دلیل هم داره. نوع ساده راکتور که همون دیگ و یک همزن از دوران کیمیاگری وجود داشته و مخترع خاصی براش ذکر نشده. اما انواع پیشرفته راکتور امروز زیادن و بسیار متنوع که هر شرکت سازنده تغییراتی توی اون داده. و البته این اطلاعات عمدتا جز اسرار فنی شرکت هاست و به بیرون درز نمیکنه. برای درک کردن این تنوع مقاله کراکیگ کاتالیزوری سیال بستر رو مطالعه کنید. در این فرآیند از نوعی راکتور سیال بستر استفاده میشه که طی سال‌ها برای این فرآیند دچار تغییر و اصلاحات شده. حالا این همه فرآیند صنعتی رو تصور کنید با ویژگی‌های خاص خودش. در نتیجه ذکر تاریخچه چندان ممکن نیست. تنها دسته بندی بر اساس خواص کلی امکان پذیره که تو متن هم ذکر کردم.

قلی زادگان (بحث) ‏۱۹ مارس ۲۰۱۳، ساعت ۱۷:۴۷ (UTC)[پاسخ]

سلام مجدد. پانویس ۱۷ و ۳۲ له نمی‌شوند. در ضمن کلمه معمولاً همچنان بدون تنوین نصب دیده می‌‍شود.Gire 3pich2005 (بحث) ‏۲۱ مارس ۲۰۱۳، ساعت ۲۱:۴۹ (UTC)[پاسخ]
پیرامون فرمول نویسی
  • درود. دیدم که در متن نوشتار از <math></math> استفاده کرده بودید. نمی‌دانم اینجا رهنمودی در این مورد داریم یا نه. اما در ویکی‌پدیای انگلیسی رسم بر این است که از <math></math> در متن استفاده نمی‌کنند. چرا که این برچسب خود به خود فرمول را درشت و متن را نازیبا می‌کند. از <math></math> فقط برای فرمول‌های پیچیده‌تر که خارج از متن اصلی و در خطی جداگانه قرار می‌گیرند استفاده می‌شود. شما نوشتار گروه را در ویکی انگلیسی ببینید. این نوشتار یک نوشتار برگزیده است. دقت کنید که هیچ جا در متن از این برچسب استفاده نشده. کاری که شما باید انجام بدهید این است که تمام نمادها را به صورت ایتالیک بنویسید مثلا به جای بنویسید P. برای بسیاری از موارد هم نیازی به آن برچسب نیست مثلا در آغاز نوشتار به جای () بنویسید (C۱,C۲,C۳,... ,Cn) یا مثلا به‌جای بنویسید: A → B خوبی این روش‌ها این است که هم می‌توان از اعداد فارسی استفاده کرد و هم با متن اصلی سازگاری بیشتری دارد و متن را نازیبا نمی‌کند. MRG90 (گپ) ‏۲۹ مارس ۲۰۱۳، ساعت ۰۷:۰۲ (UTC)[پاسخ]
  • نازیبا بودن یا نبودن مسئله سلیقه‌ای و معیار نیست. به نظر من خیلی زیباست اصلا به دلیل برجسته ترشدن من مخصوصا از این روش استفاده کردم وگرنه اول همون طور بود. ضمنا ویکی انگلیسی برای ما سند یا حجت نیست. ما مستقل از انگلیسی هستیم. قلی زادگان (بحث) ‏۲۹ مارس ۲۰۱۳، ساعت ۰۸:۵۲ (UTC)[پاسخ]
بنده با MRG90 موافقم، استفاده از تگ‌های math باعث می‌شود صفحه دیرتر لود شده و ساختار آن پیچیده‌تر شود. بهتر است تا آنجا که می‌توان ساده‌سازی کرد. ●مـهـران گفتمان‏۳۱ مارس ۲۰۱۳، ساعت ۰۴:۲۰ (UTC)[پاسخ]
گیر ۳پیچ II

سلام مجدد. مقاله را به دقت خواندم و مواردی به چشمم آمد که گوشزد می‌کنم:

  • در همان خط اول مقاله از اصطلاح وسیله برای معرفی راکتور استفاده کردید. در حالی که بنده معتقدم راکتور یک وسیله مثل اتو یا آبمیوه‌گیری نیست.(device-instrument) بلکه بهتر است آن را «تجهیزات» (equipments) بنامیم چون مجموعه‌ای از چند وسیله است که به صورت هماهنگ کار می‌کنند تا فرایند شیمیایی مورد نظر انجام گیرد. اگر شما عبارت بهتر هم برای نامیدن آن سراغ دارید، مطرح کنید.
  • در متن مقاله بعضی جاها از کلمه راکتور استفاده کردید و بعضی جاها از رآکتور. لطفا جهت فرهنگ‌سازی که یکی از وظایف دانشنامه ویکیپدیا است، تنها از یکی از این دو صورت که صحیحتر است استفاده نمایید.
  • در بخش مقدمه عنوان کردید که از راکتورها در بخش صنعت استفاده می‌شود ولی مثالی نزدید. لازم است یکی دو مثال در همان خط ششم بیفزایید. مثلا بنویسید: برای مصارف صنعتی همچچون...
  • اولین پاراگراف تاپیک مفاهیم واکنش‌های شیمیایی فاقد منبع است. حتماً منبعی برای آن بیفزایید.
  • توجه شما را جلب می‌کنم به این مهم که همه اطلاعات این مقاله باید به طور مستقیم به راکتور شیمیایی مرتبط باشد. شما در پاراگراف اول تاپیک «مفاهیم واکنش‌های شیمیایی» و همچنین زیرتاپیک «ترمودینامیک شیمیایی» چگونگی این موضوع را بیان کردید ولی در زیرتاپیک «سینتیک واکنش» آمدید صرفاً اطلاعاتی در مورد سینتیک واکنش ارائه دادید بدون اینکه تاثیر چگونگی انجام شدن آن را در طراحی راکتور شیمیایی عنوان کنید. مثلا باید بگویید اگر سنیتیک فلان گونه باشد، راکتور باید این ویژگی/طراحی را داشته باشد و یا برای واکنشهایی با سینتیک فلان، فلان راکتورهایی استفاده می‌شود و الی آخر. اگر نمی‌توان ارتباطی مستقیم بین اطلاعات یک تاپیک یا پاراگراف با موضوع اصلی مقاله برقرار کرد، آن تاپیک یا پاراگراف می‌بایست حذف شود و تنها با ذکر آن اطلاعات در قالب مقاله دختر یا مادر، از کنار موضوع رد شد! پس لطفاً در این تایپک جمله‌هایی که رابط بین علم سنیتیک واکنش و راکتور شیمیایی هستند بیفزایید.
  • با توجه به اینکه مقاله کاتالیزور موجود است و بازدارنده در مقابل آن است و مقاله Reaction inhibitor در ویکی انگلیسی موجود است، لازم است عبارت بازدارنده را لینک کنید و مقاله‌اش را بسازید.
  • کنترل فرآیندهای پلیمراسیون در راکتور کاربرد دارد -> کنترل فرآیندهای پلیمراسیون در راکتور شیمیایی کاربرد دارد
  • کاتالیزور یا بازدارنده به صورت ثابت در راکتور قرار داشته باشد ->کاتالیزور یا بازدارنده به صورت ثابت در راکتور شیمیایی قرار داشته باشد
  • به همین ترتیب هرجا که بجای راکتور شیمیایی از کلمه راکتور استفاده کرده‌اید، به راکتور شیمیایی تغییرش دهید.
  • پرونده:Simple FCC.png را در انبار بارگذاری کنید. قبلش حتما سایز توضیحاتی که در تصویر وجود دارد را یک و نیم برابر کنید. description مفصل به دو زبان انگلیسی و فارسی فراموش نشود. نمیدانم چرا در این تصویر اینهمه فلش اضافه دیده می‌شود؟! اگر فلشها زیادی است پاکشان کنید و اگر برای توضیحاتی بوده‌اند، آن توضیحات را به تصویر بیفزایید. با تشکر.
  • واکنش دهنده->واکنش‌دهنده
  • عبارت واکنش‌های سری لینک آبی شود و پیوند میان ویکی فراموش نشود.
  • جمله «راکتورها در اشکال پیوسته و یا بسته، بستر ثابت و یا بستر متلاطم، تحت فشار یا در فشار اتمسفری و یا با اثر کاتالیست و یا بدون اثر کاتالیست طراحی می‌شوند.» اگر بهش دقت کنیم، می‌بینیم راحت ۶ تا لینک می‌توان از دلش درآورد! ولی ما به شما سخت نمی‌گیریم و تنها به این اکتفا می‌کنیم که معادل انگلیسی ۶ نوع راکتوری که در جمله به آنها اشاره کرده‌اید را در بخش یادداشت‌ها بنویسید.(تا برای دانشجوی علاقمند سرنخی باشد جهت علم‌آموزی بیشتر)
    آنطور که در ادامه خواندن مقاله فهمیدم، شما در تاپیک «انواع راکتورهای شیمیایی» بیشتر راکتورهای نامبرده شده در این جمله را شرح دادید ولی به گمانم نه همه آنها را. به تشخیص من: راکتورهای تحت فشار، راکتورهای در فشار اتمسفر، راکتورهای نیازمند و بدون نیاز به کاتالیزور در این تاپیک (انواع راکتورهای شیمیایی) شرح داده نشده‌اند و جایشان خالی است. لطفا بیفزاییدشان.
  • آنطور که من فهمیدم، تاپیک «زمان اقامت، زمان نیمه عمر و زمان پایان واکنش» زیر مجموعه تاپیک «معادله راکتور» است و نه تاپیکی هم وزن و در ادامه آن. درست است؟ اگر تشخیص من درست باشد، نوشتن اطلاعات آن تاپیک به شکل کنونی نادرست است و باید تیتر تاپیک منحل شود و شما سه شِبه تیتر به صورت:

;زمان اقامت

;زمان نیمه عمر

;زمان پایان واکنش

ایجاد نمایید و توضیحات هرکدام را به صورت تفکیک شده زیر آنها بنویسید.

  • در زیر به آن می‌پردازیم.[۱۷]->در زیر به آن می‌پردازیم:[۱۷] (لطفا موارد مشابه را نیز بررسی و اصلاح کنید)
  • (مواد درگیر در واکنش در فازهای مختلف قرار دارند.)->(مواد درگیر در واکنش در فازهای مختلف قرار دارند)
  • در چند جا در متن مقاله از راکتورهای لوله‌ای نام برده‌اید ولی آن را لینک آبی نکرده‌اید!(دهنمان آب افتاد، چرا مقاله‌اش را نمی‌سازید؟)
  • در جدول زیرتاپیک «انواع راکتور از نظر فازهای درگیر در واکنش» مثالهای خوب و ملموسی از راکتورهای شیمیایی اطراف ما ذکر شده است. داشتم فکر می‌کردم می‌توان زیر همان جدول یک گالری متشکل از ۴ یا ۵ عکس از راکتورهای شیمیایی ذکر شده در جدول را نشان داد که خوانندگان فکر نکنند همه راکتورهای شیمیایی حتماً بایستی ساختاری بسیار پیچیده و غیر قابل مشاهده داشته باشند. مثلا تصویری از کوره پخت سیمان از اینجا پیدا شود و مثالی از فرآیند جامد-جامد شود. و یا تصویر یک لکوموتیو بخار نمایش داده شود و مثالی از فرآیند سوختن ذغال سنگ (فرآیند گاز-جامد) باشد؟ خلاصه اینکه خود شما بهتر از هر کسی می‌توانید برای هرنوع فرآیند تصویری از میان تصاویر انبوه انبار بیابید و در همان زیرتاپیک به خوانندگان عرضه کنید.
  • در متن مقاله ایرادات نگارشی کم‌تعدادی نیز به چشم می‌خوردند که حوصله‌ام نیامد تک تک عنوان کنم تا رفعاشان کنید. مواردی مثل چسبیده بودن کلمات بعد از نقطه و ویرگول به نقطه و ویرگول قبلی و یا جدا افتادن «ها» از اسم ما قبل آن. و یا جدا نوشتن هم زدن و.... اگر دوست داشتید یکبار دیگر متن را بخوانید و این موارد را اصلاح کنید.

مقاله واقعاً آموزنده‌ای بود و اگر تمامی موارد مطروحه برآورده شود، به حق یک مقاله برگزیده می‌تواند باشد و هدیه خوبی از طرف جناب قلی‌زادگان به دانشنامه ویکی‌پدیای فارسی. امیدوارم با تلاش و رسیدگی ایشان هرچه سریعتر نقایص برطرف، بحث جمع‌بندی و مقاله در صفحه اول وب‌گاه به نمایش همگانی درآید. Gire 3pich2005 (بحث) ‏۶ آوریل ۲۰۱۳، ساعت ۲۰:۳۶ (UTC)[پاسخ]

درود بر دوستان گرامی. با عرض پوزش گرفتاری‌هایی برام پیش اومده که متاسفانه کمتر فرصت سر زدن دارم. موارد رو بررسی کردم:

  • مواردی که ویرایشی و املایی هستند لطف کنید خودتون انجام بدید چون من فرصت بررسی ندارم.
  • در مورد استفاده از لغت جایگزین ابزار، عبارت (محلی برای انجام واکنش) مناسب تره. لغت تجهیزات هم به دلایلی از جمله این که مجموعه تجهیزاتی که عنوان کردید در بحث این مقاله نیست. بله مثلا تجهیزات کنترلی فرآیند بخش مهمی از واحد راکتور است ولی این تجهیزات خود بحث جامع و مفصی می طلبه.
  • در مورد تصویر از انواع واکنش‌ها از نظر فاز برای چند مورد عکس دیدم ولی برای همه موارد تصویر مناسب نیست در نتیجه از آوردنش خودداری می‌کنم.
  • منبع پراگراف مورد نظر اضافه شد
  • بارگذاری عکس تو انبار برای برگزیدگی مقاله چه لذومی داره؟
  • در مورد پیوند به مقالات نا موجود فعلا فرصت ایجاد مقاله ندارم. هر وقت ساختم خودم لینکشو ایجاد می‌کنم.
  • زمان اقامت و... خود مفاهیم مستفلی هستند که در معادله راکتور به کار می‌روند.
  • راکتور لوله‌ای هم اسم غیر فنی ولی مصطلح راکتور پلاگه. توی پرانتز برای راکتور پلاگ آوردم.

قلی زادگان (بحث) ‏۱۰ آوریل ۲۰۱۳، ساعت ۱۸:۲۶ (UTC)[پاسخ]

درود جناب قلی زادگان عزیز. نوشتارهای شما بسیار آموزنده، تخصصی، و بامنبع هستند. چنین نوشتارهایی برای دانشجویان بسیار سودمندند و مطالب تخصصی را به کوتاه‌ترین و شیواترین راه به خواننده می‌رسانند. شوربختانه اما تنها نکتهٔ ضعیفی که در کارتان می‌بینم کم‌توجهی به دستورهای نگارشی است. برای نمونه، پس از چندین درخواست (چه در خوبیدگی و چه اینجا) هنوز بعضی «ها»ها (!) به واژه پیش از خود نچسبیده‌اند. به این پرانتز دقت کنید: «و یا ناهمگن (مواد درگیر در واکنش در فازهای مختلف قرار دارند.) انجام شود.» درون پرانتز نباید جملهٔ موجود را با نقطه بست. واژگانی چون «نیمه بسته» در «راکتورهای نیمه بسته» باید به صورت «نیمه‌بسته» نوشته شوند. امیدوارم به این نکته توجه بیشتری بفرمایید. -- نوژن (بحث) ‏۱۵ آوریل ۲۰۱۳، ساعت ۱۴:۵۳ (UTC)[پاسخ]

گیر ۳پیچ III

من با وجو اینکه هیچ اجباری در کار نبود، حاضر شدم بخشی از کار را که به ایرادات نگارشی مربوط بود جلو ببرم. با این وجود برخی موارد بود که لازم است خود ایشان حتما به آنها رسیدگی کنند. از آنجا که ما در این پروژه فقط نقد معامله می‌کنیم و نه نسیه! پس ایشان باید موارد خواسته شده را قبل از برگزیدگی مقاله رفع نمایند. اینجا از این خبرها نیست که اول مقاله برگزیده شود و بعد نلمزدکننده هر وقت حوصله‌اش آمد به برخی موارد رسیدگی کند! :))

  • عبارت واکنش‌های سری لینک آبی شود و پیوند میان ویکی فراموش نشود.
  • در متن مقاله بعضی جاها از کلمه راکتور استفاده کردید و بعضی جاها از رآکتور. لطفا جهت فرهنگ‌سازی که یکی از وظایف دانشنامه ویکیپدیا است، تنها از یکی از این دو صورت که صحیحتر است استفاده نمایید.
  • توجه شما را جلب می‌کنم به این مهم که همه اطلاعات این مقاله باید به طور مستقیم به راکتور شیمیایی مرتبط باشد. شما در پاراگراف اول تاپیک «مفاهیم واکنش‌های شیمیایی» و همچنین زیرتاپیک «ترمودینامیک شیمیایی» چگونگی این موضوع را بیان کردید ولی در زیرتاپیک «سینتیک واکنش» آمدید صرفاً اطلاعاتی در مورد سینتیک واکنش ارائه دادید بدون اینکه تاثیر چگونگی انجام شدن آن را در طراحی راکتور شیمیایی عنوان کنید. مثلا باید بگویید اگر سنیتیک فلان گونه باشد، راکتور باید این ویژگی/طراحی را داشته باشد و یا برای واکنشهایی با سینتیک فلان، فلان راکتورهایی استفاده می‌شود و الی آخر. اگر نمی‌توان ارتباطی مستقیم بین اطلاعات یک تاپیک یا پاراگراف با موضوع اصلی مقاله برقرار کرد، آن تاپیک یا پاراگراف می‌بایست حذف شود و تنها با ذکر آن اطلاعات در قالب مقاله دختر یا مادر، از کنار موضوع رد شد! پس لطفاً در این تایپک جمله‌هایی که رابط بین علم سنیتیک واکنش و راکتور شیمیایی هستند بیفزایید.
  • با توجه به اینکه مقاله کاتالیزور موجود است و بازدارنده در مقابل آن است و مقاله Reaction inhibitor در ویکی انگلیسی موجود است، لازم است عبارت بازدارنده را لینک کنید و مقاله‌اش را بسازید.
  • جمله «راکتورها در اشکال پیوسته و یا بسته، بستر ثابت و یا بستر متلاطم، تحت فشار یا در فشار اتمسفری و یا با اثر کاتالیست و یا بدون اثر کاتالیست طراحی می‌شوند.» اگر بهش دقت کنیم، می‌بینیم راحت ۶ تا لینک می‌توان از دلش درآورد! ولی ما به شما سخت نمی‌گیریم و تنها به این اکتفا می‌کنیم که معادل انگلیسی ۶ نوع راکتوری که در جمله به آنها اشاره کرده‌اید را در بخش یادداشت‌ها بنویسید.(تا برای دانشجوی علاقمند سرنخی باشد جهت علم‌آموزی بیشتر)
    آنطور که در ادامه خواندن مقاله فهمیدم، شما در تاپیک «انواع راکتورهای شیمیایی» بیشتر راکتورهای نامبرده شده در این جمله را شرح دادید ولی به گمانم نه همه آنها را. به تشخیص من: راکتورهای تحت فشار، راکتورهای در فشار اتمسفر، راکتورهای نیازمند و بدون نیاز به کاتالیزور در این تاپیک (انواع راکتورهای شیمیایی) شرح داده نشده‌اند و جایشان خالی است. لطفا بیفزاییدشان.
  • در جدول زیرتاپیک «انواع راکتور از نظر فازهای درگیر در واکنش» مثالهای خوب و ملموسی از راکتورهای شیمیایی اطراف ما ذکر شده است. داشتم فکر می‌کردم می‌توان زیر همان جدول یک گالری متشکل از ۴ یا ۵ عکس از راکتورهای شیمیایی ذکر شده در جدول را نشان داد که خوانندگان فکر نکنند همه راکتورهای شیمیایی حتماً بایستی ساختاری بسیار پیچیده و غیر قابل مشاهده داشته باشند. مثلا تصویری از کوره پخت سیمان از اینجا پیدا شود و مثالی از فرآیند جامد-جامد شود. و یا تصویر یک لکوموتیو بخار نمایش داده شود و مثالی از فرآیند سوختن ذغال سنگ (فرآیند گاز-جامد) باشد؟ خلاصه اینکه خود شما بهتر از هر کسی می‌توانید برای هرنوع فرآیند تصویری از میان تصاویر انبوه انبار بیابید و در همان زیرتاپیک به خوانندگان عرضه کنید.Gire 3pich2005 (بحث) ‏۲۰ آوریل ۲۰۱۳، ساعت ۲۰:۲۰ (UTC)[پاسخ]
  • مقاله بازدارنده ها نوشته شد.
  • مقاله واکنش سری رو من لینک ندادم، تو انگلیسی هم مقاله مستقل نداره.
  • سینتیک هم ارتباطش با راکتور به این صورته که اگر معادلات راکتور رو در ادامه ببینید، عبارت معادله ریت در اون به کرات دیده می شه.لازم دیدم اول معادله ریت تعریف بشه و بعد در معادله راکتور به کار بره.همون طور که زمان اقامت رو اول تعریف کردم و بعد در معادله راکتور آوردم.
  • موارد ویرایشی برطرف شد.
  • در مورد راکتورهای تحت فشار و ...، همانطور که گفتم در مقاله نشون دهنده تنوع در طراحی هست ولی طبقه بندی اساسی (بر اساس منابع اصلی) همین طبقه بندی که صحبت شده.من هم نخاستم خط سیر کلی مقاله به جزئیات زیاد کشیده بشه.
  • تصاویر هم افزوده شد.
قلی زادگان (بحث) ‏۲۳ آوریل ۲۰۱۳، ساعت ۱۵:۱۳ (UTC)[پاسخ]