ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های برگزیده/حادثه آکو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

با توجه به اظهار نظر بررسی کننده محترم واجد معیارهای برگزیدگی است. --ImanFakhriTalk ‏۲۲ دسامبر ۲۰۲۱، ساعت ۱۵:۴۲ (UTC)[پاسخ]

بحث زیر بسته شده است. لطفاً آن را تغییر ندهید. ادامهٔ دیدگاه‌ها باید در صفحهٔ بحث مناسب ثبت شوند. نباید ویرایش دیگری در این ریسه انجام شود.

حادثه آکو[ویرایش]

حادثه آکو (ویرایشتاریخچهبحثپی‌گیری)

نامزدکننده: Roozitaa (بحثمشارکت‌ها) ‏۱۴ مارس ۲۰۲۱، ساعت ۲۱:۴۵ (UTC)[پاسخ]

  • ۱٬۱۴۹ روز پیش نامزد شده‌است.

@4nn1l2: سلام شما فرصت بررسی این مقاله را داری؟ --سید ([[بحث کاربر:Sa.vakilian|بحث]]) ‏۹ ژوئن ۲۰۲۱، ساعت ۰۴:۱۰ (UTC)[پاسخ]

@4nn1l2 و محک: سلام. شما فرصت بررسی این مقاله را دارید؟ --سید (بحث) ‏۱۲ اوت ۲۰۲۱، ساعت ۰۲:۰۸ (UTC)[پاسخ]

@Sa.vakilian: من مقاله را بررسی می‌کنم. ImanFakhriTalk ‏۱۷ اوت ۲۰۲۱، ساعت ۰۸:۰۳ (UTC)[پاسخ]

@ImanFakhri: سلام چه خبر از بررسی مقاله. --سید (بحث) ‏۳۰ سپتامبر ۲۰۲۱، ساعت ۱۴:۲۴ (UTC)[پاسخ]

@Sa.vakilian: سلام. مقاله را تا «تئوری کینه به علت تحقیر» مطالعه کرده بودم ولی مدتی درگیر کارهای خارج از ویکی شدم. سعی می‌کنم این هفته نظرات خودم را بنویسم. با عرض شرمندگی. ImanFakhriTalk ‏۱ اکتبر ۲۰۲۱، ساعت ۱۲:۰۶ (UTC)[پاسخ]

@ImanFakhri: سلام. چه خبر؟ منتظر نظر شما هستیم. --سید (بحث) ‏۲۱ اکتبر ۲۰۲۱، ساعت ۰۶:۵۴ (UTC)[پاسخ]

@Jeeputer: سلام. اگر فرصت دارید شما هم بررسی و اظهار نظر بفرمایید. --سید (بحث) ‏۲۱ اکتبر ۲۰۲۱، ساعت ۰۷:۰۴ (UTC)[پاسخ]

@محک: لطفاً اگر فرصت دارید این مقاله را بررسی بفرمایید. --سید (بحث) ‏۲۹ اکتبر ۲۰۲۱، ساعت ۰۵:۵۲ (UTC)[پاسخ]

شرمنده، من فرصت نمی‌کنم. محک 📞 ‏۲۹ اکتبر ۲۰۲۱، ساعت ۱۰:۴۸ (UTC)[پاسخ]

این مقاله هم همچون سایر مقالات شما عالی‌ست! بنابراین از نظر جامع و مانع بودن، به نظرم هیچ جای بحثی ندارد و کامل است. فقط چند نکته بعد از مطالعه کامل مقاله به ذهنم خطور کرد:

  • ابتدا یک نکته در لید: تا جایی که می‌دانم باکوفو از نظر معنایی هم‌پوشانی کامل با شوگون‌سالاری ندارد. برای دوره ادو بهتر است از معادل و عنوان «باکوهان» بجای باکوفو استفاده شود.
  • کتاب‌هایی تاریخی که این حادثه تاریخی را ذکر کرده‌اند در دوره ادو نوشته شده‌اند در این دوره به شوگون‌سالاری باکوفو گفته می‌شد. باکوهان به سیستم ارتباطی بین حکومت مرکزی و و حکومت‌های محلی گفته می‌شود.
  • اندیشه نوکنفوسیوسی در ژاپن و در عهد در شکل‌گیری اتحاد و یکپارچگی قلمروی ژاپن به منظور حفظ جایگاه اشراف جنگ‌سالار و زمین‌دار (دایمیوها) و همچنین زمینه‌سازی اتحاد و حفظ ثبات سیاسی کشور در بین طبقه نخبگان و اندیشمندان در دوره ادو طرفدار پیدا کرده و رواج یافت. بدین ترتیب صرفاً در این مورد بحث وفاداری مطرح نبوده‌است.
  • عوامل تأثیرگذار به نحوه شکل‌گیری عقاید و احساسات این سامورایی‌ها ممکن است اهدافی که ذکر کردید را مد نظر داشتند اما اگر از زاویه دید این سامورایی‌ها و چرایی درگیر شدن آنها در این حادثه توجه کنیم هدف آنان وفاداری به اربابشان بوده‌است.
  • در بحث‌های تاریخی، بهتر است کاملاً از عنوان «سپوکو» استفاد کرد. در برخی جاها از هاراکیری استفاده کردید که باید اصلاح شود.
  • ✓
  • در رابطه با زمینه‌های این حادثه، علاوه بر کینه‌های شخصی، بحث «نقش بحران‌های اقتصادی و تأثیر آن بر عدم شکل‌گیری یک قدرت مرکزی و مطلق» و «حفظ جزئی و محدود پتانسیل منازعات داخلی بین دایمیوها (در بخشی که بحث رقابت بر سر نمک را مطرح کردید)» مطرح بوده‌است که بهتر است بدان‌ها اشاره کنید. ImanFakhriTalk ‏۲۵ نوامبر ۲۰۲۱، ساعت ۱۹:۲۱ (UTC)[پاسخ]
  • همان‌طور که در مقاله آمده صحت تاریخی تئوری رقابت در مورد نمک رد شده‌است. دوره ادو به‌طور کلی به دوره صلح، ثبات و آرامش ژاپن شهرت دارد و به نظر به تمامی مواردی که منابع به عنوان زمینه این حادثه به خصوص و انگیزه سامورایی‌ها اشاره کرده‌اند، پرداخته شده‌است. Roozitaa (بحث) ‏۲۷ نوامبر ۲۰۲۱، ساعت ۲۲:۳۷ (UTC)[پاسخ]
  1. «و سپس دوباره به نسخه‌ای با سبک‌تر با عنوان آخرین شوالیه‌ها در سال ۲۰۱۵ تبدیل شد.» جمله نامفهوم.
  1. دو مورد نیاز به مدرک را برچسب زدم.
  1. یک جا گفته شده که کیرا استعفا داد و یک بار گفته شده، بازنشسته شد. کلا «تغییر محل سکونت و بازنشستگی کیرا» به نظر ناقص و مبهم است.
  1. «برداشت فعلی این است که تاریخ حمله در ۱۵ دسامبر انجام شده‌است، اما در آن زمان تاریخ روز با طلوع خورشید تغییر می‌کرد.» مبهم
  1. یک جا گفته شده مقام کیرا به پسرخوانده اش «کیرا یوشیچیکا» رسید و سپس در جای دیگر نوهٔ حقیقی و فرزندخوانده وی دانسته شده. بالاخره نوه یا فرزنده خوانده؟
  • در صفحه مربوط به کیرا یوشیچیکا توضیحات در مورد این موضوع هست. فرزند پسر و ارشد کیرا زمانی بعه فرزندخواندگی خاندان اوئه‌سوگی درآمده است بنابر این نوه، عضوی از این خاندان به‌شمار می‌رفته، بعد از مرگ پسر دوم کیرا چون خاندان کیرا وارثی نداشته این بار این نوه به فرزندخواندگی پدربزرگش درآمده است. Roozitaa (بحث) ‏۱۲ دسامبر ۲۰۲۱، ساعت ۰۳:۲۸ (UTC)[پاسخ]
  1. بعضی جاها از ۴۶ رونین و بعضی جاها از ۴۷ رونین یاد شده!
  1. در پاراگراف انتهای «بحث در مورد حادثه» عبارت انتقام با دو معادل مختلف آورده شده. آیا علتی دارد؟
*✓ Roozitaa (بحث) ‏۱۲ دسامبر ۲۰۲۱، ساعت ۰۳:۲۸ (UTC)[پاسخ]
  1. «ارزیابی دوره کنونی» قاعدتاً نباید زیربخش «در هنر» باشد یا اگر ارزیابی دربارهٔ یک داستان هنری است خیلی روشن بیان نشده.

اغلب متن را سر بخش در هنر ویراستاری کردم. --سید (بحث) ‏۲ دسامبر ۲۰۲۱، ساعت ۱۹:۳۳ (UTC)[پاسخ]

بله. قرار است @ImanFakhri: جمع بندی کند.--سید (بحث) ‏۱۳ دسامبر ۲۰۲۱، ساعت ۰۶:۲۸ (UTC)[پاسخ]
تا آخر هفته جمع‌بندی می‌کنم. ImanFakhriTalk ‏۱۳ دسامبر ۲۰۲۱، ساعت ۰۶:۴۶ (UTC)[پاسخ]
@ImanFakhri درود گرانقدر ، جمع بندی می کنید؟ با مهر فولکلورحرف بزنیم! ‏۲۱ دسامبر ۲۰۲۱، ساعت ۰۶:۱۵ (UTC)[پاسخ]

بحث بسته شده است. لطفاً آن را تغییر ندهید. ادامهٔ دیدگاه‌ها باید در صفحهٔ بحث مناسب ثبت شوند. نباید ویرایش دیگری در این ریسه انجام شود.